• MiaaLisa

Vad behövs för badsäsongen för en 1,5 åring?

Nu när det börjar närma sig utomhus bad och våran lilla flicka kommer att vara 1 och ett halvt år. Vi undrar vad är det som behövs? Kan hon bada naken? Ska hon ha baddräkt?

Ska hon ha badring? Armpufffar? Vi vet inte alls...

Solskydd tror jag vi har koll på, hon är halvsvensk, halafrikansk, så hon har ju lite inbyggt. Men vi brukar smörja hela kroppen med ekologiskt solskydd, den högsta faktorn de har (kommer inte ihåg hur mycket just nu.)

• Svar på tråden Vad behövs för badsäsongen för en 1,5 åring?
  • Flickan och kråkan

Här har det badats naket i den åldern, eller rättare sagt oftast med en uv-tröja då vi har riktiga blekfisar till barn . Yngsta kommer att vara 2 år i sommar och kommer att ha samma utstyrsel i år. 

• sextiotalist

T-shirt med långa armar och längre kortbyxor, inga armpuffar för så små barn. De ska inte vara i närheten av vatten utan en vuxen och när de är i vattnet så ska man inte släppa dom med ögonen alls, sitta bredvid barnet hela tiden.

Bättre att skydda med kläder istället för solkräm.

Och mössa, helst keps med nackskydd

• Dixie

badbyxa som sitter tätt kring benen, alternativt badblöjor och sedan hade jag köpt en långärmad soltröja, så slipper ni smörja in hela tiden! 

armpuffar är hon för liten för, men en badring med "byxa" i har jag tyckt var bra när mina var små. 

• nozpa

Våra har varit 1 år och den andre var drygt 1 men vi har kört med baddräkt på första barnet. Insåg hur osmidigt det var då man fick byta om hela tiden när man inte var i vattnet. Blir ju snabbt kallt när det är blött. Badbyxor på 2:an, slipper få in lika mycket grus och sand i rumpan på dom. Sedan har vi haft solkeps. Suttit så vi har skuggat dom i vattnet. t-shirt eller tunn blus på stranden.

Har en 7 månaders nu som kommer få samma utstyrsel. Kanske fäller vi upp ett strandparasoll vid kanten där man kanske kan sitta med honom om han nu vill bada.

Inga armpuffar och sådant på så små.

• tulip79
    Dixie skrev 2015-06-02 10:59:36 följande:

badbyxa som sitter tätt kring benen, alternativt badblöjor och sedan hade jag köpt en långärmad soltröja, så slipper ni smörja in hela tiden! 

armpuffar är hon för liten för, men en badring med "byxa" i har jag tyckt var bra när mina var små. 

Armpuffar är utmärkt! Min dotter på 16 mån har haft sina i ett halvår. Köpte dem efter babysimmet. Hon älskar att flyta omkring i dem. Tänk bara på att ta det lugnt i början o håll i barnet så hon känner sig trygg tills hon fattar hur de fungerar. Det är inte säkert barnet gillar dem från början och/eller kan hålla balansen med kroppen.
  • mammalovis

Självklart använder man badblöja på barn som inte går på pottan varje gång om man badar på badhus eller på utomhusbad. Sedan hur man väljer att göra i den egna lilla plaskpoolen hemma är väl upp till varje familj beroende av hur ofta den töms.

Sedan kör väl många med uv-kläder. I år kommer vi ha både uv-dräkt och baddräkt att byta med till 2-åringen. Sedan är ju solhatt smidigt åtminstone på stranden. Vi har nog använt både simring och armpuffar tror jag förra sommaren, då hon slänger sig ut i vatten och det är svårt att vara med på alla hastiga rörelser. Sedan är varken jag eller sambon några som åker till stranden så ofta.

• MiaaLisa

Tack för alla svar! Är dock forfarande förvirrad då de flesta tycker olika... ????

• Dixie
    MiaaLisa skrev 2015-06-04 11:49:27 följande:

Tack för alla svar! Är dock forfarande förvirrad då de flesta tycker olika... ????

badbyxor som sitter tätt kan vi nog alla vara överens om sedan är det ju lite en smaksak, baddräkt är ju onödigt till sådana små - och jag tycker uv-kläder är bättre än att smörja in med solkräm hela tiden!

sen beror det på var ni ska bada - är det i en pool eller hav?
    i pool tycker jag att en simring med byxa är bra, då har man koll på barnet och är med hela tiden, men behöver inte hålla i barnet i vattnet. puffar tycker jag 1 åringar är för små för - men prova er fram vad som passar er bäst! 
  • morotsland

Glöm inte roliga strandleksaker, hink och spade, och plastfordon tex, jobbigt om man glömt ta med något och barnet ser allt kul som finns framdukat på andras filtar...

Vi har haft billiga T-shirtar i någon storlek för stort, det blir luftigt, är lätt att ta av och på även när den är blöt och skyddar både stora delar av armarna och rumpa och lår. Sen har vi ofta farit på eftermiddagen när solen är snällare och såklart smort in med solkräm. Har använt badbyxor ibland, men inte alltid, vårt barn bajsade "på schema" så vi var ganska säkra på att det inte skulle komma medan vi badade.

Vi har badat i sjö och hav, i pool skulle vi ha använt badblöja!

Att vi svarar så olika beror nog på att det mesta funkar!

• Mellanmjölkens land

Vår 1,5åring kommer ha ett par tätslutande badbyxor att ha i pool samt några par badshorts (hon är i stort sett torr). Utöver det tvådelade solskyddskläder och 1-2 solskyddskepsar förutom ett okänt antal hattar.

Solskyddsfaktor 50 så klart precis som storasyster.

Armpuffar för att vi ska slippa vara livrädda att hon ska slingra sig loss ur våra famnar där hon inte bottnar. Storasyster lyckades en gång (insmord 1.5åring är hal som en ål i vattnet) så vi tar inga risker

• Rani

Köp ett par badbyxor och kolla först om hon gillar att bada innan ni köper grejer. Min dotter var livräddför vatten i den åldern så UV-dräkt och armpuffar var helt bortkastade.

Svar på tråden Vad behövs för badsäsongen för en 1,5 åring?