• tiden

Vill byta bank från Swedbank till ? Vilken rekommenderas?

Har Swedbank idag och vill byta bank. Såg att ica banken hade ränta på sparkontot men då har man inte tillgång till swish. Så funderade på länsförsäkringar ?

• Svar på tråden Vill byta bank från Swedbank till ? Vilken rekommenderas?
  • Jultrauma

Prata med alla de större bankerna utöver LF, dvs SEB, Nordea, Handelsbanken. Har du bolån lönar det sig att förhandla, och ju mer du tar med dig in (sparande, pensionsförsäkringar etc), desto bättre ränta kan du få. Bankerna arbetar lite olika med rabatter, exvis SEB utgår från sin officiella upplåningsränta (fn 0,18%) på vilken de lägger en individuell marginal. Är du medlem i Unionen får du utan vidare förhandling 1,15% marginal, vilket ger 1,33% i dagsläget.

• Jultrauma

En sak till.. Om det är viktigt för dig att få ränta på sparkontot så rekommenderar jag dig att snegla på nischbankerna för sparandet då ingen av de större bankerna kan konkurrera med sparräntor. Bäst ränta utan begränsningar med insättningsgaranti får du nog om du skaffar ett Supreme Card kreditkort, då får du nämligen möjlighet att öppna ett Supreme Spar-konto med fn 1,20% ränta. Se www.supremecard.se/formaner/sparkonto/ Det får nog anses vara en väldigt bra ränta, och en god förhandlare kan faktiskt få högre ränta på sparkontot än vad man betalar i ränta på bolånen. Begränsningen på Supreme Spar är dock 250.000:-, men har man mer än så finns det nog bättre sparformer än räntebärande konto, åtminstone i dagsläget.

• sportpappa

Börja med att berätta varför du vill byta bort Swedbank. Då är det lättare att föreslå en bank som är bättre än Swedbank.

Själv har jag Swedbank för privat och företag, Skandia för gemensamma konton och barnen, Nordea för idrottsföreningen, Landshypotek och Lantmännen för mer långsiktigt sparande.
    Av dem tycker jag att Swedbank har bäst internetbank och e-bokföring.
    Om man har lån kan jag förstå att man ser sig om, men då är det framförallt bästa utlåningsräntan som är avgörande.

• tiden
    sportpappa skrev 2015-06-03 09:46:26 följande:

Börja med att berätta varför du vill byta bort Swedbank. Då är det lättare att föreslå en bank som är bättre än Swedbank.

Själv har jag Swedbank för privat och företag, Skandia för gemensamma konton och barnen, Nordea för idrottsföreningen, Landshypotek och Lantmännen för mer långsiktigt sparande.
    Av dem tycker jag att Swedbank har bäst internetbank och e-bokföring.
    Om man har lån kan jag förstå att man ser sig om, men då är det framförallt bästa utlåningsräntan som är avgörande.

För jag är allmänt trött på Swedbank och haft dem hela livet typ. Vill få ut något av mitt sparande, har bara csn i lån... 
  • sportpappa
    tiden skrev 2015-06-03 11:31:50 följande:
    För jag är allmänt trött på Swedbank och haft dem hela livet typ. Vill få ut något av mitt sparande, har bara csn i lån... 
    Ok, ingen "riktig" anledning då. Ditt sparande kan du ha precis var som helst. Du behöver inte byta bank helt för det. Som jag skrev så har jag mitt sparande på andra ställen med bättre ränta...även om räntorna just nu är ganska dåliga där också.
    Sparränta på "vanliga" banker är hopplöst dålig så där ska du absolut inte ha mer pengar än nödvändigt. Det som de bankerna däremot är bra på är att ha stöd för olika tjänster så som internetbank med allt man kan önska, Swish, e-bokföring m.m.

Det är i regel kostnadsfritt att öppna konto och ha internetbank i alla banker så jag tycker helt enkelt att du ska testa dig fram och se vilken som passar dig bäst.
Svar på tråden Vill byta bank från Swedbank till ? Vilken rekommenderas?