• Anonym (Förvirrad)

Förstår mig inte på min bebis!!

Har en snart 5veckor gammal bebis och känner att jag stundvis håller på att bryta ihop! Alla på BVC och andra föräldrar, på föräldrasidor på nätet osv så står det alltid att man efter ett litet tag börjar lära sig vad ens bebis vill med sitt skrik, man lär sig se tecken på hunger innan skriker kommer osv. Men jag fattar ärigt talat ingenting av vad min bebis vill! Får chansa/gissa mig till det varje gång baserat på när han sist åt/bytte blöja osv! Såvitt jag kan se så visar han inga tecken på något alls, han blir heller väldigt sällan gnällig utan han kan ligga tillsynes nöjd i sin säng, på sin filt på golvet, i min famn osv, sen är det som att någon flippar på en knapp och han tokskriker! Vet inte hur många gånger jag suttit med honom i famnen, nybytt, nyäten, och han från ingenting börjar vråla, efter lite vyssjande och vaggande så lugnar han sig, sen kan det gå 5min, sen slår det om igen!
    Varje gång han skriker blir hela han som en väderkvarn dessutom, han sparkar, vrider på kroppen och flaxar med armarna, svårt att hålla i honom utan att man ska göra illa sig själv (pga allt flaxande) eller honom (Känns som att jag nästan måste hålla i honom lte väl hårt för att inte tappa vildingen ibland...), detta gör det mesta till en kamp också, svårt att amma då han hela tiden lyckas att slå undan bröstet (varvid han blir ännu argare), har provat linda in honom i en filt, men då blir han bara arg för att han sitter fast istället...
    Värst är det på kvällar/nätter då han kan vara tillsynes nöjd och glad, men får sina "utbrott" med jämna mellanrum trots att han har sina behov tillfredställda, han går hyffsat fort att trösta, men så 5min senare slår det om igen... Sitter han i bilen har hans utbrott även hunnit gå över ibland innan jag hunnit stanna och kolla vad han vill. Dagarna är något bättre då han är nöjd och glad och oftast bara får sina utbrott då han vill något, men som tidigare sagt, utan några som helst förvarningar innan, och samma skrik oavsett!

Är det bara jag som har såhär svårt att tyda min bebis!? Känner mig som världens sämsta förälder som inte fattar nått... 

• Svar på tråden Förstår mig inte på min bebis!!
  • LFF

Du är inte världens sämsta förälder. Kan det vara så att det är en "fis på tvären" som skapar tryck och ont i magen? Eller något annat med magen? Har du pratat med din BVC-sköterska om detta? Vad gäller amningen, prova att sitta i ett urum med dämpat ljus samt när han är småtrött.

• Chinchilli

Nope, du är inte ensam. Jag fattade inte heller vad skriken betydde men det har gått superbra ändå :) gjorde som du och gick på känslan vad det kunde vara och det stämde i 98% av fallen. Vad utbrotten beror på vågar dock inte jag sia om.

• Zaxika

Hoppas du får några goda råd. Jag har själv inga barn men jag tycker ändå att det låter rätt normalt för en nyföding. Och med första barnet är alla föräldrar nybörjare. Tror säkert du gör ett toppen jobb.

Kan det vara gaser? Har du koll på bebismassage?

• mariaheterjag

Jag har två barn och har kännt som du med båda! Vadå höra skillnad på skrik liksom? Och mina har ofta signalerat en sak t ex att de är hungriga men så vill de inte alls äta i alla fall pga något, ont i magen eller irriterade eller vem vet???

Jag tror man får acceptera läget att man inte alltid vet vad som är fel och försöka trösta så gått det går. Ibland blir det rätt och ibland funkar det inte. Försök hålla dig lugn och ge inte dig själv skulden för att bebisen skriker!!!

Min yngsta är 5 månader och jag blir fortfarande lika förvirrad ibland och fattar inget. Det är ju så när de är små att de förändrar sina rutiner och sina beteende så ofta också att så fort man tror att man fått kläm på något så funkar inte det längre.

• FruLemur

Det beror helt på hurdan ens bebis är.

Mitt barn var väldigt enkel som bebis. Och är så än idag *peppar, peppar*. Jag fick honom alltid lugn med bröstet. Han har varit "otröstlig" typ tre gånger, utan att jag vetat vad det berott på. Men då har han lugnat sig efter typ en kvart.

