• Fenna

Datortider??

Min son är bara sju, men har i princip ingen datortid alls. 

Här är annars en intressant artikel om ämnet.

• Fenna
    Liten till skrev 2015-06-13 22:07:52 följande:

Nu är sonen lite liten, bara 6 år, men tv-spel, film och mobil försöker vi begränsa, det är så lätt att det blir för mycket.

En vän har en son som är 11, en dotter som är 7 och en dotter som är 15. Dom får 14 timmar spel och tv tid per vecka. (Då räknas inte fredagsmys och film med hela familjen in, men allt annat)

sedan kan de tjäna timmar genom att göra saker. Dammsuger man huset så får man en timme till osv. Sedan får de bestämma själva hur och när deras timmar ska användas. Vill man lana med kompisar på helgen, ja då får man göra nåt annat i veckan.

Att städa sitt eget rum eller hjälpa till med diskmaskin är sånt som man gör ändå, det ger alltså inte bonustid, det är bara sånt man glr "extra"

Tycker det verkar funka perfekt!

Jag kanske är gammalmodig, men 14 timmar i veckan tycker jag låter jättemycket.Det motsvarar ju två hela arbetsdagar som barnet bara sitter still (utöver skola och läxtid).
  • Fenna
    Liten till skrev 2015-06-15 09:30:05 följande:
    Ja jag tyckte också det lät mycket, men räknar man all tv-tid och spel tid så går det fort. Sommarlovsmorgon är en timme varje dag, det är 7h i veckan! Jag började fundera hur mycket tid jag själv lägger på tv och i mitt fall mobilen. Usch säger jag bara. Jag gav upp att räkna
    Ja, jag kämpar själv med "internetberoende", därför är jag glad så länge jag kan hålla ner tiden för min son Glad. 
Svar på tråden Datortider??