• Alexi

Oj vad folk curlar sina vuxna barn!

Har på sistone hört om flera exempel i min närhet på hur föräldrar curlar sina vuxna barn något otroligt. En förälder läste in allt i en hel universitetsutbildning samtidigt som barnet bara för att kunna stötta och hjälpa barnet i pluggandet. En annan lägger enorm mängd tid på att hjälpa barnet med sin examensuppsats och andra delar i utbildningen som går långt över lite korrekturläsning och sånt som jag tänker att känns mer självklart för många att hjälpa till med.

Varför låter man inte sina vuxna barn vara just vuxna? Hur ska de klara sig i arbetslivet?

• Svar på tråden Oj vad folk curlar sina vuxna barn!
  • Anonym (A)

Ja man kan ju undra....

Min svärmor curlar sin yngsta dotter (min mans lillasyster) något så fruktansvärt. Hon är 23 år, fyller 24 i år. Svärmor ringer tandläkaren och följer med dit, samma sak med läkarbesök för dottern. Dottern sover hemma hos sin mamma flera dagar/vecka trots att hon har egen lägenhet och får matlådor av mamma. Jag fattar inte heller hur det ska gå för henne faktiskt. Det är nästan så det är kränkande tycker jag, svärmor behandlar dottern som om hon vore förståndshandikappad.

• Anonym (Darwin)

Hjälp.....

Min mammas chef curlade sin son i gymnasiet och vad blev det av honom?

Platt fall, ett barn till två högakademiska och drivna föräldrar går nu som undersköterska, för det var ungefär det som blev kvar efter att han misslyckats på två utbildningar.

Patetiskt. Men det lämnar ju plats till andra som vill upp, i alla fall.

• ica

Ibland undrar jag om man enbart ska kalla det curling. Det verkar inte alltid som föräldrar klipper navelsträngen till barnen.

• Maddi

Mm det är många 20-25 åringar idag som inte kan ta ansvar gör ett jobb.

Ta bara en som kom på jobbintervju som hade med sig sin mamma. En som nyss ringt in och fråga om jobbet var inte personen själv, utan det var pappan. Pappan skulle också motivera sonen att söka. Ja sånna får ju inte anställning. man kan ju fundera på varför föräldrar håller på att dalta med sina barn..

• sextiotalist

Sambons ex curlade barnen långt efter de flyttat hemifrån, men de sa ifrån istället. Jodå, det blev folk av dom också. Kanske för att de inte lät sig curlas.

Att man utnyttjar kontakter att få sitt första arbete är inte ovanligt, pappa fixade mitt första riktiga arbete (det allra första fixade jag själv).

Man får som tonårsförälder sitta på händerna ibland, absolut, är glad att jag har en son med hög integritet och fräser ifrån ifall jag försöker för mycket.

Bollplank när det gäller hans studier är jag fortfarande, men uppgifterna får han lösa själv, men blir det helt galet, så kan jag titta på uppgiften och se om jag ser något feltänk.

• ica
    Maddi skrev 2015-06-02 08:19:28 följande:

Mm det är många 20-25 åringar idag som inte kan ta ansvar gör ett jobb.

Ta bara en som kom på jobbintervju som hade med sig sin mamma. En som nyss ringt in och fråga om jobbet var inte personen själv, utan det var pappan. Pappan skulle också motivera sonen att söka. Ja sånna får ju inte anställning. man kan ju fundera på varför föräldrar håller på att dalta med sina barn..

Har universitetslärare i bekantskapskretsen. De säger att när de underkänner en student kommer studenten med mamma och pappa!
  • TestaralltX

Har precis fått en kalldusch, där min särbo som jag träffade för 3,5 år sedan ringer och vill avsluta? Mycket hänger ihop med just vad denna tråd beskriver. Hon har en dotter 28 år (i min värld vuxen), men som inte kunde ta till sig mig, pratar inte, kan inte säga hej. Fick iofs. beskrivet att hon var "speciell" och vad det innebär förstår jag inte. Dottern ringer och skriver varje dag till "mamma" och bor i ett uthus hos farmor, där hon inte ens kan laga mat. Själv har jag 2 "vuxna" barn som lever i egna liv och t.o.m. barnbarn. Jag tror hon har en diagnos. Asperger, som stämmer väl in på beteendet. Hon kommer och går som hon vill, kryper ner i mammas sängkläder i händelse av att hon ska jobba natt, det enda jobb hon har haft. Hon jobbar natt på ett äldreboende, för funktionshindrade och är enligt mamman väldigt omtyckt, ja, det är väl inte så svårt.

• Anonym (hehe)
    Alexi skrev 2015-06-01 21:24:04 följande:
    Oj vad folk curlar sina vuxna barn!

Har på sistone hört om flera exempel i min närhet på hur föräldrar curlar sina vuxna barn något otroligt. En förälder läste in allt i en hel universitetsutbildning samtidigt som barnet bara för att kunna stötta och hjälpa barnet i pluggandet. En annan lägger enorm mängd tid på att hjälpa barnet med sin examensuppsats och andra delar i utbildningen som går långt över lite korrekturläsning och sånt som jag tänker att känns mer självklart för många att hjälpa till med.

Varför låter man inte sina vuxna barn vara just vuxna? Hur ska de klara sig i arbetslivet?

Ja, du har säkert hört en hel massa exempel på hårresande curling i din omgivning. Det är väl lite som vandringssägner, de reproducerar sig själva, alltid en kompis mosters barn osv. Och så kan du förfära dig och samtidigt känna dig lite stärkt i att du minsann är en bra förälder som inte skulle göra så. Och hela två förskräckliga exempel har du här alltså :)

Amen jag har har hört om en som skjutsade sin 40-åriga son till jobbet varje dag, FRÅN ålderdomshemmet! Och en som följde med sin vuxna dotter till gynekologen för hon inte vågade gå själv. Och en som alltid svarar i sina barns telefoner, för de vågar inte prata i telefon. De vuxna barnen bor såklart kvar i sina barndomsrum, fortfarande med barnsängar och bebismönstrade tapeter. Ha, jag har hela tre förskräckliga exempel, jag vinner :)
Svar på tråden Oj vad folk curlar sina vuxna barn!