• Anonym (Ts)

Ej bjuden på studentmottagning - våldsgästa

Jag har nyligen börjat dejta en man. Idag ringde han och bjöd med mig på en studentmottagning som han och hans barn var bjudna till.

Jag tog självklart för givet att han hade pratat med familjen och att dom sagt okej.

När vi sitter i bilen inser hans barn att vi kommer bli över en timma sena.

Jag frågar om det verkligen var ok att jag följde med och vad dom sagt om det.

Han har inte sagt något utan tog det för givet.

Varken han eller barnet känner familjen särskilt väl, barnet ville inte ens dit egentligen.

Jag tyckte allt kändes så pinsamt så jag hoppade ur bilen och lät dom åka utan mig åtminstone.

På inbjudan står det inte "från kl 16", utan kl 16 och att man ska osa.

Han blev sur! Vem har fel?

• Svar på tråden Ej bjuden på studentmottagning - våldsgästa
  • Sombrero1234567890

Det beror på om det bara stod osa, osa om ni inte kommer osv...

Vet de om att du finns med i bilden så hade iaf jag räknat med dig.

Det mest ohyfsad är att inte hålla tider och art bete se urbota korkat genom att hoppa ur bilen och vägra när ni redan var på väg.

• Anonym (Du har rätt)

Om man skulle osa så är det klart att man inte kan ta med sig extra gäster utan att först fråga om det går för sig. Han kanske tänker att det är som förr (i alla fall vid den tid och på den plats jag själv tog studenten) att man hade en öppen studentmottagning där gästerna fick droppa in lite efterhand, kanske stanna ett par timmar eller bara kika in och säga grattis, allt efter behag.

• Anonym (Ts)
    Sombrero1234567890 skrev 2015-06-05 17:46:43 följande:

Det mest ohyfsad är att inte hålla tider och art bete se urbota korkat genom att hoppa ur bilen och vägra när ni redan var på väg.

Det är troligen en middag med sittning kl 16 så de lär ju drälla in när alla redan äter/ätit.

Vi är inte ett par så nej ingen känner till mig! Jag har aldrig träffat någon som är där.

Så det är inte ohyfsat att ta med en objuden "gäst"?
  • Anonym (...)

Osa betyder att man svarar oavsett man tänker komma eller ej.

Jag tycker det varit betydligt mer oförskämt att dyka upp hos dejtens _bekanta_ när de inte ens vet att dejten kommer...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Du har rätt) skrev 2015-06-05 17:48:35 följande:

Om man skulle osa så är det klart att man inte kan ta med sig extra gäster utan att först fråga om det går för sig. Han kanske tänker att det är som förr (i alla fall vid den tid och på den plats jag själv tog studenten) att man hade en öppen studentmottagning där gästerna fick droppa in lite efterhand, kanske stanna ett par timmar eller bara kika in och säga grattis, allt efter behag.

Ja det är exakt så han tror! Men det kan man inte vara säker på.

Därav anser jag att om det stått FRÅN kl 16 så hade jag också tolkat det så.

Det var så för några år sen när jag var med.

Skillnaden är att då var vi ett etablerat par och jag hade träffat den familjen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2015-06-05 17:52:44 följande:

Osa betyder att man svarar oavsett man tänker komma eller ej.

Jag tycker det varit betydligt mer oförskämt att dyka upp hos dejtens _bekanta_ när de inte ens vet att dejten kommer...

Ja och det känns som att det skulle blivit JAG som fått skämmas.

Dom kan ju tro att det var min idé att bara följa med. Dom vet ju inget om mig.
  • Anonym (hyfs)

Varför kommentera när du inte vet vad du pratar om? För att ta det som är vedertagen etikett först:

1. O.s.a. betyder "om svar anhålles", alltså att man ska meddela huruvida man kommer eller inte. Det finns inget som att "osa" om man inte kommer.

2. De är inbjudna vilka har nämnts (vid namn, eller som "ta med dig barnen"), inga andra.

Allmän åsikt om hyfs:
    Självklart gör TS rätt i att avstå från att besöka en tillställning hon inte är inbjuden till, där hennes sällskap inte har tagit reda på om inbjudan gällde henne.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (hyfs) skrev 2015-06-05 18:25:18 följande:

Varför kommentera när du inte vet vad du pratar om? För att ta det som är vedertagen etikett först:

1. O.s.a. betyder "om svar anhålles", alltså att man ska meddela huruvida man kommer eller inte. Det finns inget som att "osa" om man inte kommer.

2. De är inbjudna vilka har nämnts (vid namn, eller som "ta med dig barnen"), inga andra.

Allmän åsikt om hyfs:

Självklart gör TS rätt i att avstå från att besöka en tillställning hon inte är inbjuden till, där hennes sällskap inte har tagit reda på om inbjudan gällde henne.

Tack!

Jag har lite dåligt samvete mot barnet bara som var så glad att jag skulle med.

Men det är ett klokt barn som säkert förstår.

Nu ska dom snart hämta upp mig igen så jag får höra hur det gick.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (hyfs) skrev 2015-06-05 18:25:18 följande:

Allmän åsikt om hyfs:

Trodde faktiskt att alla vuxna människor vet vad osa betyder, tydligen inte.
Svar på tråden Ej bjuden på studentmottagning - våldsgästa