• Kyrkby

Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!

Blir så förbaskad när jag läser att Volvo Car inte betalar en krona i skatt, företagsskatt !
    Volvo är långtifrån ensam, titta på blodsugare, penningsugaren IKEA!
    Vårt svenska fina företag , har inte bidragit med ett endaste dugg för att hjälpa till att bygga ett svenskt starkt samhälle.
    Ser vi sedan internationellt så är det än värre, men nu gäller det Sverige och oss här i landet.

Vi ser hur allt skattefinansierat klagar på nerdragningar.
    Alla klagar på skola, vård, omsorg, vägar, osv osv !
    Får vi inga pengar till utbildningen, så kan företagen sitta där och se hur t.ex Indier och Koreaner springer förbi oss lika snabbt som en avlöning försvinner !

Klart att det saknas pengar för dessa verksamheter, ingen vill släppa till en krona MEN att kräva mer och mer går bra.

Jag tycker att alla borde ta sitt ansvar och se till allas bästa och betala skatt.

DET ÄR HÄFTIGT ATT BETALA SKATT !

• Svar på tråden Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!
  • Cal XVI Gustf

Båd stat och lagar oss förtrycka.
    Vi under skatter digna ner.

• Kapitalismen

Å andra sidan ser man ofta samma sak när det gäller privatpersoner. Folk som gör sitt bästa för att slippa betala skatt. Småjobb tas svart, förmåner från sin arbetsgivare som man inte betalar skatt för, suspekta avdrag osv.

För övrigt tycker jag inte det är alls häftigt att betala skatt. Skatt är för mig ett nödvändigt ont.

• Kyrkby
    Cal XVI Gustf skrev 2015-06-10 10:40:13 följande:

Båd stat och lagar oss förtrycka.
    Vi under skatter digna ner.

Skit snack !
    Du dignar inte under skattetryck, däremot du och dina närmaste drabbas dagligen av personer och företag som skatteflyr ut ur sverige..
    Duger inte landet som en gång var ett av världens rikaste, flytta till det som är bättre.
  • Kyrkby
    Kapitalismen skrev 2015-06-10 10:48:05 följande:

Å andra sidan ser man ofta samma sak när det gäller privatpersoner. Folk som gör sitt bästa för att slippa betala skatt. Småjobb tas svart, förmåner från sin arbetsgivare som man inte betalar skatt för, suspekta avdrag osv.

För övrigt tycker jag inte det är alls häftigt att betala skatt. Skatt är för mig ett nödvändigt ont.

Hur skall annars sjukvård utbildning och bra allmän service finansieras ?
  • Kapitalismen
    Kyrkby skrev 2015-06-10 13:17:53 följande:
    Hur skall annars sjukvård utbildning och bra allmän service finansieras ?
    Därav "nödvändigt ont" :)

Jag anser att vi bör betala så lite skatt som möjligt och att det endast ska gå till det nödvändigaste. Däribland sjukvård som du skriver eftersom jag är av åsikten att det är bättre att den finansieras av skatt även med alla nackdelar det medför.

Därför tycker jag inte att det är häftigt att betala skatt, då det är pengar jag inte själv får råda över eller ens välja vad de ska gå till.
  • Butterscotch

Det är därför det är viktigt att skapa ett företagsklimat som leder till att företag vill och anser sig ha råd att registrera företag här. Bättre med skatteintäkter från många bäckar små än att försöka suga ut så mycket som möjligt från några få.

• amia01

Jag betalar skatt, både som anställd och som företagare. Tycker det är min plikt och vill leva i ett samhälle där det finns en gemensamt finansierad trygghet i vård och skola. 
    Däremot tycker jag att skatten borde vara lägre för de som bor i glesbygd, och inte kan utnyttja de skattefinansierade välfärdstjänsterna fullt ut.
    Vi saknar tillgång till akuta insatser av brandkår, sjukvård och polis. Närmsta hjärtintensiv nås på 2 timmar, och brandkår och polis kan i bästa fall vara på plats på strax under en timme. 
    Vägarna vi åker på till vardags betalas av oss själva, med ett litet kommunalt bidrag.
    Bibliotek, kulturskola, parker, gatubelysning, sjukresor, idrottsanläggningar mm är allt skattefinansierade verksamheter, som vi inte har någon möjlighet att utnyttja.
    Skola och fritidshem innebär så långa restider för våra barn (3 timmar dagligen) att de inte kan erbjudas en likvärdig skolgång, med mycket hemundervisning på helger och lov som resultat.
    Det enda som jag faktiskt kan tycka att jag får ut av skatten är äldrevården, där hemtjänsten faktiskt fortfarande fungerar. Däremot innebär det väldigt långa resor för att kunna hålla kontakten med äldre närstående som bor på äldreboenden av olika slag.
    Jag vet att det är många som bor i tätorter och städer som inte heller utnyttjar samhällets service, men de har i alla fall möjlighet att göra det om det skulle behövas.

