• Lillifee

Mår inte bra av att jobba i öppet landskap

Sen några månader jobbar jag i öppet landskap. Vi är ca 10 personer i rummet och jag störs 95% av arbetstiden. Visst, det är bra för samarbete (ibland) men iaf för mig som är högkänslig är det jättejobbigt. Jag har ett jobb som kräver mycket koncentration och tankearbete så om jag vid något enstaka tillfälle kan jobba hemma presterar jag - otroligt nog - ca 75% mer (!!). Tyvärr har vi inget rum där man kan sitta själv. Fler gånger per dag lyssnar jag på lugn musik men till slut blir även det jobbigt eftersom jag måste ha rätt hög volym. Dessutom har jag en arbetsplats som är vid in- och utgången samt bredvid toaletterna så det är ett ständigt spring pga detta också. Det är mycket privat snack från en arbetsgrupp som sitter nära min. Det är tråkigt att känna sig så dränerad på energi pga detta också samt känna att jag kan mycket mer - under bättre förutsättningar. En kväll jobbade jag rätt sent på kvällen - hann massor i min ensamhet och tystnad. Chefen gillade inte att jag jobbar så sent (för mitt eget bästa ) men jag såg det mest som positivt (även om jag var trött förstås). Hemma är det fullt ös ända till 21 dessutom, tre barn, så jag uppskattar lugnet enormt. Inga andra av mina närmsta kollegor tycks "lida" av att jobba så här, bara jag. Har inte nämnt något till chefen, vill inte verka krånglig. Ska börja jobba hemma så mycket jag kan men jag vet inte hur mycket som är ok att jobba hemma.... Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Mår inte bra av att jobba i öppet landskap
  • Filto

Att öppna kontorslandskap är dåligt för produktivitet har man visat på tydligt. Vet inte varför de envisas att fortsätta skapa den typen av arbetsplatser men det är en ihållande trend verkar det som. Hursomhelst, varför är det så viktigt för dig att öka din produktivitet? Jobbar du på ackord så du har en personlig vinning på det eller har chefen klagat på att du får för lite gjort? Tycker aldrig det är fel att påpeka saker som kan leda till en effektivare arbetsmiljö dock. Det är ju i företagets intresse. Lägger du fram det på det sättet har jag svårt att se att du skulle anses besvärlig. Så säg till du.

• Aniiee

Leta fram lite forskning om det negativa med öppna kontorslandskap. Det finns det gott om, dock finns det väldigt få studier som påpekar något positivt med öppna kontorslandskap. 

Så har du lite kött på benen när du talar med chefen.

Axplock ur tidningar/nätsiter (engelska, orkar inte översätta just nu).
    (ur forbes nätupplaga)
    The three biggest problems associated with open office plans are pretty obvious: noise, interruptions, and a lack of privacy. Noise in particular is probably more of a problem than any psychological issue; a Cornell University study found that clerical workers exposed to open-office noise for three hours had increased levels of epinephrine (adrenaline), which is responsible for anxiety and a heightened ?fight or flight? kind of feeling. And just three years ago, organizational psychologist Matthew Davis found in a review of more than 100 studies that open offices are bad for attention span, productivity, creative thinking, and satisfaction.

(ur New Yorker)
    In June, 1997, a large oil and gas company in western Canada asked a group of psychologists at the University of Calgary to monitor workers as they transitioned from a traditional office arrangement to an open one. The psychologists assessed the employees? satisfaction with their surroundings, as well as their stress level, job performance, and interpersonal relationships before the transition, four weeks after the transition, and, finally, six months afterward. The employees suffered according to every measure: the new space was disruptive, stressful, and cumbersome, and, instead of feeling closer, coworkers felt distant, dissatisfied, and resentful. Productivity fell.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Ful Anka

Själv tycker jag att det är underbart med kontorslandskap. Trivs enormt med att veta att jag inte sitter ensam och slavar på dagarna. Sen gillar jag dom spontana samtalen på ca: 30-60 sekunder som lätt uppstår. Dessa korta meningsutbyten bryter av det intensiva arbetet på ett bra sätt. Hjärnan får liksom en micropaus.
    Fördelen med eget arbetsrum har varit att jag inte vill sitta ensam för länge och går därför upp och rör på mig och ser om det finns någon att prata lite med. Sån är jag.

This is my life and I don't care
  • Vinterankan

Hos oss så har de som vill vara ifred stora hörselskydd. Dels så stänger de ljudet ute och dels så ser alla andra att den personen inte vill bli störd med frågor eller samtal.

• sportpappa

Ett par rejäla Peltor löser problemet. Det finns de som har inbyggd FM-radio och blåtand för musik om man vill lyssna på det när man jobbar.

Fördelen med öppet kontorslandskap är att det är så billigt lokalmässigt och för tillräckligt många så fungerar det nog ganska bra.

• Tangent

Satt i kontorslandskap ett tag, var ca 50 personer i landskapet, trivdes inte alls. Bytte job, nu delar jag kontor med en person, passar mig mycket bättre.

Svar på tråden Mår inte bra av att jobba i öppet landskap