• EmsanPemsan

Bortskämd unge????

Varför ska "alla" runt omkring komma med sin kommentarer hela tiden.. är oerhört trött på att höra vad folk tycker!!

Vet att dom bara vill hjälpa till och komma med råd..
    men det kan bli för mycket..
    dom som fick barn för 20-40 år sedan säger åt mig hur det ska vara och hur mitt barn ska vara!!

Har en son på 5 månader!!

Ex:

"Du ska inte bära han hela tiden då blir han bortskämd"

"Nu är han så gammal så han SKA inte ha mat på natten han ska klara sig utan"

"Låt han skrika det är bra för lungorna"

"Låt han skrika lite annars blir han bortskämd om du tar upp han med en gång"

"Han är inte hungrig nu, han fick ju mat för inte så längesen"

"Sover han inte hela natten nu, det SKA han ju göra"

"vaddå snutta, han SKA ju äta"

Såhär tycker jag:

*Jag bär han inte hela tiden.. jag orkar inte det för min rygg

* Vaddå SKA klara sig.. är han hungrig så ska han väl få mat Eller?

* Bra för lungorna?? Det tror jag knappast.. hur man kan låta sitt barn skrika hysteriskt utan att försöka göra nått åt det är för mig väääldigt konstigt!

* Vaa? bortskämd för att jag tar upp han när han skriker.. jag vill ju trösta min son som är ledsen!! är det så himla konstigt!

* Är han hungrig så får han mat.. även om det bara gått 1 ½ timme

* SKA sova hela natten? ok.. jovisst det hade vart jätteskönt om han gjorde de.. men antagligen så är han väl inte "redo" för de.. det kommer den natten då han inte vaknar än enda gång sen om det är om en 1 månad eller om 1 år.. det bestämmer bara han!

* Vill han snutta på mitt bröst så får han göra det.. de är inte bara mat dessutom stör det mig inte.. jag tycker det är mysigt!!

Överdriver jag?? Jag tycker inte att jag gör det..
    Förstår absolut om folk vill vara snälla och komma med bra råd och tips.. det är ju mitt första barn.. men jag KAN faktiskt ta hand om mitt egna barn.. Ingen känner mitt barn bättre än jag!!

• Svar på tråden Bortskämd unge????
  • carina68

Ts: Bra skrivet!!! Håller med om allt, kunde ha varit jag som skrivit inlägget.
    Lycka till med allt och kom ihåg att det är alltid du som mamma som känner vad som är rätt eller fel när det gäller ditt barn.
    kram på er.

• Gohjärtat

Känner igen det där!! Men det roliga är att jag har klagat i 5 mån om att min son snuttar minst varannan timme nätterna igenom och allas svar är: ja, men han är ju så liten o han tycker ju att det är så gott o mysigt, det går över ska du se! Ja men det tyckte inte jag så nu har vi slutat med det. Man ska göra så som man tycker känns rätt för en själv just då!

• EmsanPemsan

Vad bra att jag inte är ensam om att tycka såhär

Kana: Men herregud. stänga in i ett rum och låta skrika??
    Usch jag blir ledsen och det skär i hjärtat när jag bara tänker på det

Krodan: Ja precis Jätte bra sagt av henne!!

Sandra: Ja så tycker jag också!!

Jennie: ja ska kanske testa det då!1
    Tack för tipset!!

• EmsanPemsan

Carina68: TACK Kram på er med

Gohjärtat: ja lite tvärtom där då men man ska göra det som känns bäst.. absolut..

• tiamant

Känner igen det där... Oerhört irriterande, ibland kokar man inombords. Jag har inte världens bästa pokerface heller, så det syns ganska väl när någon har sagt något olämpligt till mej. Och råd undanbedes om jag inte själv bett om dom!

• EmsanPemsan

ja men det är ju de... jag vill ju samtidigt inte "såra" min nära och kära.. svårt det där tycker jag!!

