Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hämtar hem valp!!

Har haft båda sorter. Både dom som varit helt oberörda och trygga direkt och dom som varit oroliga, väldigt kontaktsökande och försiktiga. Jag har inte gjort någon skillnad på dom utan haft dom i sängen för att dom ska känna sig trygga och jag ska vakna direkt dom behöver ut på natten. Vill du inte ha hunden i sängen så sov på golvet med valpen dom första veckorna.

• Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-06-07 21:49:00 följande:
    Jag kommer sova i min säng och hunden i nylon buren just bredvid mig, jag har tillgång att ha handen i buren då den har öppet tak. om hon verkligen inte trivs där kommer jag sova på golvet. men jag har mest detta med buren för att få henne rumsren snabbt
    Det är olagligt och klassas som djurplågeri att ha hund i stängd bur.Varför skulle valpen bli fortare rumsren genom att bli instängd i bur än att du sover med valpen och tar ut den så fort den vaknar?
  • Dexter dot com

Precis som Mjau skriver så kan inte valpar hålla sig, dom är inte utvecklade fysiskt så bur innebär bara obehag när det gäller rumsrenhetsträning. Att bur är en trygghet när man burtränat en valp håller jag absolut med om när dörren är öppen.

• Dexter dot com
    scanmia skrev 2015-06-07 23:19:39 följande:
    Är det verkligen olagligt? Hur gör man om valpen är hos veterinär i Sverige då? Eller i kennel? 

Här (Kanada) är det snarare standardrådet att träna valpen att bli trygg i bur tidigt och jag sov första veckan på golvet, kloss med buren och hade sedan buren med öppen dörr som valpens sovplats under första halvåret. Han gillar fortfarande sin bur skarpt och det är praktiskt vid resor och tanken är väl även på att om han behöver vara i kennel i framtiden (vid veterinärvård el dyl) så kommer inte buren att vara ett stressmoment i sig.
    Ja, det är olagligt tack och lov. Undantag är under biltransporter, tävlingar & prov och hos veterinären. Man kan söka dispans för burvila om man har en skadad hund som behöver vara stilla.
    Om du med kennel menar uppfödare så känner jag ingen uppfödare som använder sig av burar och stötte jag på någon så oseriös gjorde jag absolut en anmälan till Länsstyrelsen.
    Jag tycker själv bur är jättebra som en egen plats och har ofta med buren när vi ska bort så hon kan gå in och vila/vara ifred. Men det är skillnad på en vuxen tränad hund som frivilligt väljer buren mot en valp som inte är van och som inte har något val.
  • Dexter dot com
    Jossan4596 skrev 2015-06-08 18:53:17 följande:

Men herregud. Jag blir så sjukt irriterad över hur vissa skriver. Detta är en tråd där TS undrar hur valpar beter sig första tiden. TS har alltså inte bett om era åsikter om hennes val att uppfostra HENNES valp. Blir minst sagt förbannad över hur alla ska lägga sig i personliga val. Låt TS uppfostra hennes valp hur hon vill och ni kan hålla era åsikter för er själv.

Men tycker du verkligen att det är konstigt att folk reagerar när TS i tråd efter tråd visar sig vara väldigt okunnig och dåligt påläst och nu tycker att det är ok att bryta mot djurskyddslagen? Jag är övertygad om att vi alla som reagerat bara försöker få TS att förstå hur tokigt hennes synsätt på valpfostran mm är för att valpen inte ska fara illa.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hundtjej) skrev 2015-06-13 17:50:33 följande:
    Jag vet seriösa uppfödare som rekommenderar att använda bur första valptiden. 
    Tanken är att buren används under tiden valpen tränas för rumsrenhet och att vovven istället för att kissa inne, gnyr så att matte/husse vaknar och tar ut hunden. 
    Min kompis hade sin valp brevid sängen i en bur under valptiden på nätterna, inte mådde han dåligt av det - han sov ju gott efter att de varit ute på nattkissrunda. Det handlar ju om några timmar då valpen ska sova och inte att hunden ska sitta instängd resten av sitt liv.. 
    Seriösa enligt vem? Att som uppfödare uppmana till bur som är olagligt är iaf i mina ögon inte seriöst. Lika lite som att inte låta valpen ha fri tillgång till vatten, kunna byta sovplats mm. Skulle du köpa valp av en uppfödare som har valpar i bur?

Att ha en större valphage däremot tycker jag är en bra lösning om man nu inte vill sova med valpen som jag personligen tycker ger valpen maximal trygghet och man vaknar direkt valpen rör sig.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hundtjej) skrev 2015-06-13 19:28:13 följande:
    Att något är lagligt eller olagligt är inte definitionen på om något är bra eller dåligt. Om jag skulle köpa valp av uppfödare som har valparna i bur? Nej, men det är ju en helt annan situation, nu pratade vi om natten. Valpar sover oerhört mycket.. 

En valphage är också ypperligt men alla har inte plats med en sådan vid sängen. 

Själv har jag mina hundar i sängen.. 
    Kan du ge exempel på något olagligt du på fullt allvar tycker är bra i djurskyddssammanhang?
    Personligen tycker jag att har man skaffat valp får man helt enkelt anpassa sig och sova i tex vardagsrummet då med en valphage om man nu har ett minimalt sovrum.
Svar på tråden Hämtar hem valp!!