• Cab

Vibbar om denna Barnskötare?

Utanför förskolan och skolan är det kaos med föräldrars och personals bilar på vägen, så föräldrar står på parkeringsförbud eller stoppförbud när de ska hämta eller lämna. 
    Det finns avlämningsplatser långt bort och personalparkering, men en del personal envisas med att ha bilen på vägen.

Så en manlig ung Barnskötare fick brev och har svarat:
    "Hej,

bara undrar varför du och X har bilar på gatan, så föräldrar felparkerar. Finns det inte plats på personalparkeringen?
    ----------
    Det finns en skolparkering, absolut.

Men i mitt arbete som jag har nu så måste jag ha en bil stående i närheten av skolan för att snabbt kunna ta mig därifrån av olika anledningar.
    -----------
    Hej,
    får man fråga varför?
    -------------
    Nej, det angår inte utomstående. Vi här på skolan vet varför och det räcker så.
    ----------------------
     Hej,
    så det är sanktionerat av ledningen att ni 2 parkerar så föräldrar felparkerar?
    ------------
    Nej, det har inte ledningen med att göra vart vi ställer våra privata bilar. Men om jag och föräldrarna till de barn som kanske behöver snabb vård in till ett sjukhus eller liknande känner sig tryggare av det, så tycker inte jag att de är några som helst problem att bilarna står där.

Med dessa ord anser jag att vi avslutar denna diskussion som tar onödigt mycket tid från mig och barngruppen.

Önskar dig en fin sommar med mycket sol och bad.
     -------------
    Hej,
    jaså har dom inte när dom skriver om det kaos som finns, anvisar avlämningsplatser och lämnar ut tillstånd till er att stå på anvisad plats.
    X som tyckte att föräldrarna ska gå långt istället, har slutat att stå på vägen. Med er 2 misstänkte jag att ni har lite egna tider men börjar undra.
    --------------

Det var sista och jag trodde att dom var jävla egoister och/eller inte håller tiderna så de vill gå förbi rektor. Killen har en skrotbil men inte den andra. Efter hans sista svar fick jag plötsligt lite otäcka vibbar idag och hoppas på en bättre förklaring.
  • Svar på tråden Vibbar om denna Barnskötare?
  • En PantherTant

Inga dåliga vibbar alla av barnskötaren, men desto mer dåliga av dig. Du verkar vara en petnoga besserwisser som ser allt i svart och vitt, och saknar ett liv. Dessutom verkar du vara lågutbildad, barnskötarens svar lät betydligt mer intelligenta än dina frågor.

• sportpappa

Om det finns avlämningsplatser så är det väl där ni föräldrar ska stå för att lämna?
    Som förälder får ni hitta en laglig parkering som inte orsakar trafikkaos även om ni får gå några hundra meter extra.
    Om barnskötaren parkerar olagligt så kan du vända dig till det P-bolag som lappar den gatan. Annars har du fått svar.

• Cab

Ni är tydligen omedvetna om det kaos som finns nationellt i många kommuner.

Jag går till skolan och har inga problem.
    Rektor sänder återkommande brev att barn kan skadas och skoltaxi får inte plats så han uppmanat personalen att ställa sig på personalparkeringen.
    Föräldrar har ofta småbarn med sig som sitter kvar den lilla stund man hämtar och lämnar.
    Så de som är längre bort används även och blir en hel del bilar med hundratals elever och ett dagis intill.

Det är alltså mer praktiskt att de som står länge går till anvisad plats än de som är där 5 minuter.

Det lite mystiska i detta fall är förehavanden som rektor inte ska känna till om vad de gör med eleverna. Ser ut som en nödlögn om det är peddo eller vad.

• sportpappa
    Cab skrev 2015-06-07 11:55:09 följande:

Det lite mystiska i detta fall är förehavanden som rektor inte ska känna till om vad de gör med eleverna. Ser ut som en nödlögn om det är peddo eller vad.

Va? Hur har du kommit fram till såna slutsatser? Barnskötaren svarade på varför och vad har du för anledning till att misstro det?
  • sportpappa
    Cab skrev 2015-06-07 11:55:09 följande:

Jag går till skolan och har inga problem.

Om du inte har några problem så bör du låta bli att lägga dig i. De som faktiskt har problemet får driva det.
  • Cab
    sportpappa skrev 2015-06-07 12:12:33 följande:
    Va? Hur har du kommit fram till såna slutsatser? Barnskötaren svarade på varför och vad har du för anledning till att misstro det?
    Det intressanta är varför de trotsar rektor om anvisade platser, med skäl som inte rektor ska veta.
    En skillnad är att man går förbi rektorns fönster om man står på anvisad plats. 
    Det är en avd. av flera. 
    Vi får se om de måste ha sjukvagnar utanför dörren men det verkar lite skumt.
  • Cab
    sportpappa skrev 2015-06-07 12:14:20 följande:
    Om du inte har några problem så bör du låta bli att lägga dig i. De som faktiskt har problemet får driva det.
    Barn kan bli påkörda då andra tvingas backa skriver skolan och våra barn lämnas med bil. Rektorn har häcken full och jag är politiskt aktiv. Problemen finns i hela landet. 

Jag skulle faktiskt hämta med bil en dag, men det var fullt utanför förskolan med personalens bilar och jag ville inte så på förbud, så jag hittade en 6-timmars vid matsalen.

Tyvärr så att med män och småbarn ska man ha en extra koll. 
  • Monkii

"parkerar så föräldrar felparkerar" ?

Det är ju inte deras handling som orsakar felparkeringen. Du skriver lite konstigt så jag förstår inte om du själv kontaktat rektorn. Hur långt måste ni gå om du parkerar lagligt?

• Cab
    Monkii skrev 2015-06-07 12:34:08 följande:

"parkerar så föräldrar felparkerar" ?

Det är ju inte deras handling som orsakar felparkeringen. Du skriver lite konstigt så jag förstår inte om du själv kontaktat rektorn. Hur långt måste ni gå om du parkerar lagligt?

För att förstå detta bör det ha upplevts och jag såg samma i en annan kommun vi tänkte flyta till. Jag och biträdande rektor har kontinuerlig kontakt sedan många år i samarbete. Det primära är att personal som står där hela dagen trotsar skolans ledning om var de ska stå. Värst är det på morgnarna, trötta föräldrar ska lämna och hämta, ofta med andra barn i bilen de inte vill lämna långt bort. Så de felparkerar på vändplats etc. Vid vilken annan arbetsplats får man ha sin bil utanför dörren?
  • Monkii
    Cab skrev 2015-06-07 13:22:59 följande:

För att förstå detta bör det ha upplevts och jag såg samma i en annan kommun vi tänkte flyta till. Jag och biträdande rektor har kontinuerlig kontakt sedan många år i samarbete. Det primära är att personal som står där hela dagen trotsar skolans ledning om var de ska stå. Värst är det på morgnarna, trötta föräldrar ska lämna och hämta, ofta med andra barn i bilen de inte vill lämna långt bort. Så de felparkerar på vändplats etc. Vid vilken annan arbetsplats får man ha sin bil utanför dörren?

Tycker det var mycket lättare att förstå dig helt plötsligt. Vad gör skolledningen? Låter ju som att de fått okej till att stå där.
Svar på tråden Vibbar om denna Barnskötare?