• FCBJ

Har ni fått reda på om ni fått plats på förskolan?

Ni som har barn som ska börja på förskola och som inte har syskon och kan nyttja syskonförtur. Har ni fått reda på om ni fått plats på förskola? (oavsett om det är den ni sökt eller garantiplatsen)

Jag har ännu inte hört någonting. Har stått i kö sen december.
    Hur funkar det med garantiplats. Är det efter 4 månader man har rätt till en garantiplats? Räknar man då från det datum man angett som startdatum, dvs det datum då man ville ha in barnet på dagis? Finns det risk för att jag inte får plats förrän i oktober?

Jag har ringt köassistenten flera gånger, men sist jag pratade med henne (mitten av maj) så hade de precis börjat titta på placeringarna och jag fick då veta att det finns en risk för att jag inte får plats på de förskolor som jag valt. Min chef vill veta hur jag ska göra till hösten och föräldraledighet ska ju ansökas minst 2 månader i förväg.

• Svar på tråden Har ni fått reda på om ni fått plats på förskolan?
  • viseversa

Tycker du ska höra av dig till kommunen och fråga hur det ligger till och vilken plats barnet står på. Du borde fått erbjudande vid detta laget om barnet ska börja i augusti. 

• Malima

Garantidatum gäller from att kommunen fått in din ansökan, så i ditt fall från december.
    Om du har angett att du är i behov av fsk-plats i augusti borde du rimligtvis ligga bra till, men även ha fått besked. Jag tycker att du ska kräva svar från kommunen. Man är ändå skyldig att meddela sin arbetsgivare 3 månade innan om man ska fortsätta föräldraledigheten.

Svar på tråden Har ni fått reda på om ni fått plats på förskolan?