• Anonym (Ansvar)

Innebär mer ansvar alltid högre lön?

Jag kommer efter sommaren få mer ansvar på mitt arbete. Jag är ensam om detta och har blivit utvald. Detta har jag vetat om ett tag nu.

Det jag undrar är om ökat ansvar alltid ger mer i lön?

• Svar på tråden Innebär mer ansvar alltid högre lön?
  • Rainbow gg

Kort sagt nej. När jag började på mitt jobb hade jag ansvar för fyra ungdomar under mina arbetspass. Nu har jag ansvar för 17st utan ett öre mer i lön. Samma ansvar visserligen men mycket mycket mer.

• 040kille

Näääää..... men det brukar leda till mer arbete. ;)

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • verklighetsförmedlingen

Absolut kan mer ansvar leda till högre lön. Men det står och faller på din förmåga vid förhandlingsbordet. Generellt sätt så får du inte mer ansvar om det inte är så att du stuckit ut samt att din arbetsgivare sett något i dig.

Fast hey, mitt babbel kanske ej gäller för dem som jobbar på tex en minigolfbana. Om du utöver klubborna även börjar ansvara för penn-utlåning så hade jag hoppat den där down paymenten till värsta feta bilen.

• Anonym (Anna)

Det är ju en diskussion du får ta med din chef. Har du redan tackat ja får du helt enkelt be om ett samtal där ni pratar igenom exakt vad det här kommer innebära och att du känner att det motsvarar ett tillägg på xxxx kr på din lön.
    Har du inte tackat ja än får du fila lite på dina argument och förhandla helt enkelt.
    Men har man kollektivavtal brukar dessa inledas med en paragraf kring lojalitet och att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Så egentligen har du inte rätt till någonting avtalsmässigt sett. Utan begär din arbetsgivare av dig att du ska utföra den och den sysslan så ska du göra det.
    Många tänker bara rättigheter och förmåner och inte skyldigheter i förhållandet arbetsgivare-arbetstagare.

• Rani

Nej särskilt inte i offentlig sektir. Där kan man ibland få lite glasspengar bara.

• Sweet Sofia

Generellt nej. Men om det är så att ditt utökade ansvar ger dig en annan anställning så ska du ha ny löneförhandling.

Sedan man absolut be om löneförhandling pga av mera ansvar men då gör man det innan man tackar ja.

Själv fick jag erbjudande om att vara stusentansvarig (dVs ansvarig över våra studenter, välja ut handledare, sitta med vid vurderinga, vara länk mellan arbetsplats och skola etc) vilket gav en hel del merarbete och en annan position/anställning. Då bad jag om löneförhandling och fick upp lönen rätt mycket Så visst går det att få löneökning vid mera ansvar.

• Anonym (Y)

Inte om du inte säger till att du vill ha mer betalt. Men det borde du ha sagt när du tog jobbet kan jag tycka.

• Anonym (Luttrad offentliganställd)

Säger som många andra här. Ökat ansvar innebär oftast inte högre lön, bara mera jobb. Det enda som verkligen hjälper om man vill få upp sin lön är att slicka röv bättre än alla andra. Get used to it!

Svar på tråden Innebär mer ansvar alltid högre lön?