• Anonym (Jobbigt läge)

Jag är nöjd med min kropp - men han är inte det!

Ååååh är så frustrerad. Min sambo är så himla utseende fixerad. Hela tiden ska det kommenteras om andra kroppar, på TV, på stan, överallt. Han har snygga smala tjejer på sin bakgrund på datorn etc.

Jag ser bra ut. Jag är nöjd med min kropp. Jag tränar på gym och jag älskar det - för jag känner mig STARK och stolt över mig själv som gör något bra för min hälsa! Jag tycker också det är snyggt med ganska smala tjejer (personlig smak bara, alla kroppar är fina) och visst om jag kunde trolla med fingrarna och se ut som en VS model så skulle jag. MEN, ska man se ut så så måste man äta bara grönsaker typ och jag tycker om att njuta av mat och har inte övervikt så jag förstår inte varför jag ska aspirera till att se ut så? Jag är hälsosam och JAG tycker jag är snygg och känner mig sexig.

Problemet är att han inte håller med ... eller jo visst, han tycker jag är snygg och sexig, men påminner mig även om att platta magar och fasta rumpor är "hans grej" alltså det som han tänder på (bröst är inte så noga). Jag har putmage och en halvfet rumpa med lite daller och celluliter. Den är ganska stark sen gymmet, men fortfarande inte fast och sådär supermodelsnygg.

Det gör ont i mig att han inte bara kan acceptera att jag faktiskt inte VILL gå ner i vikt, att jag är nöjd med 5 kg extra. Då tycker han att jag sviker både mig och honom som inte försöker. Men jag förstår med hela min hjärna inte VARFÖR det är så jävla viktigt? Så då blir det enbart för honom jag försöker, och det är ju inte hållbart.

Den enda anledningen att jag ens försöker är för att vi typ aldrig har sex (troligen för att han inte tänder på mig - det funkar inte ens att klä upp mig i sexiga underkläder och stay-ups, han är inte intresserad om det inte är en kortis under täcket mitt i natten) Alla andra aspekter av förhållandet är bra, vi trivs ihop men jag är så trött på den här kroppsfixeringen. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Jag är nöjd med min kropp - men han är inte det!
  • Anonym (Nej)

Nej det gör jag faktiskt inte. Min man gillar min kropp och tänder på den även om den blivit lite slappare med åren och jag gått upp något kilo (Hans har inte förändrats). Jag har svårt att förstå att kroppen är så himla viktigt, älskar man någon blir kroppen fin i mina ögon.

• Rakad Apa

Orka vara tillsammans med någon som är såpass ytlig. Jag hade förstått honom om du hade varit smällfet, men nu är det ju inte så. Är han så perfekt själv då?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (L)

Har han själv den så kallade "perfekta" kroppen?

• balansilivet

Hej!
    Jag har aldrig svarat i en tråd, men detta gjorde mig ledsen.
    Jag misstänker att ni är ganska unga, trots det verkar du ha en fantastisk mogen syn på dig själv och din kropp, den är sund och för många tar det 40 år innan man kan känna det du gör för dig själv och din kropp.
    Men faktum är att din pojkvän som skall vara dig närmast säger till dig att du inte duger som du är.
    Vi kan alla önska att saker hos oss själva eller hos våra partners skulle vara annorlunda, jag kan ju önska att min man var mulatt och hade stora biceps för det tycker jag är snyggt, men han kom i ett annat paket med andra fördelar än just dem. Är det så att din kille har fastnat i att vissa attribut är avgörande för honom i en relation då är det synd om din kille. Därför kroppsliga attribut ändras i livet,man blir äldre, man kan få cancer osv och att hänga upp sin egen självkänsla för mycket på detta kommer sluta i att han aldrig kommer känna ro.
    Du har ju allt redan, en självkänsla, en stark och hälsosam kropp. Kan du låta detta skina igenom kommer du vara den som alla killar alla vill vara med. För inget är sexigare än den som utstrålar allt det du har. Skala bort miljöer och personer som dränerar dig på detta. Förklara detta för din pojkvän för det är hos honom problemet ligger. 
    Kanske behöver din pojkvän också sluta vara i dessa miljöer där magrutor, proteindrinkar och supersets är viktigare än livet. 

• Anonym (bred)
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2015-06-03 15:01:05 följande:

Problemet är att han inte håller med ... eller jo visst, han tycker jag är snygg och sexig, men påminner mig även om att platta magar och fasta rumpor är "hans grej" alltså det som han tänder på (bröst är inte så noga). Jag har putmage och en halvfet rumpa med lite daller och celluliter. Den är ganska stark sen gymmet, men fortfarande inte fast och sådär supermodelsnygg.

Tänder han på dig, eller tänder han bara på kroppar som har rätt form? Jag tycker man kan acceptera att ens partner kan tända på ett annat estetiskt ideal än man själv företräder, så länge hen också tänder på en själv. Fast det skulle ju göra himla ont att hela tiden bli påmind om det.

