Alexi skrev 2015-06-01 21:24:04 följande:
Oj vad folk curlar sina vuxna barn!
Har på sistone hört om flera exempel i min närhet på hur föräldrar curlar sina vuxna barn något otroligt. En förälder läste in allt i en hel universitetsutbildning samtidigt som barnet bara för att kunna stötta och hjälpa barnet i pluggandet. En annan lägger enorm mängd tid på att hjälpa barnet med sin examensuppsats och andra delar i utbildningen som går långt över lite korrekturläsning och sånt som jag tänker att känns mer självklart för många att hjälpa till med.
Varför låter man inte sina vuxna barn vara just vuxna? Hur ska de klara sig i arbetslivet?
Ja, du har säkert hört en hel massa exempel på hårresande curling i din omgivning. Det är väl lite som vandringssägner, de reproducerar sig själva, alltid en kompis mosters barn osv. Och så kan du förfära dig och samtidigt känna dig lite stärkt i att du minsann är en bra förälder som inte skulle göra så. Och hela två förskräckliga exempel har du här alltså :)
Amen jag har har hört om en som skjutsade sin 40-åriga son till jobbet varje dag, FRÅN ålderdomshemmet! Och en som följde med sin vuxna dotter till gynekologen för hon inte vågade gå själv. Och en som alltid svarar i sina barns telefoner, för de vågar inte prata i telefon. De vuxna barnen bor såklart kvar i sina barndomsrum, fortfarande med barnsängar och bebismönstrade tapeter. Ha, jag har hela tre förskräckliga exempel, jag vinner :)