• linn74

Tidigt med potta??Hur gick det? Hur gör man?

Hej, är det någon som börjat tidigt med potta? Eller först o främst, räknas 14 månader som tidigt???

Om ja, hur gjorde ni??
    Hur gick det??
    Tänker tex på att barnet inte har så mkt språk, hur visar det att det behöver kissa eller bajsa? Eller satte ni bara ofta på potta??

Hörde på radion att bvc ska ut med nya råd kring detta, att det ska ges ut broschyrer om detta på 10-månaders kontroll, att det rekommenderas börja tidigt..

Vi har innan inte tänkt på det, vårt barn är 14 månader o vi hade inte planerat börja än, men kanske man ska???

Vårat andra barn slutade vid åldern 2 1/2 år.

• Svar på tråden Tidigt med potta??Hur gick det? Hur gör man?
  • aleakim

Vi började vid 10 månader, hade tänkt börja tidigare men jag fick mig aldrig för att köpa en potta.

Men sedan tio månader, är 13 mån nu, så sitter han en stund på morgonen. Ibland springer han iväg och då får det vara så. Jag vill bara att han sakta ska vänja sig.

Snart är det ju varmt nog att springa naken och då tänker jag ställa fram pottan så att han ser den hela tiden.

W och liten i magen :)
  • Mellanmjölkens land

Om man räknar 14 månader som tidigt eller ej beror nog på vem man frågar. Våra barn är ECade och vi började vid 8 mån respektive nyfödd och ur det perspektivet är 14 mån rätt sent. Jämfört med genomsnittsåldern är det däremot tidigt

För en 14månaders är det fortfarande mer EC än potträning, dvs man måste som förälder vara den som tar ansvaret istället för att lita på att barnet går själv (en 14månaders klarar ju oftast inte alla moment som att dra ner byxorna, sätta sig på pottan, kissa, torka sig osv utan man måste hjälpa till som vuxen).

Sätt barnet på pottan eller toan direkt efter sömn (då kommer det oftast nått) och ev lite då och då under dagen. I samband med mat kan vara en variant eller när man själv behöver gå.

Ulrika Casselbrandt har skrivit en bok om EC samt även lyft ur potträningsdelen ur boken och säljer den separat. De är bra. Även Oh Crap Pottytraining är bra. Finns som PDF för typ 100:- om man mailar författaren. Säg till om du är intresserad så ska jag gräva fram vad hon heter.

• linn74

Hittills har vi testat kanske 4 ggr o både potta o toa med ring, men alla ggr har han blivit ledsen viljat därifrån direkt...så det har inte varit så lyckat.. Kanske inte alls redo?? Men tänkte lite mer på det då jag hörde om det på radion som sagt.
    Någon mer som testat, som inte kör EC??

• Daltonify
    linn74 skrev 2015-06-15 21:10:07 följande:

Hittills har vi testat kanske 4 ggr o både potta o toa med ring, men alla ggr har han blivit ledsen viljat därifrån direkt...så det har inte varit så lyckat.. Kanske inte alls redo?? Men tänkte lite mer på det då jag hörde om det på radion som sagt.

Hej!
    Våran son är 8 1/2 månad nu och jag började ganska nyligen med att sätta honom på toan på morgonen när vi vaknat och efter sovstunderna på dagen. Brukar ha lite leksaker han tycker om att leka med medan han sitter :)
  • lördagsgodis

Vår som började vi vis 6 mån och han fixade att kissa och bajsa på pottan när han var
    1 1/2 år på dagtid och vid 24 månader var han även helt torr på natten. Med dottern funkade inte det tidiga introducerandet av pottan alls och vi slet vårar hår periodvis och hon var inte torr förens 3 1/2-4 år så det kan skilja mycket mellan barn även om de får samma förutsättningar. Nu väntar vi barn nr3 och ska försöka tidigt och hoppas det funkar men inte bli frustrerad om det inte gör det.

