Inlägg från: Ebbagr |Visa alla inlägg
  • Ebbagr

Hämtar hem valp!!

Nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker och hämtar min lilla finska lapphunds tik! Detta är min första egna hund så är väldigt nervös men exalterad. Det är en 4 timmars bilresa så jag hoppas hon inte är allt för ledsen och att det går bra!
    Nu har jag en fråga till er som också hämtat valp. Hur var h*n första natten? vissa hundar gråter och vissa hundar beter sig som inget har hänt. Jag var med om de när min mammas fd hämtade en pointer valp, blev förvånad över att han inte var ledsen utan han sprang in och började leka tills han var trött, då la han sig  :)

Men hur var eran hund första natten? 

Hon kommer få vara i en nylon bur med öppet tak bredvid min säng endast på natten :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-09 14:22
    Många hoppade på mig direkt ang nylon buren! Okej vi startar om så detta forum kan handla om de de egentligen skulle handla om!

Jag kommer inte låta min hund sova i buren på natten, jag kommer ha en madrass på govlet och hon kommer sova med mig! Jag tycker det är fel av många att hoppa på mig och kalla mig djurplågare då ni inte alls känner mig och inte vet allt så att säga. Men kan nu forumet handla om de jag egentligen fråga? Hur eran valp var första natten!

• Svar på tråden Hämtar hem valp!!
  • Ebbagr
    Pinja skrev 2015-06-07 16:17:19 följande:

vår hund kände sig hemma direkt, så vi hade en bra första natt. Jag var troligen oroligare än hunden. Gick ut med henne ett par gånger...men hon blev snabbt rumsren.

Lycka till...du har en härlig tid framför dig.

Va skönt! HAHA de känns som om jag också kommer va mycket oroligare än hunden :)

Tack så jätte mycket! <3
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-06-07 21:42:49 följande:

Har haft båda sorter. Både dom som varit helt oberörda och trygga direkt och dom som varit oroliga, väldigt kontaktsökande och försiktiga. Jag har inte gjort någon skillnad på dom utan haft dom i sängen för att dom ska känna sig trygga och jag ska vakna direkt dom behöver ut på natten. Vill du inte ha hunden i sängen så sov på golvet med valpen dom första veckorna.

Jag kommer sova i min säng och hunden i nylon buren just bredvid mig, jag har tillgång att ha handen i buren då den har öppet tak. om hon verkligen inte trivs där kommer jag sova på golvet. men jag har mest detta med buren för att få henne rumsren snabbt
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-06-07 22:09:41 följande:
    Det är olagligt och klassas som djurplågeri att ha hund i stängd bur.Varför skulle valpen bli fortare rumsren genom att bli instängd i bur än att du sover med valpen och tar ut den så fort den vaknar?
    djurplågeri? nu får du väl ändå ta och ge dig! Ja jag är emot att ha en hund instängd i bur hemma men första veckan kan de faktiskt vara bra, hundar kissar inte vart dem sover därför gör hon inte ifrån sig i buren och dem kan även ha en trygghet i buren.
  • Ebbagr
    Floffeen skrev 2015-06-07 22:33:40 följande:

förstår inte heller varför du ska ha den i bur
    stäng aldrig in den så liten , den behvöer trygg och närhet.
    sov på golvet. de är de absolut bästa :)

min valde dock att vara "enstöring"  och sova under barnens vagn??
    första 3-4 dagarna sov han dock bredvid husse

han var trygg den första veckan sen blev han något orolig på nätterna men
    kom snabbt på att de var pga värmen när jag frågade hur övriga kullsyskon sov.
    sen dess  har jag sovit med alla fönster öppna och 
    nu sover han som en stock mellan  23.30 - 07 ungefär  och inga olyckor på ca 2 veckor

hur gammal är hunden din? :)
  • Ebbagr
    Anonym (Hundtjej) skrev 2015-06-07 22:52:42 följande:
    Eftersom hundar inte vill kissa och bajsa där de sover. Vet många som gör så. Som TS skrivit blir buren också en trygghet för valpen. 
    :D <3
  • Ebbagr
    Starka skrev 2015-06-07 23:00:29 följande:

Så istället för att göra DITT jobb som valpägare och ta ut hundstackarn när den behöver så ska du stänga in den mmhmmm lysande hörrudu

De är klart jag kommer ta ut hunden, vi kommer spendera mesta tiden ute på gården utan de är endast på natten hon kommer få vara i buren första veckan. Jag har ju henne i buren för att jag ska kunna ta ut henne när hon behöver, och vi snackar nu kanske från 23 till 06 den tiden kommer hon vara i buren!
  • Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:00:30 följande:

Har då aldrig hört talas om att ha valpen i bur under natten den första tiden... Vissa hundar har behov av att byta sovplats under natten, och om den vill gå och dricka?

Har du inte? well det är många som gör så ska jag säga dig. om hon har ett sådant behov och inte klarar av att vara i buren kommer hon ej behöva vara där.
  • Ebbagr
    Floffeen skrev 2015-06-07 22:58:13 följande:

han är 15 veckor nu.
    så helt rumsren NATTETID sedan 13veckor ålder
    men de gäller då att springa ut så fort jag vaknar, hinner knappt ta på mig  :P

dagtid händer en del olyckor .
    förväntar mig att han skall börja "säga till/markera" eller så om ca 1 månad ..
    och att han är 100% rumsren när sommaren är slut .

brukar var ganska "standard" av de hundar jag haft :)

Aaaa okej va skönt :D
  • Ebbagr
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:09:00 följande:
    Stackars liten...
    Ojjojj om du bara visste vad som pågick ute i världen, vad folk gör och hur dem behandlar hundar och andra djur. Min hund kommer må långt ifrån dåligt kan jag då säga dig! Och låtsas inte komma och säga att jag behandlar min hund dåligt för de är de sista jag gör! Blir förbannad på sånt här. Slår vad om att du har hund och gör ännu värre saker än att låta en hund sova i en bur med öppet tak i 1 vecka! Om du inte har något positivt och säga snälla säg inget alls!
Svar på tråden Hämtar hem valp!!