Nej det går inte att polisanmälan ett anonymt tips som kommit in till soc. Om den som ringde soc hade uppgett sitt namn hade det inte varit en anonym anmälan så förmodligen har dom ringt in o sagt att dom inte vill uppge sitt namn. Ev att dom varit tvungna att uppge sitt namn efter att dom sagt att dom vill va anonyma då får soc inte lämna ut deras namn..
Det har hänt mig oxå därför vet jag att det är så. Dessutom spelar de ingen roll om det inte finns nån som helst sanning i anmälan. Soc är skyldiga att göra en utredning. Tyvärr, för det drabbar barnen mer än man tror (beroende på ålder naturligtvis) men mina barn var över 6 år och det sitter fortfarande kvar efter många år.
Det bästa man kan göra är att vara tillmötesgående mot soc o "hjälpa" till under utredningen så kan det lite fortare åtminstone. För mig gällde det om jag kunde ta hand om mina barn pga sjukdom o mediciner jag var tvungen att äta pga den. Då gav jag dom tillstånd att läsa mina journaler så dom kunde få se själva.
utredningen blev så klart nerlagd men det var jobbigt att dom pratade med barnen, barnens skola osv.
Tyvärr kan dessa utredningar dra ut på tiden o allra helst nu när det är sommar (mig ringde dom dagen före julafton o jag fick vänta ända till slutet på januari innan de blev nå mer, där hade dom kunnat ringt efter jul o sluppit förstöra hela julen för familjen när det ändå inte var mer bråttom än dom kunde vänta 1 månad innan dom tog kontakt igen) så det du kan göra är att finnas o stötta din väninna i det här för det kommer vara en jobbig tid innan det är över.