• VIDE MI

    Två kullar med två barn i stöten, hur gör ni?

    Hur gör ni andra som har två kullar. Vi har 4 killar med stor åldersskillnad. Äldre barnen är 14 och 11.de mindre är 2. 5 år och minstingen 3 månader. Jag undrar hur andra gör med ex fredagsmys, födelsedagar (2åringen förstår inte konceptet och blir ledsen om han inte får paket), men ska man ge de större kompinsatoriskapaket oxå då? Det var så vi alltid gjort med de äldre när de var små men slutade då den äldre fyllde tonåring. Lite funderingar bara...

  • Svar på tråden Två kullar med två barn i stöten, hur gör ni?
  • sofiashem

    Enligt mig är det inte hela världen om ett barn är ledset för att den inte får ett paket på någon annans födelsedag, förr eller senare fattar dom grejen :)

  • Svartsmurfan

    Vi har haft två såkallade kullar . Alla fick ett litet paket när syskonen fyllde år tills de fyllt sju då förståd de hur det låg till . De älsta var 11 och åtta då de fick sin fösta lillebror nästa kom året efter .

  • phillipha

    Tycker ALDRIG att man ger syskon paket på någon annans födelsedag. Alla har vi en dag om året som bara är ens egen då får man ha den i fred tycker jag! 2 åringen kommer lära sig tids nog. Bara att säga "nej idag fyller kalle år, det är Kalles paket"

    Fredagsmys är väl bara att anpassa efter allas behov. Antar att alla inte lägger sig samtidigt så eg kan ni ju bara lägga 2 åringen och sen ha mys med de stora killarna eller så får alla vara med och alla får en egen skål med något gott (om ni har sånt) så kan man anpassa innehållet efter ålder.


  • Alexi

    Nu har inte jag kullar men barn över tre år (typ) fattar ju det här med födelsedagar och vem som får paket den dagen. Mina barn är 4 och 6 och det är inga som helst problem längre.

  • mammalovis

    Vid födelsedagar är det ju bara att förbereda ett 2 år gammalt barn på vem som fyller år och vad som kommer hända. Hos oss hade 4,5-åringen svårare att låta bli att kasta sig över paketen som lillasyster fick, både att hjälpa till att öppna och börja leka med dem. Sedan om ni väljer att göra likadant med småsyskonen som de äldre får väl stå för er familj.

  • tulip79

    Nu har jag bara två barn, men sonen som nyss fyllt 3 år hade inga problem med att förstå att lillasystern fyllde 1 år o att det var därför bara hon fick paket. Han fick hjälpa till att öppna o var nöjd med det.

  • vampyria2

    Mina barn är i dag 23, 21, 13 och 7 år gamla så jag har två om inte tre olika kullar

    Jag har aldrig och skulle aldrig köpa något till det barn som inte fyller år, man förbereder de små ett par veckor innan och man ser till att de tycker att det ska bli jätte spännande att få ge presenter till de andra barnen.

    Det är något de måste lära sig, glädjen av att ge och at livet inte alltid är rättvist och en två åring är inte så litet att man inte kan sätta gränser, dessutom är det ändå fortfarande så små så man lätt kan avleda dem genom att få det hela spännande.

Svar på tråden Två kullar med två barn i stöten, hur gör ni?