• Simone

åka utomlands med en 5 månaders bebis

Hej. 
    Jag och min sambo har pratat om att åka till gran canaria i mars nästa år med min familj, då är våran lilla tjej 5 månader (vårat första barn). Har fått både positiva och negativa reaktioner på det. Har fått höra att det kommer bli jobbigt att åka med en liten osv medans andra säger att det är då det är som "enklast" att åka. Har ni någon erfarenhet av att resa med yngre barn? vad ska man tänka på att ha med sig från Sverige?

tacksam för svar :)

• Svar på tråden åka utomlands med en 5 månaders bebis
  • Anonym (meh)

Varför vill man ens åka utomlands med en nykläckt bebis? andra bakterier och skit som kan göra bebis sjukt.

Ta med eget vatten är mitt tips, vårt vatten är väldigt rent jämfört med de varmare länderna. Och kolla upp maten till bebisar osv där borta, ersättning/välling osv. Dom har ju helt annat.

• Alexi

Det är perfekt ålder att åka med! Vi var på Mallorca när vår äldsta var frm månader. Nöjd brbisålder som helst kan sitta i sittvagn och tycker därmed vagn är mysigt. Sover mycket, äter fortfarande inte vanlig mat (amma om du kan). Vår dotter sov i vagnen alla måltider, vi ammade i solstolen och hade det allmänt jättebra!

• sansun

Det är jätteskönt att åka med en sån liten!
    Vi hade med ätfärdig gröt och mat. Vattnet är det bara att koka eller ta med tetrapack med färdig välling????
    Vi hade även med vår egna vagn.

• Duckan

Åka med liten ser jag inga problem med. Ammar du enbart är det enklast, om ej, ta med gröt/välling/ersättning.

• Ebba 767

Hej!

Jag har rest mycket med min son, tidigaste resan var han 2,5 månad, och då var vi just på Gran Canaria. Upplevelsen var blandad. Jag tycker inte att det var särskilt "krångligt" så till vida att ett så litet barn behöver väldigt lite tillbehör (helammade...) och underhållning. Däremot var jag nog inte riktigt redo själv, min son sov väldigt lite och oroligt och jag var därför väldigt slutkörd och ömtålig.

Bärselen var jag väldigt glad över under den resan (och under hela första året!), vi hade inte med någon vagn överhuvudtaget. Flyget var inga problem, när pojken blev orolig kunde man vanka lite med honom i bärselen och det gick fint att amma i stolen (ta gärna med en sjal eller liknande att hänga upp som "gardin" för att få lite enskildhet - många flygsäten har ett kardborrband upptill och där fastnar tunt tyg finfint=ett eget litet "rum" för dig och bebisen om ni sitter vid fönstret. Var heller inte rädda att fråga vid incheckning om det finns möjlighet att få en "hel rad" med ett extrasäte för bebisen, finns det platser lediga så ligger det i allas intresse att bebisen (och familjen) får en så behaglig resa som möjligt.

En grej som jag rekommenderar dig att ta med (om du har plats) är blöjor, de är rätt mycket dyrare i Spanien.

Jag tycker inte du ska avstå från att resa pga något slags generell bacillskräck. Baciller är inte värre i Spanien än i Sverige. Reser man på vintern blir barnet garanterat mera bacillexponerat i svenska, instängda miljöer än på en luftig playa... Normal handhygien är självklart.

Hälsningar

Ebba

• Ebba 767
    Anonym (meh) skrev 2015-06-09 13:43:14 följande:

Varför vill man ens åka utomlands med en nykläckt bebis? andra bakterier och skit som kan göra bebis sjukt.

Ta med eget vatten är mitt tips, vårt vatten är väldigt rent jämfört med de varmare länderna. Och kolla upp maten till bebisar osv där borta, ersättning/välling osv. Dom har ju helt annat.

haha, "Ta med eget vatten" är underbart. Släpa i tiolitersdunkar från Sverige, då...? Hört talas om flaskvatten?
  • Anonym (meh)
    Ebba 767 skrev 2015-06-09 14:30:52 följande:
    haha, "Ta med eget vatten" är underbart. Släpa i tiolitersdunkar från Sverige, då...? Hört talas om flaskvatten?
    gav tips behöver inte låta nervärderande.

nöööööe har inte alls hört talas om de, är totalt retarded 
  • Maramina

Vi är just nu i Grekland med vår 11 månaders och det är inga som helst problem! Och då är ju 11 månaders betydligt mer aktiv än en 5 månaders. Ammar du helt behöver du inte tänka så mycket mer på bakterier. Ger du ersättning/välling så gör det på flaskvatten så behöver du inte heller oroa dig för bakterier. Kolla innan med BVC om eventuella vaccinationer bara och bada helst inte bebisen i poolen för kallsupar av den då bakteriefloran skiljer sig från "vår".
    Ska ni ta med vagn kan jag rekommendera att hyra en airshell. Vissa flygbolag ersätter inte vagnar som går sönder vid flygningen om de inte är paketerade i en sådan. Och så försök hålla bebisen i skugga och ha svala men heltäckande kläder så ska du se att allt går finfint!

• minerva123

Oj, det beror helt på vilken sorts bebis nu får! Vid 5 månader tog sig sonen fram ålandes på magen och hade inget intresse av att sitta still och pilla på leksaker. Vagnen avskydde han helhjärtat och han sov bara i sjal/sele i rörelse. En resa till en varm semesterort hade med andra ord inte varit särskilt vilsam eller behaglig. Med ett lugnt barn som sover mycket i stillastående vagn är det ju en annan sak. Sedan vill jag personligen inte resa utomlands innan mina barn fått vaccinationen mot mässling, men den bedömningen får var och en såklart göra själv.

• Drottningen70

Inga problem. Åkte till gran canaria när lillen var 6 månader. Allt finns att köpa på plats. Ersättning får man dock inhandla på apotek. Och vatten köper man ändå på flaska på kanarieöarna även för vuxna.

Svar på tråden åka utomlands med en 5 månaders bebis