scanmia skrev 2015-06-07 23:19:39 följande:
Är det verkligen olagligt? Hur gör man om valpen är hos veterinär i Sverige då? Eller i kennel?
Här (Kanada) är det snarare standardrådet att träna valpen att bli trygg i bur tidigt och jag sov första veckan på golvet, kloss med buren och hade sedan buren med öppen dörr som valpens sovplats under första halvåret. Han gillar fortfarande sin bur skarpt och det är praktiskt vid resor och tanken är väl även på att om han behöver vara i kennel i framtiden (vid veterinärvård el dyl) så kommer inte buren att vara ett stressmoment i sig.
Ja, det är olagligt tack och lov. Undantag är under biltransporter, tävlingar & prov och hos veterinären. Man kan söka dispans för burvila om man har en skadad hund som behöver vara stilla.
Om du med kennel menar uppfödare så känner jag ingen uppfödare som använder sig av burar och stötte jag på någon så oseriös gjorde jag absolut en anmälan till Länsstyrelsen.
Jag tycker själv bur är jättebra som en egen plats och har ofta med buren när vi ska bort så hon kan gå in och vila/vara ifred. Men det är skillnad på en vuxen tränad hund som frivilligt väljer buren mot en valp som inte är van och som inte har något val.