Fördel vid vårdnadstvist.
Hej!
Jag har en flickvän (särbo) som har en dotter med sin före detta sambo. De gjorde slut när dottern var 4 år och officiellt sätt har de delad vårdnad men sen de gjorde slut har de muntligt gjort upp så att dottern bott hos mamma och varit hos pappa varannan helg som bor ca 7 mil bort ifrån mamman/skolan. Pappan har varit ensamstående och flyttat runt en del och under den tiden inte varit så "aktiv" som pappa utan varit okej med att bara haft dottern varannan helg. Under de helgerna han har haft dottern har han också valt att jobba så att dottern har varit hos bl.a farfar och farmor under en utav de 2 dagarna som han har haft henne. Jag kom in i bilden cirka 6 månader efter att de gjort slut.
Nu är dottern snart 10 år och sedan ungefär ett år tillbaka har pappan träffat en ny och nu senaste månaden även gift sig och de bor tillsammans. Nu vill pappan helt plötsligt börja ha dottern mer, antagligen eftersom hans livssituation har blivit bättre. Förut så hämtade han henne varannan fredag efter skolan och lämnade henne på söndagen, nu vill han hämta henne efter skolan på torsdagar och lämna henne till skolan på måndagar varannan vecka. Min flickvän känner dels att det inte är okej att han helt plötsligt vill ha henne mer nu och att när han väl har henne, att han väljer att jobba istället för att då passa på att spendera mer tid med dotter. Sen känner hon att det inte skulle vara en bra idé för hennes dotter att behöva åka 14 mil tors- och fredagar samt 7 mil på måndagen för att komma fram och tillbaka till skolan.
Nu känner min flickvän att det enda sättet är att gå till rätten för att få skrivet att hon har vårdnad över dottern som det har varit, dvs pappan har henne som standard fredag till söndag varannan vecka. Självklart kan undantag hända då han kan få byta helg eller ha henne längre över skolov mm. Så nu tänkte jag kolla om någon har någon erfarenhet av vårdnadstvister som kan hjälpa oss om hur stor chans att det skulle gå samt över hur en domare resonerar vid sådana här tillfällen när den ena sidan inte haft dottern så mycket under 5 år men nu är gift och två i hushållet kontra den andra sidan som i princip har uppfostrat dottern men är ensamstående i sett till hushållsekonomi och vardagsliv. Är det någon idé att gå till rätten eller känns det som att det kommer gå till pappans fördel för de officiellt sätt har delad vårdnad samt att han idag har bättre livssituation eftersom han är gift och de är två i huset?
Vi hoppas att få lite hjälp/inblick om hur vi ska gå tillväga.
Tack på förhand!