• Ascendere

Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??

Hej!

En fråga i första hand till er som har barn som håller på med fotboll:
    Vår tjej, 07:a, har precis börjat med fotboll. Jag, pappan alltså, är helt ointresserad av fotboll och har ingen erfarenhet av hur det fungerar med cup:er och liknande. 
    Men hon tycker det är kul så då ska hon ju såklart få spela tycker jag.
    Nästa helg var det cup någonstans ute på landet, kl 09-16 en lördag. Det enda som stod i utskicket var samling där-och-där då-och-då. Ingenting om gemensam transport dit eller liknande. Betyder det att man förväntas skjutsa sitt barn hela vägen, en sträcka på 40-50km, istället för att laget ordnar någon form av gemensam tp vilket ju vore överlägset såväl samhällsekonomiskt som miljömässigt?
    Och det stod ingenting om måltider, telefonnummer till tränare, vem av tränarna/lagledaren som har ansvar för barnen under cupen osv.
    Betyder det att det faktiskt förväntas att man som förälder ska vara med hela dagen bara för att se till att ens barn får mat osv? Eller är det, vilket vore det rimliga, tränarna och/eller lagledarna som tar ansvar för barnen och det är så självklart att det inte behöver nämnas?

Finns liksom inte en chans i helvete att jag slösar bort en hel lördag på att stå och kolla på ett gäng ungar som kickar boll, men kan hon åka själv så går det naturligtvis bra.

• Svar på tråden Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??
  • Dixie
    Ascendere skrev 2015-06-02 21:35:37 följande:

Finns liksom inte en chans i helvete att jag slösar bort en hel lördag på att stå och kolla på ett gäng ungar som kickar boll, men kan hon åka själv så går det naturligtvis bra.

nä, det måste ju vara fruktansvärt att spendera en dag med sitt barn, att vara stöttande i något intresse som ens barn har......
  • Majsan70

Har man skaffat barn så borde det ju ligga intresse i att vara med på aktiviteter och visa intresse för detta när de är såpass små.

Jag avskyr fotboll men nog sjutton har jag uthärdat cuper och träningar när ungarna var små, just för att det var mina barn. När de sen blev lite större behövdes inte min närvaro likadant längre. 
    Samvaron med barnen bygger en bra grund för framtiden anser jag. 

• Drottningen70

Just fotbollsspelande verkar vara en helt egen liga. Föräldrar förväntas inte spendera bara en hel dag, utan hela helger sovandes i nån jävla gymnastiksal. De förväntas sälja underkläder, godis och kakor och att med fara för livet plocka skräp längst motorvägen. Min unge kommer aldrig att få spela fotboll.

• Ascendere
    Dixie skrev 2015-06-02 21:37:54 följande:
    nä, det måste ju vara fruktansvärt att spendera en dag med sitt barn, att vara stöttande i något intresse som ens barn har......
    Ja, det är klart jag skjutsar henne till o från träningar, hjälper till med inköp av utrustning, betalar lagavgifter mm, men det är ju ändå hon som ska spela för att hon tycker det är kul, någon måtta på curlandet får det väl ändå vara?

Det är ju knappast så att vi får någon kvalitetstid ihop om hon spelar och jag står bredvid och tittar på heller.... 
  • Flickan och kråkan

Om du förväntar dig att tränare /lagledare ska ta hand om ditt och övriga barn i den åldern så får du nog avlöna dem .

Ja, det hör till att man är med sina barn vid aktiviteter. Men man kan ju göra upp med en annan familj om barnet har en kompis i laget att man turas om och hjälper varandra. Ni tar hand om båda barnen och kör etc. denna gång, så tar de nästa.

• Flickan och kråkan
    Ascendere skrev 2015-06-02 21:47:08 följande:

Ja, det är klart jag skjutsar henne till o från träningar, hjälper till med inköp av utrustning, betalar lagavgifter mm, men det är ju ändå hon som ska spela för att hon tycker det är kul, någon måtta på curlandet får det väl ändå vara?

Det är ju knappast så att vi får någon kvalitetstid ihop om hon spelar och jag står bredvid och tittar på heller.... 

Underskatta inte värdet av att dela en erfarenhet och att bli sedd.
  • Ascendere
    Drottningen70 skrev 2015-06-02 21:45:19 följande:

Just fotbollsspelande verkar vara en helt egen liga. Föräldrar förväntas inte spendera bara en hel dag, utan hela helger sovandes i nån jävla gymnastiksal. De förväntas sälja underkläder, godis och kakor och att med fara för livet plocka skräp längst motorvägen. Min unge kommer aldrig att få spela fotboll.

Ja, det börjar kännas som att det är bäst att sätta ner foten från början och göra klart att visst får hon spela men mitt engagemang slutar när jag betalt lagavgiften och lämnat av henne vid planen. Eller så får hon nöja sig med träningarna och strunta i cuperna. 
  • Ascendere
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 21:49:45 följande:
    Underskatta inte värdet av att dela en erfarenhet och att bli sedd.
    Visst kan jag kolla på någon träning då och då, men en hel lördag känns ju minst sagt lite överdrivet. 
    Hon gick på bandy i vintras, där var det inget liknande det här, där kunde man välja själv om man ville titta på, engagera sig, eller bara lämna sitt barn på träningen eller matchen, så jag trodde i min enfald att det skulle vara samma sak här. 
  • Ascendere
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 21:48:38 följande:

Om du förväntar dig att tränare /lagledare ska ta hand om ditt och övriga barn i den åldern så får du nog avlöna dem .

Ja, det hör till att man är med sina barn vid aktiviteter. Men man kan ju göra upp med en annan familj om barnet har en kompis i laget att man turas om och hjälper varandra. Ni tar hand om båda barnen och kör etc. denna gång, så tar de nästa.

Tack, jag förstår att det är inte socialt accepterat att lämna sitt barn på cupen och sen åka hem igen. Bra att veta, jag har inte lärt mig hur det funkar, men det här låter ju värre än jag tänkt mig, jag hade nog trott att det är barnets aktivitet, inte föräldrarnas. Har verkligen inte debatten om curlande nått fotbollsvärlden? 

Nu får jag ta mig en funderare på hur vi löser det här, för hon gillar ju fotboll och kommer säkert att känna sig utanför om hon är den enda som inte kan delta i cuperna, men att spendera en hel ledig dag kollandes på ungar som kickar boll i  sällskap med människor som kallar sig sjävla för "fotbollsföräldrar" finns liksom inte på kartan...
  • Flickan och kråkan
    Ascendere skrev 2015-06-02 21:52:52 följande:

Visst kan jag kolla på någon träning då och då, men en hel lördag känns ju minst sagt lite överdrivet. 

Hon gick på bandy i vintras, där var det inget liknande det här, där kunde man välja själv om man ville titta på, engagera sig, eller bara lämna sitt barn på träningen eller matchen, så jag trodde i min enfald att det skulle vara samma sak här. 

Men varför lägger du inte ner lite energi på att ordna samkörning och att ni som föräldrar hjälps åt? Du kan inte förvänta dig att tränarna - som inte är avlönade utan är där ideellt - ska ta ansvar för alla barnen en hel dag. Men det kräver ju att du gör din del när det är er tur.
Svar på tråden Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??