• fru smultron

Undersökning av livmodern

Jag ska snart på undersökning av livmodern, inte med kontrastmedel utan tror det var sterilt vatten som skulle sprutas in och sedan skulle de undersöka med ultraljud för att kunna se bättre på slemhinnan, och ev myom eller sammanväxter. Går på utredning pga flera MF och X...
    Undar lite hur det går till...om det gör ont osv...
    Är det någon som vet om man kan försöka att bli med barn efter detta, har kanske ÄL ett par dagar efter undersökningen. Någon som vet?

Ni som gjort undersökningen, har de kunnat se något?

• Svar på tråden Undersökning av livmodern
  • Rhonda Breeze

I samband med min undersökning av äggledarna sprutades det först in koksaltlösning (...tror jag...) för att kontrollera hur livmodern ser ut, och därefter sprutades kontrastvätskan in och äggledarna kontrollerades.

Det upptäcktes inte något under min undersökning utan att allt såg ok ut.

Vet inte om en sådan undersökning ger bättre förutsättningar att bli gravid strax efter, men däremot har jag läst att det kan bli lättare att bli gravid efter en spolning av äggledarna....

• dison

fru smultron: jag har gjort undersökningen flera gånger. De för in en tunn kateter in i livmodern och sprutar in antingen sterilt vatten eller koksaltlösning så att livmoderhålan fylls ut och det syns då mycket bättre på VUL hur insidan av livmodern ser ur. För mig var det hela i princip smärtfritt, det jobbigaste var väl att man läckte ut vätska efter undersökningen. Det kan bli en liten blödning av att katetern retar mot slemhinnan, så man ska väl inte ha sex samma kväll pga infektionsrisk, men dagen efter brukar gå bra. På mig såg man livmoderpolyper.

• fru smultron

Tack för svaren!

dison;

gjorde man något åt polyperna och kunde de påverka förmågan att bli med barn/ behålla barnet??.
    Vad är polyper igentligen, har hört det förr man kan ej komma på vad det är!
    Har en känsla av att de kommer att hitta något på mig vid undersökningen så jag är ganska nervös, hoppas att det är något man kan få hjälp med om det hittar något fel..

En god natt kram från lilla mig!

• dison

fru smultron:

Jag har opererat bort polypen med hjälp av hysteroskopi. Polypen är en överväxt av livmoderslemhinnan, nästan alltid helt godartad, men kan ge fertilitetsproblem då den sitter och blockerar ungefär som en spiral. I en studie med kvinnor som genomgått IVF såg man en signifikant högre missfallsrisk hos dem som hade polyper. Lycka till med undersökningen!

• artbitch

Hej, gjorde nyligen koll av livmoder och äggledare (koksaltlösning+kontrastvätska). Tyckte att det gjorde ont när balongen som håller katetern på plats blåstes upp... men det var långt ifrån så smärtsamt som jag inbillat mig!!! Släppte fort, på ngn minut. Har haft värre smärta vid mens. (allt såg bra ut)

Uppfattade det som att man gör undersökningen innan äl just för att man inte ska spola bort ägget och sumpa chanserna för graviditet den cykeln. Fick inga restriktioner för sex.

Hoppas allt ser bra ut!

Svar på tråden Undersökning av livmodern