• Anonym (TS)

Ringer banken upp arbetsgivaren?

Jag är föräldraledig och skulle vilja flytta. Har redan bolån, men när man flyttar så räknas det som ett nytt bolån om jag förstår det rätt så jag måste tyvärr ansöka på nytt.

Är egentligt fast anställd/tills vidare, men nu fick jag dessvärre precis reda på att hela min avdelning ska stänga så vi blir alla uppsagda. Min uppsägning börjar dock inte gälla förrän efter föräldraledigheten (enligt lag) så jag är fortfarande anställd trots att min uppsägningstid inte börjar förrän om ett tag (när min FL är slut).

Min fråga då, kan jag då inte flytta förrän jag har ett nytt fast jobb? Eller skulle jag kunna skicka in ansökan om lånelöfte nu? Vad skriver jag då som anställningsform? Finns det risk att banken då ringer arbetsgivaren och frågar?

Jag har ju redan bolån i dagsläget och vill flytta då jag vill flytta till en annan kommun. Tänker mig ungefär samma prisklass som idag.

• Svar på tråden Ringer banken upp arbetsgivaren?
  • Fia 28

Banken ringer inte arbetsgivaren, utan du får lämna in löneintyg eller arbetsintyg till banken.

• Anonym (TS)
    Nyfikna72 skrev 2015-06-03 13:19:13 följande:

Men vad pratar vi om för bolån då?

Ett vanligt bolån hos Nordea. Hade tänkt att ansöka om lånelöfte när jag nu fick detta besked, så nu vet jag inte vad jag ska göra.
  • Anonym (TS)
    Fia 28 skrev 2015-06-03 13:17:00 följande:

Banken ringer inte arbetsgivaren, utan du får lämna in löneintyg eller arbetsintyg till banken.

Ok jag är föräldraledig nu, men kommer ha lön i tre månader sen efter FL då jag har tre månaders uppsägningstid. Undrar om det då är kört för mig eller om jag kan söka. Har som sagt redan bolån i dagsläget, skulle bara gälla annat boende.
  • Anonym (*)

Du ska alltså ha samma bolån som idag, fast med mindre inkomst? Har du råd med det då?

Banken ringer ju inte o kolla, det är nog ovanligt. Men du måste ju uppge din inkomst, både den du har nu som f-ledig, och den du får sedan som arbetslös.

• Birgitta02

Om ni inte klarar att betala lånen, och de gör en kontroll så småningom, så kan banken säga upp avtalet för omedelbar betalaning av HELA lånet, eftersom du inte varit ärlig i din ansökan. VET man att man inte kommer ha samma inkomst som du faktiskt lägger som underlag, så har du försökt föra banken bakom ljuset. Och det ses inte med blida ögon.

• Anonym (TS)
    Birgitta02 skrev 2015-06-03 14:48:55 följande:

Om ni inte klarar att betala lånen, och de gör en kontroll så småningom, så kan banken säga upp avtalet för omedelbar betalaning av HELA lånet, eftersom du inte varit ärlig i din ansökan. VET man att man inte kommer ha samma inkomst som du faktiskt lägger som underlag, så har du försökt föra banken bakom ljuset. Och det ses inte med blida ögon.

Ok så då får jag alltså inte ansöka om lån nu? Synd att jag inte ansökte innan jag visste detta då :/ Men, men...då får jag väl vänta helt enkelt. Synd bara för jag skulle hellre vilja flytta nu innan dottern börjar förskolan och får vänner, känns tuffare att slita upp henne när hon är äldre.

Jag har inga problem att betala lånen, har bara tagit ut två föräldradgr/vecka nu och ändå kunnat betala, så en eventuell a-kassa skulle innebära betydligt högre inkomst än vad jag har nu som föräldraledig. Jag amorterar dessutom.
  • Anonym (TS)
    Birgitta02 skrev 2015-06-03 14:48:55 följande:

Jag sa förövrigt aldrig att jag tänkt vara oärlig i min ansökan. Jag frågade vad det räknas som eftersom jag inte blir uppsagd förrän efter föräldraledigheten. Därför vet jag inte om jag nu räknas som arbetslös, fast anställd eller projektanställd. Det var det jag frågade, inte att jag skulle ljuga?!
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-03 14:57:34 följande:
    Ok så då får jag alltså inte ansöka om lån nu? Synd att jag inte ansökte innan jag visste detta då :/ Men, men...då får jag väl vänta helt enkelt. Synd bara för jag skulle hellre vilja flytta nu innan dottern börjar förskolan och får vänner, känns tuffare att slita upp henne när hon är äldre.

Jag har inga problem att betala lånen, har bara tagit ut två föräldradgr/vecka nu och ändå kunnat betala, så en eventuell a-kassa skulle innebära betydligt högre inkomst än vad jag har nu som föräldraledig. Jag amorterar dessutom.
    Måste rätta mig själv, TRE föräldradgr/vecka menade jag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-03 14:36:35 följande:

Du ska alltså ha samma bolån som idag, fast med mindre inkomst? Har du råd med det då?

Banken ringer ju inte o kolla, det är nog ovanligt. Men du måste ju uppge din inkomst, både den du har nu som f-ledig, och den du får sedan som arbetslös.

Ja råd har jag, jag bor inte dyrt. Blir dessutom inte mindre inkomst framöver än vad jag har nu som föräldraledig, tvärtom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-03 14:36:35 följande:

Ja råd har jag, jag bor inte dyrt. Blir dessutom högre inkomst än vad jag har nu som föräldraledig. Jag tänker mer på hur banken ställer sig.
  • Birgitta02
    Anonym (TS) skrev 2015-06-03 15:01:24 följande:
    Jag sa förövrigt aldrig att jag tänkt vara oärlig i min ansökan. Jag frågade vad det räknas som eftersom jag inte blir uppsagd förrän efter föräldraledigheten. Därför vet jag inte om jag nu räknas som arbetslös, fast anställd eller projektanställd. Det var det jag frågade, inte att jag skulle ljuga?!
    Förstår det. Men det kan räcka med att du hade vetskap om det hela.

Jag tycker du ska ta ett snack med din bankman. Det kanske inte alls är några problem. Framförallt om du kanske har en man med god lön. Och har ni skött allt utan anmärkning innan så kanske det är grönt ljus!? Så ta inte mitt ord för nåt sorts nej, utan undersök möjligheterna.
  • nozpa

Ring och boka möte med banken. Du hade ändå fått ändra ditt eventuella lånelöfte om du hade sökt innan du visste att du skulle bli uppsagd. Man måste meddela om något ändras under tiden. Lånelöftet gäller under de förutsättningar som är när du söker.

• Anonym (TS)

Ok tack för infon, då vet jag lite mer!

• Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-03 15:09:14 följande:
    Ja råd har jag, jag bor inte dyrt. Blir dessutom högre inkomst än vad jag har nu som föräldraledig. Jag tänker mer på hur banken ställer sig.
    Banken ser till din förmåga att  betala räntor och amortering.
Svar på tråden Ringer banken upp arbetsgivaren?