• tiamant

Jag vet, jag villl inte heller såra. Och jag försöker ju att inte visa oftast.... Men man bär ju med sej det dom har sagt och blir irriterad. Grrrr... Det är ju min son, och jag gör ju som jag tycker är bäst. Nåja, dom fick väl en massa goda råd av den äldre generationen på sin tid...

• tiamant

Ofta tycker jag att min farmor och farfar är mest förstående och inte lägger sej i medan föräldrar och svärföräldrarna är värst och andra i deras ålder.

• lishe

TS Det låter som att de goda råden kommer från lite äldre människor. Nu är det ju nya rön som gäller.
    Jag blev irriterad på någon "ska han amma nu igen?" kommentar men då får man väl lov att förklara att det är fri amning som gälller nu på 2000 talet.
    Jag kan ibland bli lite rörd över att andra människor lägger sig i. Det är ju för att de månar om min sons välbefinnade! De menar nog väl för det mesta (men en del är förstås bara "besserwissers")

• EmsanPemsan

tiamant: Ja det kan jag nog faktiskt hålla med dig om

lishe: ja inte bara äldre människor.. men dom flesta är ju födda på typ 40-talet

• lövet2

TS - Det värsta är, att när jag fick första barnet så lyssnade jag på alla dessa "goda" råd! Den ungen hade det inte lätt ....
    Tur man har fått mer skinn på näsan med tiden! Nu fnyser jag bara!

• Maximia

Känner oxå igen det där!!! Men man får nog försöka att inte bry sig om det. Känns som förra generationen har en himla massa "bra" tips....Gör det som känns bäst för en själv och barnet, ett litet barn kan ju inte få för mycket gos och närhet Lycka till med allt!!

• bumbum

Känner också igen mig i alla kloka råd och förmaningar men jag har gått min egen väg med mina barn och litat på min magkänsla och jag har 3 ljuvliga barn.

Har en son på snart 16 år som fick sova hos oss i sängen och vi bar honom ganska länge när han skulle sova och det var ju såklart aldelles förfärligt:han kommer ALDRIG lära sig sova själv men jag kan lova att han skulle protestera vilt om jag bad honom att sova hos oss nu

• EmsanPemsan

lövet: Jo men det blir ju oftast så.. man vet ju inte så mycket!! Men som tur är så har jag lite skinn på näsan och sägr ifrån när det blir för mycket.. !!

bumbum: du tror det ja?? hahaha det tror jag också att han hade gjort

• Som snö

lövet2: Om det är morsan som kommer med dom "goda" råden så fnyser jag inte ens. Då konstaterar jag bara skrattande "Ja, och du ser hur vi blev..."

• 5 barn Waldenryd

JAg håller med att föräldrar och svärföräldrar håller alltid ofta på att tala om hur det ska vara och mycke gnäll. JAg får fortfarande höra och jag har 4 barn och de gnäller fortfarande men jag bryr mig inte och börjar de gnälla ör mycke så ger jag dem en avhyling ibland bara för att få tyst på dem

• EmsanPemsan

VARFÖR ska dom komma med sina kommentarer överhuvudtaget?? *suck*
    Får väl lägga dövörat till eller fnysa som ni andra gör

• MossaQ

hur kommer vi bli när vi blir mormor/farmor...?
    Jag har redan bockat av flera utav mina "när jag får barn ska jag aaaaaldrig"-grejjer.
    Tror att det kommer fortsätta livet ut.

• Paksenarion

jag hittade en länk ang just det här ämnet igår tror jag... ska leta upp den....
    här; www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarradgivning/graviditetforlossningefterforlossning/efterforlossningen/gratulerartillbarnbarnet.4.2ac9829d108e7756ad5800011183.html

jag ska skriva ut den här och ge till ett par stycken när jag blir gravid.
    Vet i alla fall minst en som borde ha den nu. (på släktkalas så var där en som frågade om min svägerska verkligen skulle amma igen. *suck*)

Svar på tråden Bortskämd unge????