Gråtattacker och sömnproblem
Det låter som att det är för mycket nu för dig, så att få vila två veckor är bra. Insomningstabletter en kort tid kan vara bra så kroppen får återhämta sig, men är lätt att bli beroende av. Antidepressiva tycker folk så olika om. Vi här vet för lite om dig och ditt mående för att kunna säga något om det. Jag undrar hur länge det varit så här? Jag får känslan av att det är den fysiska och psykiska pressen som är boven i det hela. (Borderline vet jag för övrigt väldigt lite om, så vad gäller den har jag ingen känsla alls.)
Hur länge har du haft ditt nuvarande jobb? Är du den enda som jobbar med det här barnet eller har det andra personliga assistenter (utöver föräldrarna om de jobbar med det)? Om ni är fler, kan ni inte då prata med varandra? Vem är du anställd av? Jag antar att kommunen, någon myndighet eller instans finns med. Har du pratat med dem att du behöver handledning/avpratning för att orka?
Trivs du med jobbet även om det är tungt? Känns det som att det är det du vill göra och att du orkar med det efter sjukskrivning och om du kan få någon sorts stöd av arbetsgivaren? Kan du tänka dig att byta jobb? Att ta sådana beslut just nu är knappast så bra, men att våga tänka tanken kanske.
Försök att ta det lugnt de här veckorna, att verkligen få ladda batterierna. Tänk inte att du måste få undangjort en massa nu när du är hemma, för du är ju hemma för att du inte mår bra. Kanske kan du laga lite matlådor om det känns ok, att stå och laga mat kan ibland vara avstressande för hjärnan. Att äta måltider och inte söta mellanmål är viktigt, även om det senare är lockande när man är stressad. Har du råd att köpa färdigrätter? Gör det i så fall, för det är mycket hälsosammare än att strunta i maten.
Naturen gör gott när hjärnan och kroppen är överhettad. Promenera om du orkar, men bara att ta sig ut och sitta i solen gör gott, speciellt om det är natur eller vatten nära. Utan musik i öronen då alltså. Tänk också på att mobiler och mobilspel också kan stressa upp hjärnan.
Finns det någon du kan prata med? Om ditt allmänna mående och allmänna tankar kring jobb och vardag alltså, vissa saker kan du ju inte prata med andra om som du skriver. Finns det någon som kan avlasta dig med matlagning, städning, barnvaktande?
Hoppas du får en välbehövlig vilopaus! Kram till dig.