Inlägg från: Anonym (Hundtjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hundtjej)

Hämtar hem valp!!

Dexter dot com skrev 2015-06-07 22:09:41 följande:
    Det är olagligt och klassas som djurplågeri att ha hund i stängd bur.Varför skulle valpen bli fortare rumsren genom att bli instängd i bur än att du sover med valpen och tar ut den så fort den vaknar?
    Eftersom hundar inte vill kissa och bajsa där de sover. Vet många som gör så. Som TS skrivit blir buren också en trygghet för valpen. 
  • Anonym (Hundtjej)
    Anonym (S) skrev 2015-06-07 23:00:30 följande:

Har då aldrig hört talas om att ha valpen i bur under natten den första tiden... Vissa hundar har behov av att byta sovplats under natten, och om den vill gå och dricka?

Jag vet seriösa uppfödare som rekommenderar att använda bur första valptiden. 
    Tanken är att buren används under tiden valpen tränas för rumsrenhet och att vovven istället för att kissa inne, gnyr så att matte/husse vaknar och tar ut hunden. 
    Min kompis hade sin valp brevid sängen i en bur under valptiden på nätterna, inte mådde han dåligt av det - han sov ju gott efter att de varit ute på nattkissrunda. Det handlar ju om några timmar då valpen ska sova och inte att hunden ska sitta instängd resten av sitt liv.. 
  • Anonym (Hundtjej)
    Dexter dot com skrev 2015-06-13 18:32:53 följande:
    Seriösa enligt vem? Att som uppfödare uppmana till bur som är olagligt är iaf i mina ögon inte seriöst. Lika lite som att inte låta valpen ha fri tillgång till vatten, kunna byta sovplats mm. Skulle du köpa valp av en uppfödare som har valpar i bur?

Att ha en större valphage däremot tycker jag är en bra lösning om man nu inte vill sova med valpen som jag personligen tycker ger valpen maximal trygghet och man vaknar direkt valpen rör sig.
    Att något är lagligt eller olagligt är inte definitionen på om något är bra eller dåligt. Om jag skulle köpa valp av uppfödare som har valparna i bur? Nej, men det är ju en helt annan situation, nu pratade vi om natten. Valpar sover oerhört mycket.. 

En valphage är också ypperligt men alla har inte plats med en sådan vid sängen. 

Själv har jag mina hundar i sängen.. 
Svar på tråden Hämtar hem valp!!