• Dasha
    linn74 skrev 2015-06-15 21:10:07 följande:

sonen är halv-ec, därför ska jag prata om dottern.

vi började med henne när hon var 15 mån (det var på våren).

det första vi gjorde var att sätta henne på pottan på morgonen direkt efter sömnen. det blev ju kallare utan blöja, och positionen på pottan gör att man slappnar av, så det kom kiss och bajs redan första gången.

samma morgonen tog vi av blöjan och hon fick gå med trosor istället.

första veckan satt vi henne på pottan en gång i 45 min ungefär.
    och alltid efter sömn och före och efter maten.

den vecka hände knappt någon olycka alls.

fortsatte på samma sätt.

efter tre veckor tröttnade hon och började säga "nej" när vi skulle sätta henne på pottan.

då fick hon ta ett fint klistermärke varje gång efter att hon kissade eller bajsade på pottan och hon fick klistra den på tavlan på toa.

ibland sa hon bara NEJ trots att jag visste att hon var kissenödig. då fick hon gå och bestämma själv. Det kunde komma kiss när hon glömde att vara trotsig. Då var det bara att byta kläderna och torka golvet.

så här fortsatte vi med det (med 1-3 kissolyckor varje vecka) tills hon började på förskolan vid 20 mån. Där  ville fröknarna att hon skulle ha blöja, och inte up and go utan med kardborrar.

det fick hon ha första tre månader, men hon höll sig tills de hade tid att sätta henne på toa, så hon fick använda up and go.

hon hade up and gå blöjor endast på förskolan tills slutet av året (då hon var 2,5 år), sedan tog vi av blöjan för alltid.

hemma hade hon inga blöjor ändå sedan hon var 15 mån, inte ens då vi åkte flygplan eller gick ut på vinter med overallen på.
  • tikki masala

Tidigt skulle jag nog inte säga. Min dotter gick på toa sen hon var två veckor gammal. (hade även blöja förstås när jag inte var hemma ifall ifall men oftast hittade vi en toa någonstans.)  Så hon var i princip torr när hon var 9 månader gammal och sov utan blöja på natten när hon var 1 år. kanske hände tre olyckor på natten under hennes uppväxt. 

Sen kanske det inte passar alla barn heller. (att börja tidigt)  Jag har en son nu som är ett år exakt och han har bara totalvägrat det här med EC och potta. Så jag kan ju tvinga ner han på det. det är så synd för det var ju så bekvämt att slippa allt blöjbyte och torkande. och illaluktande sopor. 
    Men nu har vi börjat leka lite med pottan att dockor får sitta på pottan och "kissa & bajsa". Stora syster leker att hon sätter sig på pottan och bajsar. Han börjar tycka det är lite intressant iallfall. Så kanske han sätter sig om ett tag. Men iallfall så kommer han inte vilja ha blöjor för evigt  Får man inte hoppas Flört

• Anemone

Introducerade potta runt 9-10 månader, men det hände aldrig något i den. Skaffade toaring senare och då hände de att det kom kiss någon gång ibland. Nu är barnet drygt 3 år och vill sällan sitta på toa, kommer kiss bara någon gång ibland. Aldrig bajsat i toa/potta.

• Dasha
    Anemone skrev 2015-09-19 08:15:21 följande:

Introducerade potta runt 9-10 månader, men det hände aldrig något i den. Skaffade toaring senare och då hände de att det kom kiss någon gång ibland. Nu är barnet drygt 3 år och vill sällan sitta på toa, kommer kiss bara någon gång ibland. Aldrig bajsat i toa/potta.

Inte för att vara elak och efterklok, men mest för andra som kanske läser tråden.

Varför tog du inte av blöjan när det ändå kom kiss på toa? Sedan kunde du ju köra på rutin ett tag. Snart skulle sonen förstått fördelen med att bajsa på toa.

Nu har han ju vant sig att kissa och bajsa i blöjan. Visst är det lättare att blöjträna än potträna.

Ursäkta mig, men varför tog du inte av blöjan under sommaren? Det skulle ju varit PERFEKT, i tvåårsåldern, sommaren, ingen overall, börjat kissa på toa redan innan.

Eller egentligen skulle du har gjort det till om med föregående sommar! Då var det ju extremt varmt! Och sonen var inte i trotsålder.

Alttså förlåt igen. Men så tänker jag.
  • Anemone
    Dasha skrev 2015-09-19 10:12:07 följande:
    Inte för att vara elak och efterklok, men mest för andra som kanske läser tråden.

Varför tog du inte av blöjan när det ändå kom kiss på toa? Sedan kunde du ju köra på rutin ett tag. Snart skulle sonen förstått fördelen med att bajsa på toa.

