• Dasha

Hjälper ni er 5-åring att torka sig efter toa?

Om 5-åringen klarar att göra det själv på förskolan (inga problem), hjälper ni med det hemma? kanske bara efter bajs?

• Svar på tråden Hjälper ni er 5-åring att torka sig efter toa?
  • Dasha

behövs och behövs....

5-åringen VILL få hjälp, men hon kan väl göra det själv.

Vilket är det vanliga i den ålder?

• laurela

Jag hjälper min 5 åring efter att hen gjort nr 2. Vill inte det ska va bajsrester kvar.

Sånt tar ändå inte lång tid och man får alltid ett Tack efteråt.

• dr acula

När min son var 5 år fixade han det själv. Möjligtvis om man har lös i magen men då sa han till..

• nozpa

Hjälper min 4 åring efter att hon bajsat.

• En blå giraff

Min äldsta son behövde hjälp i den åldern efter att han bajsat, men vi började träna då på att han skulle klara det själv. I förskoleklassen "ska" de klara det själv. Jag gjorde nog så att han fick torka själv och sen kollade jag efteråt och ev. torkade också. 

Om barnet klarar det bra själv på förskolan ser jag ingen anledning att hjälpa till hemma. Man kan ju göra så under en övergångsperiod att barnet får duscha rumpan varje kväll så det blir ordentligt rent.

• MammAmma

Nej, jag har lärt mina barn att torka sig efter bajsning vid 4 års åldern.

• En blå giraff

Min son var väldigt lat och ville gärna ha hjälp men det är ju en viktig sak att de lär sig. Så jag tror det är lite bra att vara hård och kräva att barnet åtminstone försöker själv först.

• Dasha
    En blå giraff skrev 2015-06-17 20:33:03 följande:

Min son var väldigt lat och ville gärna ha hjälp men det är ju en viktig sak att de lär sig. Så jag tror det är lite bra att vara hård och kräva att barnet åtminstone försöker själv först.

tack!

• Dasha
    En blå giraff skrev 2015-06-17 20:30:48 följande:

Om barnet klarar det bra själv på förskolan ser jag ingen anledning att hjälpa till hemma.

precis!

undrade om någon annan skulle tycka samma sak.
Svar på tråden Hjälper ni er 5-åring att torka sig efter toa?