• milo88

Skydda mot sol barnvagn

Hej!

Har så mycket funderingar om det här med sol och bebisar.

Skyddar min 5 månaders bebis så mycket jag kan.

Men i vissa lägen känns det svårt.

som när man ska gå till bilen, drar ut sufletten på baby skyddet, men det kommer ju alltid lite sol på honom.

eller när jag går med barnvagnen, har köpt en extra förlängning till sufletten (brios shade me), men solen flyttar sig ju hela tiden medans man går, och i bland lyser det på en hand eller ett ben. Trotts att jag försöker finta o skugga så gott jag kan.

Hur gör jag för att skydda honom och hur mycket måste jag skydda? Ex vis när vi är promenad. Räcker byxorna som skydd?

• Svar på tråden Skydda mot sol barnvagn
  • Anonym (Oj)

Slappna av, det är inte Tjernobyls radioaktiva avfall som strålar på honom.

Det är bra med skydd, men du verkar neurotisk.

• Soffan

Lite solglimtar gör inget.

Det du gör nu för att skydda mot solen räcker gott och väl.

• milo88

Tack så mycket, första barnet o vill göra rätt. Och e svårt att hitta info tycker jag.?

vinden
  • micromat

En sak du inte ska göra är att hänga för öppningem med filt eller dylikt.. Det blir som en bastu därinne.

Att bebisen får lite solglimtar på sig är inte farligt. Är du i solen typ lekpark, vänd vagnen så den står bort från solen. Tunna linne och bomullskläder heltäckande är också bra vill jag minnas.

• milo88

Ne, det va därför jag köpte denna skärmen.???? men då e det lugnt med lite sol alltså. Men byxor skyddar alltså också lite?

vinden
  • Soffan
    milo88 skrev 2015-06-09 16:20:42 följande:

Ne, det va därför jag köpte denna skärmen.???? men då e det lugnt med lite sol alltså. Men byxor skyddar alltså också lite?

Skärmen blir ju en förlängning men se till att den inte hänger ner för mycket över öppningen, ny luft måste kunna komma in.

Lägg en termometer(typ stektermometer som har en sladd) att lägga i kanten i vagnen så ser du på ett ungefär hur varmt det är.

Blir det jättevarmt 20-25+ så skulle jag inte ha barnet i vagnen alls.

Paraply och solparasoll är toppen.

Ja tunna luftiga kläder skyddar mot sol och blir inte för varmt. Vi använde långärmad Body, inga byxor och våran knodd överlevde.

Prata med din BVC de flesta kommer med bra tips, plocka dom som känns bra för dig!

Känns något inte bra så passar det antagligen inte för er, många kommer ha åsikter om allt du gör med ditt barn. Stå på dig, bara du känner ditt barn bäst.
  • milo88

Tack så mycket för att du delar med dig.

Får väl försöka lita lite på mig själv..

vinden
  • mammalovis

Vi hade solparasoll för den del sufletten inte täckte, sedan tunna långa kläder. Var det riktigt varmt höll vi oss inne. Mellan 11 och 15 rekommenderas det ju att man kan vara inomhus då solen är som starkast, men det är ju upp till var och en. Annars är det väl sunt förnuft som gäller.

Svar på tråden Skydda mot sol barnvagn