Nu har han ju vant sig att kissa och bajsa i blöjan. Visst är det lättare att blöjträna än potträna.

Ursäkta mig, men varför tog du inte av blöjan under sommaren? Det skulle ju varit PERFEKT, i tvåårsåldern, sommaren, ingen overall, börjat kissa på toa redan innan.

Eller egentligen skulle du har gjort det till om med föregående sommar! Då var det ju extremt varmt! Och sonen var inte i trotsålder.

Alttså förlåt igen. Men så tänker jag.
    Jag har provat ta bort blöjan under sommaren och hon ville verkligen själv sluta också. Kissade på sig 9 gånger av 10. Bajs kommer alltid som en plötsligt som en överraskning, tid på dagen varierar. Till slut blev det jättejobbigt för henne och hon ville inte gå ut för att hon inte hann på toa.

Gav upp och ville inte provsitta ens. Tog då paus och började med blöjor på heltid igen.
  • Dasha
    Anemone skrev 2015-09-19 19:47:28 följande:
    Jag har provat ta bort blöjan under sommaren och hon ville verkligen själv sluta också. Kissade på sig 9 gånger av 10. Bajs kommer alltid som en plötsligt som en överraskning, tid på dagen varierar. Till slut blev det jättejobbigt för henne och hon ville inte gå ut för att hon inte hann på toa.

Gav upp och ville inte provsitta ens. Tog då paus och började med blöjor på heltid igen.
    tack för ditt svar!

Får man fråga också, hur många dagar ungefär ni försökte innan ni gav upp?
  • Anemone
    Dasha skrev 2015-09-20 12:09:02 följande:
    tack för ditt svar!

Får man fråga också, hur många dagar ungefär ni försökte innan ni gav upp?
    Ett par veckor.
  • Ronjalille

Våran lilla är snart 10 månader och vi har infört som rutin nu det senaste att han sitter på pottan när han bortdrar tänderna på kvällen. Han kissar nästan varje gång. Vi sjunger och leker med honom på pottan så att han ska tycka det är en rolig stund, han får även dricka vatten om det tar lång tid för honom att kissa.
    Förväntar mig väl kanske inte att han ska bli blöjfri snart, men vill gärna inte att han ska tycka pottan är jobbig eller läskig sen när han väl börjat fatta lite mer.

• Cox Orange

Jag vill gärna dela med mig av hur vi gjort, kanske kan det hjälpa någon.
    Jag är väldigt nöjd med hur det blev, och det är inte minst vår dotter också.  Det handlar om att ta tillvara på barnets egna förmågor och stärka det! Min metod har varit EC-inspirerat men fokus på att slippa byta bajsblöjorGlad

En klassiker är ju att barnet kissar på skötbordet, och det uppmuntrade jag och sade "kss" och berömde redan från dag ett. Det är för att barnet skall göras medvetet om att något händer och vad det är.

Började med pottan när dottern kunde sitta hjälpligt, det är nog en förutsättning. Höll henne där vid 5 månader. Bajsträning är enklast. Man börjar med att gå dit när man ser att det trycker på så att barnet avslutar i pottan. På morgonen brukar det ju oftast bli någonting och då går man dit, efter ett kort tag förstår barnet vad det ska göra. Helt otroligt kunde jag få min femmånaders att förstå att hon skulle bajsa i pottan! Massor av beröm och applåder förstås! Vi har varit nog med att pottan är roligt, bra, en stund för sig själv.

Vi bytte inte många olyckor sedan detta. Viktigt är förstås att ha med pottan i alla lägen och inte göra undantag. Vid 1,5 års ålder började vi med kissträning. Visste jag att dottern druckit mycket provsatt vi på pottan och berömde för kiss. När dottern pratade mera vid ca 20 mån körde vi blöjfritt kvällar och helger och man fick passa lite. "-Kommer kiss" så har man 3 sekunder på sig... Vid två år var det helt okomplicerat och hon slutade på eget initiativ med blöja även på förskolan utan problem. 

Sammanfattat: Mycket beröm. Ta nr 2 först och sedan kisset var för sig.
    /Mamma till blöjfri och stolt tvååring

Svar på tråden Tidigt med potta??Hur gick det? Hur gör man?