• Tändstickan

Vilken typ av dammsugare?

Dags för ny dammsugare och funderar över vad vi ska välja för sort.
    Har inte hur mycket pengar som helst så egentligen borde vi väl köpa en vanlig.

Är robotdammsugare så bra som de verkar? Finns det i så fall en som är bra men inte kostar multum? Kommer den åt överallt så man verkligen använder den eller är risken att man ändå släpar fram sin gamla vanliga för att ta tussar bakom dörren?

Har även sett sladdlösa dammsugare som dessutom är påslösa och det låter ju mycket smidigare än en vanlig klumpeduns. Dock sett att en del sådana inte suger så bra, men läst att vissa dyrare modeller suger lika bra som en vanlig.
    T.ex. Bosch BCH6LNG25 som kostar ca 2700:- Har även sett liknande som är ännu dyrare, men jag har som sagt inte råd med värsta lyxen  och även denna modell är egentligen på gränsen till för dyr men kan gå. Någon som har en sådan och kan recensera lite?

Vilken typ ska man handla?

• Svar på tråden Vilken typ av dammsugare?
  • Fia 28

En robotdammsugare rekommenderar jag inte. Den kommer ju inte åt bakom dörrar, i hörn och fastnar om du har en matta med fransar eller en ryamatta.

En trådlös dammsugare ser jag mer som en extra dammsugare att ta ett snabbvarv i hallen/köket om man väntar besök, inte något jag skulle använda till hela huset/lägenheten om man nu inte bor rätt litet förståss.

• Virriga Vera

Vi har en robotdammsugare som går minst 3 dagar i veckan, vi har haft den i 3 år och jag fattar inte hur vi kunde klara oss utan. Vi har programmerat att den skall gå må, ons och fre och när vi är på jobb. Sedan kör vi igång den när det behövs. Den tar hella bottenvåningen och när den är klar åker den tillbaka till laddaren. Den klarar de flesta trösklarna, kommer under soffan och sängen. Eftersom vi kör den så ofta så är behöver jag inte damma så ofta. Visst behöver man ta fram den vanliga dammsugaren någon gång och ta hörn m.m men det är så sällan så det gör inget. Däremot så är de robotdammsugare som är bra också dyrare, vår kostade strax över 5000:- för 3 år sedan och var då den bästa på marknaden.

• sportpappa

Om ni har begränsat med pengar så köp en vanlig dammsugare. Det kommer ni behöva även om ni köper en robotdammsugare eller sladdlös. Börja där. Om/när ni har mer pengar så kan ni köpa en robotdammsugare eller sladdlös.

Vi har en Electrolux UltraOne. Testvinnare. HEPA-filter. Den har lång sladd (i alla fall jämfört med min förra dammsugare) vilket gör att om vi pluggar in den i mitten av lägenheten så behöver vi inte byta vägguttag under hela dammsugning och då har vi ändå 120 kvm.

Svar på tråden Vilken typ av dammsugare?