Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Datortider??

Mina söner är snart 8 respektive 4 år. Vi kör med "datordagar" på måndagar, onsdagar, fredagar och lördagar. Höst/vinter har de fått sitta hur mycket de vill på sina "datordagar" men tiden på vardagarna begränsas ju av att de är borta på dagis/skola såklart. Nu när det är sommar får de sitta på morgonen fram till 10 och sedan efter kl 17 tills de ska lägga sig. Om det är spöregn får de sitta även på dagtid. De lägger sig vid kl 20 (även 8-åringen på sommarlovet p.g.a. att han går upp 5 på morgonen oavsett när han lägger sig).

Vi införde dessa regler i höstas eftersom det blev för mycket tid vid datorn som jag kände det. Tidigare försökte vi med bestämda tider varje dag istället men då var det ett evigt tjat var 5:e minut om vad klockan var. Är lugnare för alla när vi istället har bestämda dagar. Vi har dessutom bara en dator hela familjen (medvetet val) och barnen får turas om också att sitta. Jag tycker att det går i perioder också hur mycket de vill sitta. Ibland kan det bli större delen av en lördag men då blir de sen trötta på det och sitter mindre nästa gång. Jag tycker det är väldigt bra när de har vissa dagar helt "skärmfria". De får se på TV om de vill dessa dagar men vi har bara grundutbudet (1,2 4 och barnkanalen) på TV så det finns inte så mycket att se. Barnen blir väldigt kreativa när de vet att det är "skärmfritt". Jag viker mig aldrig förutom om de är sjuka så de vet att det inte är idé att tjata om datorn. Jag ignorerar också om de gnäller att det är tråkigt utan datorn. Till slut leker de med annat bara man låtsas att man inte hör.

• En blå giraff
    athanatos skrev 2015-06-13 21:39:02 följande:

Förstår inte riktigt det där med datortid, det är väl vad man gör vid datorn som spelar roll? Rätt stor skillnad på om barnen spelar spel eller om de sitter och ritar o Photoshop.

Håller med om detta. Mina pojkar vill bara titta på Youtube-klipp, se på TV-serier eller spela spel på Legos hemsida när de sitter vid datorn. Så det är inte så väldigt utvecklande. Därför behöver de ha en begränsning. De väljer ofta dator före andra fysiska aktiviteter också om de får fri tillgång och det är inte bra.
Svar på tråden Datortider??