• Mrn3xuz

Kan inte betala veterinären

Hej.

Jag var hos veterinären idag med min hund men det slutade med extremt höga kostnader som jag inte kan betala samt att försäkringen inte täckte det.

Efter mycket om och men fick jag ta med hubden hem mot att jag betalade en liten del utav kostnaden. Nu säger dom att jag ska komma tilbaka imorgon och betala resten.

Vad händer om jag inte gör det? Har jag rätt att vänta med betalningen? Kan dom polisanmäka flr bedrägeri eller liknande? Kan dom ringa djurskyddet och ta hunden?

• Svar på tråden Kan inte betala veterinären
  • riboflavin

De kommer skicka dig en faktura, troligen med en avgift för faktureringen. De kan i fortsättningen neka dig som kund om du inte betalar i förskott. Ingen kan ta din hund ifrån dig för att du inte betalat, men om du inte ser till att hunden får nödvändig medicinsk behandling kan du bli anmäld, men att ta ifrån folk sina djur är oerhört sällan en inledande åtgärd. Hurvida de kan polisanmäla dig är jag osäker på, men jag tvivlar på att de ens försöker när de kan driva in de pengarna via inkasso och KFM. Hur ser prognosen ut, kommer hunden behöva ytterligare behandling och mediciner?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • ursula

-,,Troligast är inkasso och sedan kronofogde

• Mrn3xuz

Hunden behöver äta special foder men annars var allt normalt så det är ingen vanvård och fodret är fixat.

• riboflavin
    Tines skrev 2015-06-04 21:10:55 följande:

Varför täcktes det inte av försäkringen?

Det finns ofta flera undantag i en vanlig försäkring. Troligt är att TS hund drabbats av en rastypisk åkomma som inte ingår i försäkringen eller att den behandling som givits överstiger det totala försäkringsbeloppet.
  • riboflavin
    Mrn3xuz skrev 2015-06-04 21:16:27 följande:

Enligt försäkringsföretaget så var problemet medfött.

Dolt fel försäkring via uppfödaren? Där finns en chans att få ersättning med lite tur.
Svar på tråden Kan inte betala veterinären