Förklara vänligt men bestämt att du älskar din kropp och att du mår bra, och att du inte tänker förändra dig för att han råkar ha ett annat ideal, och be honom att helt enkelt hålla käften eller dra.
  • Oopsi

Jag var tillsammans med en man i några månader som tjatade hål i huvudet på mig om hur sexiga alla tjejer var när vi var ute på stan, åkte bil, tittade på fil etc etc.. Han var helt galen i min kusin som opererat brösten och har fyllig häck. Han gick ofta till hennes butik och handlade där han är stammis och kunde babbla på varenda gång han varit där om hur sexig och attraktiv hon var. Jag orkade två månader sen dumpade jag honom.. Nu är jag tillsammans med en kille som håller för sig själv vad han tycker om andra men istället ger mig fina komplimanger. Men har svårt ta det på allvar nu efter tiden med den respektlöse fästmannen.

• Anonym (… v)

nja va ?! jag skulle aldrig i livet vara tsm med en man som tittade kommenterade la märke till andra tjejer, finns inte en chans.!
    herregud vilken "man" nää ts du är värd bättre !

• Geipherz

Nä, TS. Han är inte kär i dig, sorry. Låter som en otrevlig kille i största allmänhet.

• Anonym (Jobbigt läge)

Vi är nästan 30 år båda två. Jag är säker på att han älskar mig, han gör allt för mig. Men jag är inte säker på att han faktiskt är attraherad av mig, eller, det är han nog men inte lika attraherat som till dom som har "rätt attribut". Vi är även förlovade och har varit tillsammans i nästan 5 år. Vi har ett bra liv ihop, han är en bra styvpappa till min son och det är inte bara att "dumpa" - det är mycket som står på spel.

Han är inte nöjd med sin kropp heller, och tyvärr spenderar mycket av sitt liv åt att försöka. Vilket är jobbigt för mig, för jag älskar honom och hans kropp hur imperfekt den än är. Han säger att han inte kan hjälpa hur han känner och vad han blir attraherad av. Det är bara frustrerande, helt enkelt.

• Anonym (L)

Många skriker dumpa det första de gör, självklart är inte allt svart eller vitt. 

Men på något sätt får han dig ändå att må dåligt, även fast du är trygg i dig själv.
    Känns det ok? Vad hade hänt om du gjort samma sak tillbaka?
    Du älskar och tänder på honom fast han har sina brister, varför gör han inte det tillbaka, det måste ligga nåt djupare bakom.

Även fast du hade haft den där perfekta kroppen så tror jag att det är något annat som spökar i hans huvud.

Hur är han annars? Hur är hans eget självförtroende? Hur hade han reagerat om du pratade mycket om snygga killar med stora biceps (om vi antar att det är hans svaga område)? Om du hade haft vältränade killar på telefonen/datorn. Känner du något behov av att ha snygga killar på datorn, troligtvis inte.
    Varför gör han det? Ha tjejer då alltså ;) 

• Anonym (eeh)
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2015-06-04 05:37:19 följande:

Vi är nästan 30 år båda två. Jag är säker på att han älskar mig, han gör allt för mig. Men jag är inte säker på att han faktiskt är attraherad av mig, eller, det är han nog men inte lika attraherat som till dom som har "rätt attribut". Vi är även förlovade och har varit tillsammans i nästan 5 år. Vi har ett bra liv ihop, han är en bra styvpappa till min son och det är inte bara att "dumpa" - det är mycket som står på spel.

Han är inte nöjd med sin kropp heller, och tyvärr spenderar mycket av sitt liv åt att försöka. Vilket är jobbigt för mig, för jag älskar honom och hans kropp hur imperfekt den än är. Han säger att han inte kan hjälpa hur han känner och vad han blir attraherad av. Det är bara frustrerande, helt enkelt.

Nej man kan inte direkt styra vad man blir attraherad av. Men man kan låta bli att kommentera på andras kroppar hela tiden eller försöka få andra att ändra på sig för att själv bli nöjd. Problemet är ju inte bara att han inte är så attraherad av dig utan att han är utseendefixerad överlag.

Såhär är det, han kan säkert vara en bra person på många sätt också men för de flesta är attraktion och ett fungerande sexliv A och O. Det du får ta ställning till är om du vill vara tillsammans med någon som inte känner sig attraherad av dig och som är ointresserad av att ha sex med dig. Jag tycker att då har man inte ett förhållande utan vänskap/platoniska känslor. Och då kan man likväl vara just vänner.
  • Oopsi
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2015-06-04 05:37:19 följande:

I det här svaret kan du hitta en orsak till varför han måste hylla de där "perfektionattributen" :

Han är väldigt missnöjd med sig själv skriver du.. Jag har ofta sett uttrycket att man speglar sin självbild i sin syn på andra. En människa som inte kan visa sig själv uppskattning och älska sig för den hon/han är är oförmögen att visa andra samma uppskattning. Han borde älska sig själv först..
  • SupersurasunkSara

Din sambo behöver terapi. Det finns många olika men jag tycker hypnosterapi är bäst, eller om han har större trauman att bearbeta: hypnoanalys.

Svar på tråden Jag är nöjd med min kropp - men han är inte det!