• Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Utspring från ett gymnasium idag. Flak som kör som dårar med ungar som vrålar. Nice. Sommar. Dags att fylla frysen med enkel mat och massor av glass.

Jag  har ett problem på sommaren, nämligen att det är jobbigt att laga mat. Det är varmt och jobbigt och ingen aptit före kl 22, när solen är på väg ned och det blir lite svalare. Så de senaste åren har jag tagit en veka eller två och gjort "storkok". Bra också när man har pre-teen och tonårskillar i huset =P

Min plan för i år:
    Hylla 1: Reserverad för annat som behöver frysas

Hylla 2: Pizzor, piroger (jag gör minst 5 pizzor i långpanna och portionerar, och minst 5 sorters piroger)

Hylla 3: Kyckling i parti och minut (ett antal kilo vingar, ben och lår. marinerade och grillade/ugnsstekta, så det bara är att värma)

Hylla 4: Pajer (i olika storlekar och olika smaker)

Hylla 5: Gratänger (Både tiillbehörsvarianter och sånt som kan ätas ensamt, typ fiskgratäng, korvgratäng)

Hylla 6: Grytor och soppor. För regniga dagar. =)

Hylla 7: Desserter... eh... dvs..... glass!

NU till min stora poäng: Någon som har några tips? Kan ju vara kul att testa något nytt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren
  • Sweet Sofia
    Broom skrev 2015-06-05 21:13:21 följande:

Du förstår inte innebörden av sjukvårdsutbildad, men det stoppar inte dig från att lämna retarderade svar i diverse trådar.

Jag är sjukvårdsutbildad och förstår vad det innebär mer än dig
  • Broom
    Nerfherder skrev 2015-06-05 21:18:50 följande:
    Men för i HeLVETe kan ni hålla er till TS!!!
    Sorry ts för OT.
  • Aniiee
    Broom skrev 2015-06-05 21:22:55 följande:
    Sorry ts för OT.
    Vetefan, men men....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

Hur många lite mjöl behövs det för fem pizzabottnar modell större? Ska vi tippa på 7? Och hur mycket är det egentligen i kg......

• Speakers Corner

På desserthyllan, pajer, bullar, hembakt går alltid åt som smör i solsken.
    Fiskrätter saknar jag också.
    För övrigt beundrar jag din struktur och framförhållning.
    Här kör vi adhock från vecka till vecka, å andra sidan har vi inga tonårskillar i familjen längre. Glad

Trevlig sommar Aniiee.

• Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-06-05 21:33:12 följande:

På desserthyllan, pajer, bullar, hembakt går alltid åt som smör i solsken.
    Fiskrätter saknar jag också.
    För övrigt beundrar jag din struktur och framförhållning.
    Här kör vi adhock från vecka till vecka, å andra sidan har vi inga tonårskillar i familjen längre. Glad

Trevlig sommar Aniiee.

=) Dessertpajer blir det många på trädgårdens bär och rabarber. Även en del muffins kommer bakas i veckan. Bullar är en bra idé, det glöms ofta bort, av någon anledning. Fram för mer bullar!

Fiskrätter blir det nog en del, Jag funderar på att göra lite klassiska fish pies och minipajer med varmrökt lax. Men mer kan säkert petas in.

Det är en liten nödvändighet för mig att ha struktur och framförhållning. Tur att man har en stor frys nu för tiden =) Vecka till vecka går på hösten och vintern, när det inte är för varmt för att laga mat. Och som sagt, säg åt en 13-14-åring att vänta till efter 22 på mat =P

Trevlig sommar på dig! Smält inte =P
  • Anchiio

Snälla SS, kan du sluta med att ordbajsa alla trådar? Eller håll till i i sjukvårdstrådarna.

Mvh

SStrøöööööööööööööt.

Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren