• Anonym (bzz)

När fick ni era första bristningar?

Av ren nyfikenhet; i vilken vecka fick du dina första bristningar? Ni som fick det, var ni smala eller överviktiga?

Vet att det är en skitsak att bry sig om egentligen men skulle så gärna slippa, även fast jag inte tycker det se illa ut på andra.

• Svar på tråden När fick ni era första bristningar?
  • LaLola

Barn nr 1, överviktig, bristningarna kom runt v 20 o jag fick massor, gick upp 6 kg
    Barn nr 2 (9 år mellan barnen), överviktig, fick inga bristningar, gick upp 10 kg.

• Anonym (stina)

Jag fick några få bristningar nere på magen alltså typ under naveln sent i graviditeten efter v 35 vet ej exakt när jag väntade vårt första barn. Känns som att det var i samband med att hon sjönk inför fl. Nu väntar jag andra, är i v 26 och har inte fått några nya än. Jag är normalviktig men hade inte riktigt nått min ursprungsvikt när jag blev gravid igen .

• MammAmma

På låren dök bristningarna upp rätt tidigt i graviditeten, magen trodde jag hade klarat sig när jag hade passerat 36 veckor, men icke. Magen blev randig under de sista 3 veckorna ca. Jag var normalviktig och slank.

• Anonym (rutan)

jag hade ju turen att ha mina bristningar redan innan:D överviktig var jag då förståss:p

• Kasperina

Jag fick inga bristningar, däremot har huden på magen inte dragit ihop sig helt och hållet efter andra barnet och är lite "rynkig" precis runt naveln. Hon föddes precis innan jag fyllde 42, så att huden inte var så smidig var förväntat

• Anonym (y)

Två veckor efter förlossningen med barn nr 2, dock endast ett par få streck på magen.

Normalviktig men gick upp 28 kilo första graviditeten respektive 13 kg vid den andra.

• uniba

Ni som fick bristningar, hur såg dom ut efter några månader respektive ett år?

Kändes det något innan ni fick dom eller dök dom bara upp en dag?

• Anonym (Sharon)

Aldrig, och då gick jag ändå upp 30+ kilo, om nån tänkte att det berodde på vikt (Däremot har jag bristningar på höfterna från tonåren, så ja, hormoner).

Kolla på din mamma, fick hon mycket bristningar?

• MammAmma

De blev vita och syntes knappt, huden var fortfarande hyfsat slät. Efter fjärde barnet däremot blev magen lös och rynkig, trots att jag inte fick några nya bristningar.

Min mamma och min mormor har inga bristningar, själv ser jag ut som en jäst bulldeg som fastnat i botten av bunken när man försöker stjälpa ur den.

• Anonym (Inga alls)

Jag fick inga alls... Då var jag strax över normalvikt (typ BMI 25-26) och gick upp ca 8 kg.

Har för mig att detta helt hormonellt. Däremot har jag 7 mån senare lite rynkor runt naveln... Och ingen "fin" mage... Fast är ju där jag var innan förlossningen igen i vikt, dvs ngt överviktig om än inte mycket.

Svar på tråden När fick ni era första bristningar?