• EmsanPemsan

Bortskämd unge????

Varför ska "alla" runt omkring komma med sin kommentarer hela tiden.. är oerhört trött på att höra vad folk tycker!!

Vet att dom bara vill hjälpa till och komma med råd..
    men det kan bli för mycket..
    dom som fick barn för 20-40 år sedan säger åt mig hur det ska vara och hur mitt barn ska vara!!

Har en son på 5 månader!!

Ex:

"Du ska inte bära han hela tiden då blir han bortskämd"

"Nu är han så gammal så han SKA inte ha mat på natten han ska klara sig utan"

"Låt han skrika det är bra för lungorna"

"Låt han skrika lite annars blir han bortskämd om du tar upp han med en gång"

"Han är inte hungrig nu, han fick ju mat för inte så längesen"

"Sover han inte hela natten nu, det SKA han ju göra"

"vaddå snutta, han SKA ju äta"

Såhär tycker jag:

*Jag bär han inte hela tiden.. jag orkar inte det för min rygg

* Vaddå SKA klara sig.. är han hungrig så ska han väl få mat Eller?

* Bra för lungorna?? Det tror jag knappast.. hur man kan låta sitt barn skrika hysteriskt utan att försöka göra nått åt det är för mig väääldigt konstigt!

* Vaa? bortskämd för att jag tar upp han när han skriker.. jag vill ju trösta min son som är ledsen!! är det så himla konstigt!

* Är han hungrig så får han mat.. även om det bara gått 1 ½ timme

* SKA sova hela natten? ok.. jovisst det hade vart jätteskönt om han gjorde de.. men antagligen så är han väl inte "redo" för de.. det kommer den natten då han inte vaknar än enda gång sen om det är om en 1 månad eller om 1 år.. det bestämmer bara han!

* Vill han snutta på mitt bröst så får han göra det.. de är inte bara mat dessutom stör det mig inte.. jag tycker det är mysigt!!

Överdriver jag?? Jag tycker inte att jag gör det..
    Förstår absolut om folk vill vara snälla och komma med bra råd och tips.. det är ju mitt första barn.. men jag KAN faktiskt ta hand om mitt egna barn.. Ingen känner mitt barn bättre än jag!!

• Svar på tråden Bortskämd unge????
  • Jennie Brunflo

Vad jag tycker?

Barn under 1 - 1½ år KAN du inte skämma bort!!!

Efter det måste man börja lite med uppfostran - men det har väl inget med mat eller tillgång på mat att göra. Det är helt andra grejer vi snackar om.

Jag har hittills inte sett någon 15-åring blivit buren av sina föräldrar och fått mat serverad på nätterna...så jag finner det ganska lungt att göra det obegränsat när de är under året.

• ruffe4

Säg det till dom som "vill hjälpa dig" oxå. Bry dig inte om vad andra säger, lyssna bara till dig själv! Mycket som många äldre anser, som att man får starka lungor av att skrika är bara gammalt skrock..

Det va ju så "förr" att man skulle ge barnen man exakt var 4:e timme, skrek dom mellan dom tiderna så fick man inte ge dom för det, det va på 60-talet det

Lycka till me allt..

• EmsanPemsan

ruffe: jo jag vet att det var så.. det är därför jag "stör" mig så mycket på det när folk säger hur jag ska göra med mitt barn.. vi lever på 2000-talet inte på 60 talet

Tack!!

• Jennie Brunflo

Jag brukar säga:

Men så fint...DU gör som du vill med DITT barn och jag gör som jag vill med MITT barn..

Då får man ju veta att deras barn är stora nu....

Javisst säger man...och du gjorde som du ville när de var små...nu är det mitt barn och jag bestämmer över det.

De brukar bli lite långa i ansiktet...och stamma lite om att vara snäll och man ska inte....osv....men vad fasen...de blir ju tysta.

• only Gizmo

jag sa till min mamma och svärmor att vi är inne på 2000 talet nu inte på 70 talet då ni fick barn....så ni kan sluta lägga er i , nu förtiden ammar man när barnet är hungrigt!!!!
    + man kan inte skämma bort ett så litet barn genom att plocka upp dom när dom skriker, dom kan inte förknippa det så tidigt.
    blir tokig på folk som fick barn på stenåldern som ska lägga sig i

• sandra1984

Nej,jag tycker inte ditt barn ä bortskämd.

Om lilla barnet vill snutta på bröstet kan han väl göra det,jag lät min göra det när hon ville.

Skrek min eller grät tröstade jag alltid henne.
    Kunde hon inte sova sov hon jämte oss.
    Barn behöver mycket kärlek,omtanke,värme,kramar och allt det där....

Nu är det lite skillnad,min är 4 år.Vi kramas och myser jätte ofta,leker och gosar varje dag,umgås och läser och allt det där.Men hennes säng är hennes säng,likadant med hennes rum.Hon flyttade ut från vårt sovrum då hon var knappt 2 år gammal.Gick jätte bra,då lärde hon sig att sova hela natten med.

Man gör som man vill,som är bäst för sitt barn och familj.Men kärlek ska man inte snåla med...

• Krodan

Som Astrid Lindgren sa "fyll dem med kärlek så kommer folkvettet senare"

• kana
    Ja det e så jobbigt med alla dessa "goda råd" så man kan kräkas!

Min dotter hade kolik första 3 mån, en kompis till min mamma kom med ett gott råd (eller inte)
    hon sa: "Det e ju bara att stänga in henne i rummet å gå därifrån så får hon skrika"
    Ja jo men visst som om man skulle ha hjärta att göra det?

Nä jag håller med exiteme att man ska följa sin magkänsla ingen annan känner sitt barn så väl som föräldrarn!
Svar på tråden Bortskämd unge????