• Mudidalen

Smärta/sår

Hej alla!

Nu behöver jag verkligen alla råd och hjälp jag kan få.
    Fick min första bebis för 10 dagar sedan och har redan stora sprickor på vårtorna.
    Använder purelan och uppsamlingskoppar för att lufta men det vill inte läka.
    Tar Oliver bröstet fel så sticker jag in ett finger försiktigt så han byter grepp men smärtan är enorm som ni kanske förstår.
    Jag använder amningsnapp i början om han hettsäter för att "spara" på mina bröst och när han lugnat sig tar jag sedan bort den men uppmärksammande idag att purelen salvan fastnar i amningsnappen så inte mjölken kommer igenom och det är inte bra.
    Jag har så ont så jag knappt kan röra brösten och duscha är också smärtsamt.

Vad är era bästa råd och tips för att få han och greppa bättre och få sprickorna att läka?
    Ska till bvc på onsdag och ska då titta över detta men känns långt dit just nu.

När han ska till att äta så hugger han som en hackspätt och är svår att lugna. Sedan kan han äta i 10-15 minuter innan han somnar och sover i 5 min och vaknar och är tokhungrig så ja han vill äta mest hela tiden och höll mig vaken till 5 inatt för hunger och svårt att sova.

Känner mig värdelös som grinar av amningen men det gör så sjukt ont :(

• Svar på tråden Smärta/sår
  • vampyria2

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver, jag hade så med min första dotter, sår som till och med blödde när jag ammade henne och till slut fick jag sårskorpor >.<

På den tiden (23 år sedan) fanns det en salva som bedövade lite innan man skulle amma, den borde ju finnas kvar och den räddade min amning i vilket fall.
    Jag hade väven en aminingsnapp som man lade på bröstet när man skulle amma, den var också bra tyckte jag.

Nått som kan vara skönt att veta är att jag i vilket fall inte hade samma problem med mina andra barn, jag var livrädd när jag skulle få nummer två och skulle amma :p

Hoppas det går över för er, ont ska du inte behöva ha tycker jag

• Mudidalen
    vampyria2 skrev 2015-06-08 23:05:58 följande:

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver, jag hade så med min första dotter, sår som till och med blödde när jag ammade henne och till slut fick jag sårskorpor >.<

På den tiden (23 år sedan) fanns det en salva som bedövade lite innan man skulle amma, den borde ju finnas kvar och den räddade min amning i vilket fall.
    Jag hade väven en aminingsnapp som man lade på bröstet när man skulle amma, den var också bra tyckte jag.

Nått som kan vara skönt att veta är att jag i vilket fall inte hade samma problem med mina andra barn, jag var livrädd när jag skulle få nummer två och skulle amma :p

Hoppas det går över för er, ont ska du inte behöva ha tycker jag

Läste att xylokain ellervad det heter bedövar. Man hade på 10 min innan och tvättade bort den innan amning. 
    Jobbigt dock när man ska amma mitt i natten med denna procedur men kanske är värt det iaf.

• Mascaraklumpar

Testa att varva alvedon och ipren om du inte gjort det, det kan göra lite skillnad i alla fall. Försök se till att barnet alltid tar rätt tag, ett sätt är att ta tag om vårtgården och stoppa in bröstvårtan ganska långt in i barnets mun så att den liksom hamnar på rätt plats från början. Det kommer säkert göra lika ont ändå, men det underlättar i alla fall för läkningen om han inte tar fel tag.

Det är normalt att de vill äta jätteofta i början, men går det att minska på frekvensen i alla fall lite så att dina bröst får vila så vore det ju säkert bra. Har du provat att ha honom i sele eller sjal, eller låta honom sova på dig för att få honom att sova längre stunder? Om det är så att han somnar vid bröstet så kan du även testa att pilla lite på honom innan han släpper taget, så att han vaknar till och får i sig så mycket som möjligt vid varje amningstillfälle.

Hoppas det löser sig. I värsta fall om inget hjälper så får du kanske använda amningsnappen hela tiden en period och strunta i krämen.

• Blicka

Min två veckors tog ett för nätt tag i början så jag fick raka sår på bröstvårtan o vårtan plattades så att det blev en kant mot närmaste armen. Jag har fått rådet att låta lillan roota mkt o när hon gapar som störst föra henne mot bröstvårtan så hon får tag. Mina sår läkte på några dagar men vi kämpar fortfarande med stort grepp. Får justera henne ibland. Har du ngn amningsmottagning att besöka? Jag har haft telefonrådgivning o besök via sån mottagning vilket har hjälpt. Annars kan du googla på litet tag vid amning - finns filmer att titta på för lite råd. Lufta brösten o smörj med bröstmjölk! På nätterna låg jag på handduk/hade en handduk runt mig.

• Mudidalen

Tack för era tips, får försöka sova utan amningsbh och ligga på handduk eftersom det rinner titt som tätt.

Ska till bvc imorgon och hoppas få hjälp med amningen annars finns det amningscentral 3 mil härifrån.
    Vill verkligen amma så vore enormt tråkigt om jag tvingas sluta på grund av såren.

Amningsnappen hjälper och är han lugn varvar jag med att amma utan nappen också.
    Han är verkligen ivrig och det spelar ingen roll om jag väcker han för att amma eller om han visar täcken på hunger innan jag erbjuder mat.

• Mudidalen

Idag hos bvc så kollade hon hur Oliver greppade när han ammade.

Hon såg att han tog ett fint tag med hakan in och näsan fri och såg på underläppen att det såg bra ut.
    Det gjorde inte superont just då att amma och det gör det inte varje gång heller, det är till och från men såren läker inte.
    Efter amningen nu så spänner och dunkar det lite i framförallt ena bröstet, vad kan det bero på?
    Märkt av det ibland att det spänner och dunkar efter amning osv.

• Natulcien

För mig funkade det jättebra att smörja bröstvårtorna med bröstmjölk när jag fick sår. Jag tryckte ut lite extra efter amningen, smorde in bröstvårtorna och lät det lufttorka innan jag satte på BH-n. Funkade för mig i alla fall.

När det var som värst använde jag dessutom amningsnapp.

• Blicka
    Mudidalen skrev 2015-06-10 17:12:36 följande:

Idag hos bvc så kollade hon hur Oliver greppade när han ammade.

Hon såg att han tog ett fint tag med hakan in och näsan fri och såg på underläppen att det såg bra ut.
    Det gjorde inte superont just då att amma och det gör det inte varje gång heller, det är till och från men såren läker inte.
    Efter amningen nu så spänner och dunkar det lite i framförallt ena bröstet, vad kan det bero på?
    Märkt av det ibland att det spänner och dunkar efter amning osv.

Har du kollat lillens tunga? Ibland får de torsk o det kan smitta till brösten också o då gör det ont. Finns medicin för det.

Bra att han tar fint tag!
  • Mellanmjölkens land

Hamburgergreppet för att få till ett bra tag. Se till att han gapar ordentligt när han tar tag och gör det för ont tar du loss honom från bröstet och gör ett nytt försök.

Bröstmjölk är bra för att läka såren. Lufta (tror det ska finnas nån typ av kupor som håller kläderna borta från bröstvårtorna men annars kan man gå utan bh).

Tungband kan vara värt att kolla upp så att det inte är för kort. 

Svar på tråden Smärta/sår