• fluu

Vad heter din son i tilltalsnamn?

Namnbittne skrev 2015-06-08 16:58:37 följande:
    Du kunde inte hitta ett lite ovanligare namn? När du ändå har chansen att ändra dig, menar jag.
    Har ni något engelskt påbrå?
    Vad är det för fel på vanliga namn menar du?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    NästanSvensson skrev 2015-06-08 21:50:17 följande:
    David och Elmer. Det var många som rynkade på ögonbrynen åt namnet Elmer i början, men vi tycker det är fint och ovanligt.
    Älskar Elmer! Det låter så snällt och är eget, men inte konstigt.
  • fluu
    WSalma skrev 2015-06-09 22:26:12 följande:
    Leander och Raphael.

Hade helst velat ha en Elian istället för Raphael, men nu känns Raphael bättre!
    Leander är fantastiskt!
  • fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 16:43:10 följande:
    Ja, men hur kul är det för ett barn med ett så pass ovanligt namn? Att aldrig möta på någon med samma namn, förutom ett gäng gubbar?! smile2.gif
    Tycker synd om alla de som får dessa konstlade namn, för att föräldrarna vill att de ska ha unika namn. Jaha, men tänk på barnet! Det är barnet som ska bära namnet!
    Nu är förvisso inte Johannes ett sådant namn, men ändå. Point given.
    Fast så långt bak behöver man ju inte gå ändå, bara i min klass gick det två Johannes och det fanns många fler på skolan, i idrottsklubben osv. Senast var det som mest poppis på 90-talet och har hängt kvar på topp 100 tills bara för några år sedan.
    Sedan kan man ju fundera på hur vi skulle göra om vi inte kunde "återanvända" namn.
  • fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 17:48:28 följande:
    Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!
    Seven Costanza skrev 2015-07-12 18:10:05 följande:
    Jag kan hålla med dig lite grann. När jag växte upp, född -84, hade vi en på skolan som hette Ingela och en som hette Ingeborg, (inte syskon) och vi tyckte det var märkliga otidsenliga namn. Dock var ju namnspridningen _mycket_ mindre på 80-talet än idag.
    Fast det är ju ändå väldigt olika från person till person. Jag har två jämnåriga vänner(jag är 90-talist) som heter Albert och Gösta och de kunde få liknande kommentarer och tyckte ändå att de hade coola namn. Jag håller med dem Glad

Svar på tråden Vad heter din son i tilltalsnamn?