• Anonym (Mamma)

Hur ser leukemiblåmärken ut?

Mitt barn har alltid stora klotrunda blåmärken som är hudfärgade i mitten. Oftast endast på benen, några på ryggen. Han vet aldrig vart han fått dem ifrån och han är inte klumpig. De är riktigt mörka och oftast rödbruna. Någon som känner igen detta? Har varit hos läkaren som inte ens vill ta prover eftersom han är för pigg för att vara sjuk.

• Svar på tråden Hur ser leukemiblåmärken ut?
  • Birgitta02

Man kan ha blåmärken ändå. Om man har ett förhöjt pk-värde, som man mäter med blodprov, så kan det visa att blodet har svårare att koagulera. Så minsta slag/tryckning kan ge blåmärken. Det är ett väldigt enkelt blodprov, så fråga om inte vårdcentralen kan göra ett sånt test. Det är inte farligt att ha ett förhöjt pk-värde (inom måttliga referenser) men kan vara skönt att veta ifall det är det värdet som spökar.

• Anonym (Mamma)

Tack. Känns bara jobbigt att gå tillbaka när de inte alls tog oss på allvar sist. Trots att de själva sa att det var onormalt mycket blåmärken.

• Birgitta02
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-03 10:23:03 följande:

Tack. Känns bara jobbigt att gå tillbaka när de inte alls tog oss på allvar sist. Trots att de själva sa att det var onormalt mycket blåmärken.

Har du nån annan vårdcentral du kan gå till? Föräldrars oro måste tas på allvar. Blir sur på sånt.
  • Anonym (Mamma)

Nej, vi har bara en. Så det är därför jag vill ha lite mer kött på benen innan jag går dit igen.

• Anonym (K)

Röd/bruna ska vara ok. En kompis som är läkare sa att den färgen tyder på ofarliga blåmärken medans om de är knallblåa så kan det tyda på nån sjukdom. Att de är hudfärgade i mitten får jag med. Leukemi brukar ju ge fler symtom.

• Birgitta02

Testa med att trycka hyfsat hårt på en arm eller ett ben (eller ryggen för all del). Kolla om det blir blåmärken då.

Alkoholister har nästan alltid förhöjt pk-värde då alkoholen tunnar ut blodet och gör att blodet har svårare att koagulera.
    Äter man blodförtunnande så sker samma sak.
    Min dotter har högt pk-värde av naturen - lätt att få blåmärken. Inte mycket att göra åt.

• Anonym (Mamma)

Tack för era svar! Han har varit trött ett bra tag men då verkar det ändå vara lugnt. Tack!

• Birgitta02

Skickar en länk med bilder på leukemiblåmärken. Om länken inte funkar så sök på leukemi+barn+blåmärken och klicka på "bilder"

www.google.se/search%C3%A5m%C3%A4rken+leukemi+barn+bilder&biw=1440&bih=776&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JMZuVfWyB8WjsAG58YC4CQ&ved=0CAYQ_AUoAQ

• Anonym (Mamma)

Jag sökte där och de som har ljusa fläckar i mitten är på pricken lika hans.

• Birgitta02
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-03 11:32:37 följande:

Jag sökte där och de som har ljusa fläckar i mitten är på pricken lika hans.

Läs också. Alla bilderna är inte leukemi, bara ett fåtal. Så klicka upp texten så du inte missuppfattar bilderna.
  • Anonym (Ssk)
    Birgitta02 skrev 2015-06-03 10:08:25 följande:

Man kan ha blåmärken ändå. Om man har ett förhöjt pk-värde, som man mäter med blodprov, så kan det visa att blodet har svårare att koagulera. Så minsta slag/tryckning kan ge blåmärken. Det är ett väldigt enkelt blodprov, så fråga om inte vårdcentralen kan göra ett sånt test. Det är inte farligt att ha ett förhöjt pk-värde (inom måttliga referenser) men kan vara skönt att veta ifall det är det värdet som spökar.

Ehh..jo, det är farligt att ha förhöjt pk-värde eftersom man faktiskt kan om man ramlar/slår sig (behöver inte vara hårt) blöda ihjäl innifrån
Svar på tråden Hur ser leukemiblåmärken ut?