Inlägg från: mjau5 |Visa alla inlägg
  • mjau5

Hämtar hem valp!!

Nej hundar gör inte ifrån sig där de sover. En liten valp kan inte hålla sig. Så genom att stänga in valpen tvingar du den att hålla sig även om det inte kännas bra och om du inte vaknar av att valpen gnäller för att komma ut, tvingar du den göra ifrån sig och sedan ligga i det.. Finns ingen sanning i att hundar känner sig trygg instängd i en bur, snarare är det lärd hjälplöshet. Vi har en bur för vår hund, men den har ingen dörr. Att ha en bur med dörr, är förbjudet enligt svensk lag. Av bra annledningar. Låt valpen sova var den vill. Att använda en bur för att göra en hund rumsren är inte snällt.

• mjau5
    Ebbagr skrev 2015-06-07 23:27:56 följande:

Okej, blir ni nöjda om jag säger att jag kommer sova på golvet, med huvudet mott öppningen och buren öppen? Om hunden skulle vilja gå ur hade hon behövt gå på mitt ansikte vilket då självklart gör att jag vaknar?

Och om valpen inte vill sova i buren? Tycker det är bättre att låta hunden hitta sin egen plats. Min vovve sov på golvet första veckorna, trots hon kunde sova i en korg eller sängen. Att träna en hund att vara i en bur tar tid. Kan tipsa om Susan Garrett's "Crate Games". Om du vill träna hunden att vara i bur. Dock utan dörr.
  • mjau5

Såg att du skrivit detta i en annan tråd. "Så för att sammanfatta det lite kort så tycker jag det inte är fel att fortsätta uppfostra som hund mamman, alltså att nypa till eller peta till för hunden mår inte alls dåligt utav det." Plus det du skrivit här tycker jag du är inne på lite fel spår. En hund är inte dum, den vet att du inte är dens mamma, eller ens en hund. Skippa allt Cesar milan påhitt. Du skriver att du aldrig skulle göra din valp illa, så vill tipsa dig om posetiv reinforcement. Kikopup har en jätte bra youtube kanal om detta.

Vill inte verka otrevlig, bara visa att den finns betydligt bättre sätt att träna din nya hund.

• mjau5
    Ebbagr skrev 2015-06-08 00:19:32 följande:

En hund är inte dum nä och den vet att jag inte är en hund men jag blir ju hennes nya mamma och valpen kommer ihåg hur mamman gjorde när valpen gjorde något den inte fick. Jag tar över jobbet från hundmamman och just de där med att man kan fortsätta göra som mamman dvs peta till där mamman brukade naffsa till har jag hört ska fungera. Om de gör det vet jag inte då jag inte har testat men av de jag hört,sett och läst så ska de stämma.

Du har tyvärr läst fel källor. Metoderna du beskriver är föråldrade och finns inga riktig vetenskap som stödjer dem. Kan bara tipsa om posetiv reinforcement. Upp till dig att läsa på om bra träningsmetoder.
Svar på tråden Hämtar hem valp!!