Sallysally skrev 2015-06-06 21:38:48 följande:
Kul att lösa era svar... Tätt verkar oerhört jobbigt iaf.. Som att många skaffar de för barnen ska kunna leka ihop.. Och att dem säger att jo de första åren är tuffa men sen blir de kul. De e de resonemanget jag tycker låter hemskt. Man vill ju njuta av sin bebis.. Av sin familj. Av sin tex 2 åring som vill prata och få uppmärksamhet. Inte gå igenom 3 år och längta bort tiden till dem e självständiga/ sover bra/ blöjfria ja ni vet..
Förstår ni?
Att njuta av sina barn och att tycka att bebistiden kan vara tuff är ju två lite olika saker. Jag tycker ju inte mindre om mina barn för att bebis ammas ofta och sömnen blir mer bristfällig några månader. Jag vill kunna amma mina barn, men samtidigt är det ändå lite skönt när de börjar äta lite gröt och mat, så jag som individ kan gå hemifrån en stund utan att fundera på när eller var bebisen behöver äta härnäst. Ju mer barnen kan följa resten av familjens rutiner desto friare blir man ju att hitta på roliga saker.
Sedan är det enormt roligt att se kärleken barnen visar varandra. Visst kan det vara mycket gnabb emellanåt, men de kramas ju mycket mellan varven också. Det är väl mer att man kunde önska att de kunde vara sams hela tiden. Jag har 2,5 år mellan barnen, så första har ju haft lång tid som ensambarn och tvåan har ju inget annat att jämföra med. Det är snarare roligare att följa andra barnets utveckling då man vet lite vad som väntar. Just nu bubblar 2-åringen hela tiden i princip och det är kul att höra allt hon säger. Jag tycker nog snarare att det är lite smidigare när de har blöja för då är man inte lika beroende av var närmsta toalett ligger, övergången är ju knepigare, då det är svårt att förutse när de tänker kissa. Alla barn gör ju inte det på beställning.
Sedan har du många år framöver att fundera på OM du vill ha ett syskon till din lilla. Det är ju först när den biologiska klockan tickar mot 40 som man kan få lite panik och det kan bli svårare att få barn naturligt, även om man haft lätt innan. Har man haft svårt innan, så är ju oddsen sämre redan från början tyvärr. Flera av mina vänner som gjort ivf har tyckt att det varit så tufft att de avstår fler barn och njuter av det de har.