• Meliz

Kan man anmäla??

Hejsan!
    Det är så att min väninna ringde igår och sa att det har kommit in en anonym anmälan till soc ang att det förekommer droger/drogmissbruk i deras familj.

Detta är givetvis absolut inte sant!

Nu undrar jag om det är någon som vet om man kan polisanmäla anmälaren om man säger?

För jag tänker att även om polisen inte gör nånting nu så finns det ju ändå kvar hos dem om det skulle hända igen..?? Det går väl som förtal??

• Svar på tråden Kan man anmäla??
  • Anonym (Polis)

Men lugna sig lite. Bara för att en anmälan gjorts betyder inte det att det finns bevis dvs anmälan lägga ner.

Varför ska du börja anmäla anmälaren? Om denne trodde att det fanns droger i familjen så betyder ju inte det att det faktiskt är sant.

En anmälan om förtal skulle antagligen omgående läggas ned den också.

En anmälan som läggs ner finns inte till allmän beskådan, inget som syns om arbetsgivaren begär ut papper ifrån oss heller.

• Anonym (Själv drabbad)

Nej det går inte att polisanmälan ett anonymt tips som kommit in till soc. Om den som ringde soc hade uppgett sitt namn hade det inte varit en anonym anmälan så förmodligen har dom ringt in o sagt att dom inte vill uppge sitt namn. Ev att dom varit tvungna att uppge sitt namn efter att dom sagt att dom vill va anonyma då får soc inte lämna ut deras namn..

Det har hänt mig oxå därför vet jag att det är så. Dessutom spelar de ingen roll om det inte finns nån som helst sanning i anmälan. Soc är skyldiga att göra en utredning. Tyvärr, för det drabbar barnen mer än man tror (beroende på ålder naturligtvis) men mina barn var över 6 år och det sitter fortfarande kvar efter många år.

Det bästa man kan göra är att vara tillmötesgående mot soc o "hjälpa" till under utredningen så kan det lite fortare åtminstone. För mig gällde det om jag kunde ta hand om mina barn pga sjukdom o mediciner jag var tvungen att äta pga den. Då gav jag dom tillstånd att läsa mina journaler så dom kunde få se själva.

utredningen blev så klart nerlagd men det var jobbigt att dom pratade med barnen, barnens skola osv.

Tyvärr kan dessa utredningar dra ut på tiden o allra helst nu när det är sommar (mig ringde dom dagen före julafton o jag fick vänta ända till slutet på januari innan de blev nå mer, där hade dom kunnat ringt efter jul o sluppit förstöra hela julen för familjen när det ändå inte var mer bråttom än dom kunde vänta 1 månad innan dom tog kontakt igen) så det du kan göra är att finnas o stötta din väninna i det här för det kommer vara en jobbig tid innan det är över.

• evaeva18

hm...tror det blir svårt men ring och hör med polisen

Vad jag tror kommer hända är att de måste visa upp för socialen att de ej tar droger ect

Är man i soc register är man det i fem år sen försvinner det

• Meliz

Grejen är den att hon är näst intill säker på vem det kan vara.

Min väninna skällde ut den här personen efter att hon fått reda på att h*n ljugit henne rakt upp i ansiktet flera flera gånger. Visserligen var det skitsaker, men hon sa upp bekantskapen med h*n. Hon är helt säker på att det kommer hända igen eftersom h*n är av det avundsjuka slaget och tål inte att andra har det bättre än h*n själv. 

Därför undrar hon om man kan anmäla eller inte.

• Anonym (Själv drabbad)

Tyvärr finns det gott om människor som gör sånt enbart för att jävlas utan att tänka på vilka konsekvenser det får för den som blir anmäld.

Men om din väninna säger till soc att hon vet vem som gjort anmälan o förklarar bakgrunden så kanske dom inser att det är en okynnesanmälan o lägger ner utan åtgärd. Det din väninna kanske kan göra är att ringa den personen o säga att hon vet att den gjort anmälan o få den att erkänna o försök spela in det då kanske man kan göra en anmälan om förtal men annars törs jag inte svara på om det går att anmäla med bara en misstanke.

Kan man inte anmäla för förtal kanske man kan anmäla trakasserier!?

Men som sagt bara min egen fundering inget jag är insatt i.

• Meliz

Ja, tyvärr :-/

Jag vet dessvärre hur den personen fungerar och h*n kommer inte erkänna att det är h*n. 

Men jag ska säga till henne att hon berättar för soc vad hon misstänker och bakgrund. Det kan ju faktiskt hjälpa Glad

Där sa du nåt! Trakasserier.. Skulle det hända igen så borde det ju gå att polisanmäla det som trakasserier, tycker man ju. Att jag inte tänkte på det. Tack så mycket! Glad

• Anonym (Själv drabbad)

Dra till med en "vit lögn" då o säg att soc sagt att det är den personen!?

Svar på tråden Kan man anmäla??