• Anonym (Moses)

Nu åker tiggarna buss till jobbet

I morse stannade jag till på ICA butiken utanför jobbet i norra stockholm för att köpa frukostfrallor och när jag kommer ut så stannar en stor gul buss som det står " VÄRMLANDSTRAFIKEN " på. Han måste ha kört riktigt fel tänkte jag,
    riktigt fel.  Men Icke, ut skuttar en romsk dam och chauffören öppnar bagageluckan på sidan av bussen så hob kunde plocka ihop sin pall och andra
    pinaler. Jag tippar på att det var säkert 25-30 pers på bussen.
    Hur fasiken får dom ihop pengar till att köpa en turistbuss ?

• Svar på tråden Nu åker tiggarna buss till jobbet
  • sextiotalist

Billigare än limousine *OBS ironi*
    Det kanske är så att företaget som kör dom gör det väldigt billigt.

• Anonym (Moses)
    sextiotalist skrev 2015-06-04 08:33:12 följande:

Billigare än limousine *OBS ironi*
    Det kanske är så att företaget som kör dom gör det väldigt billigt.

Det vore ju kul att se tidtabellen på den busslinjen, bör passera halva
    norra stockholms coop, ica och willysbutiker.
  • Birgitta02
    Anonym (Moses) skrev 2015-06-04 08:42:19 följande:
    Det vore ju kul att se tidtabellen på den busslinjen, bör passera halva
    norra stockholms coop, ica och willysbutiker.
    Det kan ju faktiskt vara så att det är en organisation som betalar. Vi har ganska många organisationer som ställer upp för de romska tiggarna. Varför sticker det så i ögonen på dig? Tvivlar på att det kostar dig något.
  • Anonym (suck)

Enligt TS ska alltså tiggarna inte få åka buss. Eller? suuuuuuuck...

• Anonym (Moses)
    Anonym (suck) skrev 2015-06-04 11:12:54 följande:

Enligt TS ska alltså tiggarna inte få åka buss. Eller? suuuuuuuck...

Om du inte ser problemet med att tiggarna är så många och så välorganiserade att dom tillochmed skaffar en begagnad stadsbuss frå typ Karlstad för
    att effektivt få ut sin "personal" till platserna tiggeriet sker från så har du och jag inget att diskutera om. Jag personligen vägrar bidra till att permanenta romernas
    utaförskap genom tiggeri. Tiggeri är inget yrke.
    En handfull människor gör sej en förmögenhet på att arrangera denna människohandel.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Moses) skrev 2015-06-04 14:16:19 följande:

Om du inte ser problemet med att tiggarna är så många och så välorganiserade att dom tillochmed skaffar en begagnad stadsbuss frå typ Karlstad för

att effektivt få ut sin "personal" till platserna tiggeriet sker från så har du och jag inget att diskutera om. Jag personligen vägrar bidra till att permanenta romernas

utaförskap genom tiggeri. Tiggeri är inget yrke.

En handfull människor gör sej en förmögenhet på att arrangera denna människohandel.

Det är fortfarande inte olagligt att vare sig tigga, eller åka buss.
  • Anonym (suck)
    Anonym (fy fan) skrev 2015-06-04 16:23:58 följande:

Det är fortfarande olagligt att yrkestigga!

Och, om detta stämmer att dom har köpt sig en buss för vinsten så rekommenderar jag alla som ger dom pengar att börja gå på händerna, kommer kanske till vettigare slutsatser om man använder röven att tänka för huvud verkar det vara nått fel på.

Jasså är det du nu igen.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (fy fan) skrev 2015-06-04 16:23:58 följande:

Det är fortfarande olagligt att yrkestigga!

Och, om detta stämmer att dom har köpt sig en buss för vinsten så rekommenderar jag alla som ger dom pengar att börja gå på händerna, kommer kanske till vettigare slutsatser om man använder röven att tänka för huvud verkar det vara nått fel på.

De yrkestigger inte. Du behöver kanske läsa den dom som finns angående just de hitresta insamlarna?
  • Anonym (cementering)

Självklart får tiggarna åka buss, problemet är ju att det idag har skapats en hel organisation runt tiggeriet och att frivilliga ofta underlättar verksamheten.

Tycker man att tiggeri är helt okej som "yrke" och att vi kan fortsätta ha det som idag, bör man givetvis fortsätta sponsra denna verksamhet. Tycker man att det är något i grunden ganska destruktivt som bara förvärras av att man underlättar det, bör man låta bli att sponsra och istället stötta organisationer samt försöka påverka politiskt.

Jag gav också tiggarna pengar för några år sen. Inte alltid men ibland. Det klart att jag ville dela med mig om jag kunde.

Men ledde detta till någon positiv förändring? Nej, det enda jag har sett sedan dess är att tiggarna bara har blivit fler och fler, tiggeriet alltmer organiserat (även om det inte nödvändigtvis är detsamma som olagligt), kåkstäderna allt fler och nedskräpningen kring dessa ett allt större problem.

Till och med hjälporganisationer har reagerat och vädjar till allmänhet att bidra till hjälpen i hemländerna istället. De ser på plats vad som händer när tiggeriet cementeras.

• Anonym (suck)
    Anonym (cementering) skrev 2015-06-04 16:39:36 följande:

Självklart får tiggarna åka buss, problemet är ju att det idag har skapats en hel organisation runt tiggeriet och att frivilliga ofta underlättar verksamheten.

Tycker man att tiggeri är helt okej som "yrke" och att vi kan fortsätta ha det som idag, bör man givetvis fortsätta sponsra denna verksamhet. Tycker man att det är något i grunden ganska destruktivt som bara förvärras av att man underlättar det, bör man låta bli att sponsra och istället stötta organisationer samt försöka påverka politiskt.

Jag gav också tiggarna pengar för några år sen. Inte alltid men ibland. Det klart att jag ville dela med mig om jag kunde.

Men ledde detta till någon positiv förändring? Nej, det enda jag har sett sedan dess är att tiggarna bara har blivit fler och fler, tiggeriet alltmer organiserat (även om det inte nödvändigtvis är detsamma som olagligt), kåkstäderna allt fler och nedskräpningen kring dessa ett allt större problem.

Till och med hjälporganisationer har reagerat och vädjar till allmänhet att bidra till hjälpen i hemländerna istället. De ser på plats vad som händer när tiggeriet cementeras.

Ge gärna en länk som kan stödja ditt sista påstående
Svar på tråden Nu åker tiggarna buss till jobbet