Hej!
Jag har rest mycket med min son, tidigaste resan var han 2,5 månad, och då var vi just på Gran Canaria. Upplevelsen var blandad. Jag tycker inte att det var särskilt "krångligt" så till vida att ett så litet barn behöver väldigt lite tillbehör (helammade...) och underhållning. Däremot var jag nog inte riktigt redo själv, min son sov väldigt lite och oroligt och jag var därför väldigt slutkörd och ömtålig.
Bärselen var jag väldigt glad över under den resan (och under hela första året!), vi hade inte med någon vagn överhuvudtaget. Flyget var inga problem, när pojken blev orolig kunde man vanka lite med honom i bärselen och det gick fint att amma i stolen (ta gärna med en sjal eller liknande att hänga upp som "gardin" för att få lite enskildhet - många flygsäten har ett kardborrband upptill och där fastnar tunt tyg finfint=ett eget litet "rum" för dig och bebisen om ni sitter vid fönstret. Var heller inte rädda att fråga vid incheckning om det finns möjlighet att få en "hel rad" med ett extrasäte för bebisen, finns det platser lediga så ligger det i allas intresse att bebisen (och familjen) får en så behaglig resa som möjligt.
En grej som jag rekommenderar dig att ta med (om du har plats) är blöjor, de är rätt mycket dyrare i Spanien.
Jag tycker inte du ska avstå från att resa pga något slags generell bacillskräck. Baciller är inte värre i Spanien än i Sverige. Reser man på vintern blir barnet garanterat mera bacillexponerat i svenska, instängda miljöer än på en luftig playa... Normal handhygien är självklart.
Hälsningar
Ebba