Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten
Jag tror tvärtemot de andra att du ska ge fan i att ge ersättning om du vill fortsätta amma. Och innan jag blir påhoppad av ersättningsmobben så är det lika bra bla bla bla men om nu TS vill amma så är det inte rätt väg att gå.
Så, med det sagt, kontakta amningshjälpen. Se om det finns en hjälpmamma nära dig som kan hjälpa dig över mail, telefon eller kanske till och med ses. www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2
Ett par snabba tips:
- Potta henne på kvällen. Ha en rutin att sätta henne på pottan innan det är "natt" (hon är så liten ännu att det inte riktigt finns natt och dag men bestäm en tid du vill ha natt inför framtiden tex 21.30). Med "potta" menar jag att du håller henne över en potta eller handfatet med ryggen mot din mage och benen i grodställning. Massera henne gärna innan. Med lite tur kommer bajset då i stället för mitt i natten.
- Amma henne innan hon vaknar. Vissa barn har lättare att få till taget innan de vaknar helt, kan det fungera på henne?
- Linda henne om hon fäktar och flänger för mycket. Inte hårt men så att hon känner sig som i magen igen, trångt och mysigt.
- Försök att inte hetsa upp dig. Jag vet, lättare sagt än gjort men allt är väldigt väldigt nytt just nu och man tenderar ibland att fastna i dåliga tankar att "såhär kommer det vara för alltid". För en sådan liten kan rutiner ändras flera gånger per vecka eller till och med per dag. Det här kommer gå över snart, hon är helt ny och amningen kan ta någon månad innan den fungerar optimalt.
Stort lycka till TS!