Ta allt mer ro och låt bebisen skrika. Hetsa inte upp dig utan behåll lugnet och finns där för din bebis. Krama, håll om, vagga, vyssa, tala lugnt, osv.

Jag har själv aldrig hört att det bara ska ta några veckor och därefter känner man sin bebis och förstår alla signaler. Men har du hört och läst det, så litar jag på det, dock med tillägget att det isf _förmodligen_ handlar om generella och stora drag. - Dvs att för de allra flesta kanske det är så. Samtidigt som det för vissa går på en gång, medan det för andra tar flera månader.

Kom bara ihåg att alltid behålla lugnet.

• mariaheterjag

Glömde skriva att de gånger inget hjälper är det enligt min erfarenhet ofta magont eller övertrötthet.

• Anonym (sanna)

haha du behöver inte oroa dig ang se tecken, tog mig runt 8-9 månader tills jag fatta va gnäll skrik menades riktigt.
    Men sen så hade min son en känslig mage och behövdes rapas även under maten inte bara efter maten och mag droppar, fick även hjälpa till med Windi pysventil osv, kan de va nått sånt? en rap som sitter fast? (skriker från ingenstans som du skrev)

• Anonym (:-))

Ta det lugnt. Jag visste inte heller vad de olika skriken/gnällnivåerna betydde. Gick på magkänsla och det funkade bra . Om inte annat så hjälpte det att erbjuda bröstet i 99% av fallen, bröstet är ju inte bara mat utan även mys, närhet och trygghet . Tippar också på gaser faktiskt, eftersom han vrider på sig och flaxar med ben och armar. Prova Sempers magdroppar, kolla youtube efter videos på kolikmassage och kanske testa med rapning även mitt i matningen. Är det magproblem så går det för de flesta över runt 3 månaders ålder. Och tänk på att behålla lugnet, bebisar är väldigt känsliga för sinnesstämningar och blir du stressad kommer han känna det och då kan det bli värre. Prata med BVC om du känner för det, dom kan kanske ge dig en pysventil att prova med, vissa säger att de är kanon!
    Lycka till och du är verkligen ingen dålig förälder!

• Malima

Sök på youtube, " priscilla dunstan on oprah", där kanske du kan få svar!

• Anonym (Förvirrad)

Tack för era snälla och stöttande kommentarer, skönt att höra man inte är ensam!

Har tagit upp det med BVC, och hon tycker att det är helt normalt att bebisar skriker lite, och väääänta du bara snaaart kommer du att förstå vad han vill! Jag känner mig ju nästan dum då jag gång på gång får säga att nej, jag fattar faktiskt ingenting...

Första veckan hemma så började vi misstänka kolik då han skrek i princip konstant mellan kl. 17-01, och då ett mer gällt och panikslaget skrik (Detta var också helt normalt enligt BVC), så då började vi med Minifom varvid det blev mycket bättre! Men det kanske bara blev bättre, men att han ändå fortfarande har linrigare känningar? Ska definitivt kolla upp sempers magdroppar och kolikmassage också, samt prova rapning mitt i maten då jag redan rapar honom efter varje måltid. 
    Tack för tipsen! :)

• nozpa

Har 3 barn och varje barn har varit olika och jag har känt precis samma sak som dig.

Det jag tänker här är väl magont kanske? Just iom att han vänder sig sådär, 2 av mina hade magont och det såg ut som dom kved ibland. Testa att rapa lite extra, ha barnet mot armen, alltså barnets mage vilande mot armen.

Köp semper magdroppar också.

• Santin

Min BVC sa att det tar minst 2 månader att lära känna sitt barn och tyda signaler.

För oss tog det nog ungefär den tiden. I början så testade man allt. Nu blöja, mat, bli buren på alla de olika sätt, massera magen ifall det var gas som gjorde ont osv.

• Santin

Googla på kolikgreppet. Det funkade på vår dotter. Sen var att sitta och guppa på en pilatesboll med bebis liggandes på amningskudden i knät också en hitt. Hon skrek 2-3 timmar varje kväll första kvartalet.

• Emmask

Min bebis är 8,5 månader och nu först kan jag skriva under på att "jag känner mitt barn bäst". Jag hade ingen aning om vad hon ville näthinnan var några månader. Chansade och garderade mig. 9/10 gånger var det mat, förstod jag till slut.

Svar på tråden Förstår mig inte på min bebis!!