• BioBonus

Att tänka på vid separation?

Det är ju jättebra att ni separerar som vänner, och att ni ska fortsätta umgås tillsammans med barnen.
    Men det kan nog vara bra om ni i förväg pratar om vad som händer med den typen av umgänge om det skulle komma in en ny partner till någon av er. För en del fungerar det utmärkt att den gamla kärnfamiljen gör saker tillsammans, och för en del gör det inte det. Och om man läser en del trådar här på FL så blir det ofta slitningar och konflikter just när den ena parten träffar en ny och kanske hellre vill fira midsommar med honom/henne. Förhållanden mellan fd makar förändras ofta när de inte båda är singel längre och den omställningen kan vara svår.

Klart de kan dela rum! Det fick mina göra när vi separerade - det fanns helt enkelt inte mer plats än så. När sen familjen växte med ny man och bonusbarn så blev det ännu trängre och vi flyttade ut i vardagsrummet för att alla barn skulle få rum, men de fick ändå dela... Och det gick hur bra som helst i flera år, tills vi hittade ett radhus där alla fick varsitt rum. 

Lycka till med ert nya liv och jag hoppas alla blir lyckliga i det!

• BioBonus
    alexs mamma skrev 2015-06-04 12:57:26 följande:

Tack för era kommentarer och påpekanden det betyder mycket att höra hur någon annan tänker. Det här med att tillsammans fira högtider gäller i första hand så länge som ingen har träffat en ny partner. Jag kan förstå att det blir mer komplicerat då. Tack för tipset att redan nu fundera över hur vi ska göra då, att ta upp det redan nu är en god ide...
    Jag tycker att jag läser så ofta att det nästan är ett krav att barn i den åldern har ett eget rum, samtidigt är det ju viktigt att alla i familjen trivs....

Var läser du att det skulle vara ett krav? Det faller på sin egen orimlighet att alla barn i en familj från en viss ålder ska ha egna rum med tanke på hur svårt det kan vara att få tag på (och kunna betala...) stora lägenheter i tex Stockholm.

Det går att dela av rum på ganska smarta sätt. Mina kusiner delade rum och hade en våningssäng i mitten där det var vägg (en enkel plywoodskiva) på den nedre sängen åt ena hållet och på den övre åt andra hållet. Mina killar hade en bokhylla i mitten som avgränsade. Man får vara lite påhittig. Och är vardagsrummet stort så kan du kanske dela av en del till sovrum åt dig? 

Ja, prata redan nu hur ni ska hantera högtider om det kommer in nya parter - när det väl är dags så kan det redan ha hunnit bli infekterat av så många andra orsaker...

Svar på tråden Att tänka på vid separation?