"Barnsäng" till 1åring för tidigt?
Vår son är 1 år och fick nyligen ett litet syskon, frågan är om man ska köpa en spjälsäng till eller om man ska köpa en barnsäng till sonen? Eller är det för tidigt, va tycker ni?
Vår son är 1 år och fick nyligen ett litet syskon, frågan är om man ska köpa en spjälsäng till eller om man ska köpa en barnsäng till sonen? Eller är det för tidigt, va tycker ni?
Vi hade vagga tills barnet kunde sätta sig upp (ca 5 mån) o sen spjälsäng. Storebrors spjälsäng tog vi bort ena långsidan på när han försökte klättra ut (då var han drygt året). Han fick sin barnsäng när han var ca 2 år. Har dock kompisar som köpt barnsäng till sin ettårig o det verkar fungerat bra. Tänk bara på hur han/hon ska ta sig i o ur den själv.
Man kan hoppa över både spjälsäng och barnsäng. Låt honom sova på en madrass på golvet, så finns ingen risk för skador om han trillar ur.
Vi hade aldrig varken spjäl- eller barnsäng.
Min dotter fick en imperialsäng när hon fyllde 1 och det funkade alldeles utmärkt. :)
Vi tyckte det var galet jobbigt när vi bytte från spjälsäng till stor säng vid 20 månader (för att hon skulle få syskon några månader senare), dottern var otroligt svårlagd en lång period, skulle mest studsa i sängen. Dessutom krävs det mer bevakning, vi bor med två våningar och kan barnet gå upp själv krävs grind för hela tiden osv.
Oerhört mycket lättare med lillebror som älskade sin spjälsäng och därför sov i den tills han var tre år.
Våra har sovit i vanlig säng utan ben hela tiden, de har aldrig varit något problem. Så vi har hoppat över både spjälsäng och växasäng.
Grabben fick ny säng straxt efter ett års dagen. Mest för att i ville han skulle slippa klättra och trilla ur spjälsängen. Den nya funkar jättebra han kan gå upp när han själv vill och kan sitta och leka själv på morgonen innan han bestämmer sig för och väcka oss :)
Vi bytte till denna med ordentlig sidobräda vid ca 16 mån:
www.farmhouseshop.se/sv/barnsangar/enkelsangar/soffasang-hoppe-90x200
Funkar super, han är väldigt rörlig och sover helst på tvären, nu vaknar han nästan aldrig på natten när han slipper slå huvudet i spjälorna hela tiden när han vänder sig i sömnen...
Dottern vägrade spjälsäng så vi bytte till madrass på golvet. Fungerade suveränt från första dagen. Satt upp grind i hallen så hon kan bara gå in till oss om hon skulle vakna. Inte roa sig i resten av huset.
Beror på barnet skulle jag säga. Min unge fick inte stor säng fören efter treårsdagen. Hon är liten och far runt om nätterna så det kändes säkrast. Men ligger ditt barn någorlunda still så funkar det säkert, man kan ju ofta köpa till ett "skydd" också.
Beror nog lite på barnet. Min äldsta hade spjälsäng länge, tills han var över 3 år. Detta på grund av att han var så trygg i den sängen och sov bra i den så vi ville inte byta och ställa till med sömnkrångel i onödan. Det blev rätt mycket "spring" i början då vi bytte säng.
Yngsta har aldrig haft spjälsäng alls utan nattades i vår säng och sov mellan oss tills han var 3 år. Då fick han en egen liten säng.
Så TS sover din 1-åring bra i spjälisen så skaffa en till tycker jag. Det kan vara en omställning ändå att få syskon och bra då om allt runt omkring fortsätter som innan.
Köpte en kritter med stödbräda (tror jag den heter) på Ikea när sonen var strax över året. Och han sov mycket bättre i den än i spjälsängen.
Trodde han skulle kliva ur hela tiden och läggningen skulle bli lustig, men han brukar bara vakna 1 gång och då går han in till oss själv och lägger sig. Brukar vara kring 5-6 på morgonen sen somnar han om 1-2h till.