• Butterscotch
    amia01 skrev 2015-06-10 13:43:20 följande:

Jag betalar skatt, både som anställd och som företagare. Tycker det är min plikt och vill leva i ett samhälle där det finns en gemensamt finansierad trygghet i vård och skola. 
    Däremot tycker jag att skatten borde vara lägre för de som bor i glesbygd, och inte kan utnyttja de skattefinansierade välfärdstjänsterna fullt ut.
    Vi saknar tillgång till akuta insatser av brandkår, sjukvård och polis. Närmsta hjärtintensiv nås på 2 timmar, och brandkår och polis kan i bästa fall vara på plats på strax under en timme. 
    Vägarna vi åker på till vardags betalas av oss själva, med ett litet kommunalt bidrag.
    Bibliotek, kulturskola, parker, gatubelysning, sjukresor, idrottsanläggningar mm är allt skattefinansierade verksamheter, som vi inte har någon möjlighet att utnyttja.
    Skola och fritidshem innebär så långa restider för våra barn (3 timmar dagligen) att de inte kan erbjudas en likvärdig skolgång, med mycket hemundervisning på helger och lov som resultat.
    Det enda som jag faktiskt kan tycka att jag får ut av skatten är äldrevården, där hemtjänsten faktiskt fortfarande fungerar. Däremot innebär det väldigt långa resor för att kunna hålla kontakten med äldre närstående som bor på äldreboenden av olika slag.
    Jag vet att det är många som bor i tätorter och städer som inte heller utnyttjar samhällets service, men de har i alla fall möjlighet att göra det om det skulle behövas.

Du vet att tätortskommunerna (de som även har mest resurser) sponsrar glesorterna med pengar eftersom de (ni) själva inte har råd att finansiera er "egen" offentliga verksamhet. Det verkar i mina ögon inte rimligt att ni skulle betala ännu mindre (och därmed låta andra betala ännu mer). 
  • amia01
    Butterscotch skrev 2015-06-10 13:48:11 följande:
    Du vet att tätortskommunerna (de som även har mest resurser) sponsrar glesorterna med pengar eftersom de (ni) själva inte har råd att finansiera er "egen" offentliga verksamhet. Det verkar i mina ögon inte rimligt att ni skulle betala ännu mindre (och därmed låta andra betala ännu mer). 
    Storstadskommunerna "sponsrar" landsbygs/glesbygdskommunerna, men det innebär ändå inte att alla som bor i det här landet får tillgång till servicen, eftersom den ändå koncentreras till städer/tätorter. Och självklart minskar viljan att betala skatt när man inser att man ändå inte kan utnyttja något av den service man betalar för.
    De dyraste innevånarna i det här landet tycks vara de som bor i mindre städer/tätorter, förlorarna finns i storstäderna (som får betala "extra") och de som bor i glesbygd (som inte får något för sina pengar). För mig vore det helt ok att storstäderna betalade mindre, om jag också fick betala mindre. Innebär att min kommun skulle behöva dra ner på en massa verksamhet, men det skulle ju ändå inte drabba mig.
  • Kyrkby
    Butterscotch skrev 2015-06-10 13:28:14 följande:

Det är därför det är viktigt att skapa ett företagsklimat som leder till att företag vill och anser sig ha råd att registrera företag här. Bättre med skatteintäkter från många bäckar små än att försöka suga ut så mycket som möjligt från några få.

Instämmer helt klart !

Hur kan en företagsledare / HR ansvarig klaga på dåliga kunskaper hos sökande samt inte finna lämpliga adepter pga dålig utbildning och kunskapsnivå ?
    Det är ett rent skämt.
    orsaken till detta är att företagen slussar ut max pengar till utlandet med 0 eller mkt låg beskattning.

skyll er själva att Kineser och Koreaner tar era affärer.

Er kortsiktiga profithunger gräver er grav, nää fy på er skattefifflare !!!
Svar på tråden Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!