• Sehnsucht

    BF februari 2016- Linköping

    Här kan vi från Linköping som har bf 2016 diskutera. Även övriga från närheten är såklart välkomna :)

  • Svar på tråden BF februari 2016- Linköping
  • Sehnsucht

    Min förra graviditet var jag också väldigt trött, och jag gick upp 30 kilo! Livrädd för att gå upp så mycket igen. Så om någon vill ta en promenad lite längre fram så säg bara till ;).

    Har också börjat få lite känningar i magen. Det gör inte ont, men det spänner lite.

    Är förresten väldigt nervös för KUB-testet på tal om det. Men ni har gjort det tidigare väl? Jag gjorde inte det förra graviditeten. Har läst lite om hur det går till, är det inga risker med det? Jag har alltid trott det men när jag läste kände jag att jag nog blandat ihop det?

  • Sehnsucht

    Haha, jag ser förresten också väldigt gravid ut, minst fjärde månaden. Så läste jag att livmodern börjar växa under vecka 6 :P. Men sen får man väl räkna med att magen växer fortare med andra barnet?

  • Desideri

    Jag gick också upp en hel del med dottern, 23 kg och vill inte gå upp så igen. Fy vad jobbigt det var. Nu har jag gått ner allt och lite till så väger 5 kg mindre än jag gjorde vid inskrivningen med dottern. Så jag tar gärna promenader eller så. Funderar på gravidyoga eller vattengympa eller nått liknande senare med. :)

    Min mage har inte börjat svullna ännu, igårkväll var den lite svullen men knappt. Längtar till magen börjar växa och oftast kommer den tidigare om man redan fått barn innan som jag fattat det. :)

    Med KUB finns det inga risker. Det tar blodprov och analyserar och sen mäter det lite på ultraljudet. Vi gjorde det med dottern, var mest nervös över resultatet. Men det blev bra :)

  • Sehnsucht
    Desideri skrev 2015-06-12 07:11:55 följande:

    Jag gick också upp en hel del med dottern, 23 kg och vill inte gå upp så igen. Fy vad jobbigt det var. Nu har jag gått ner allt och lite till så väger 5 kg mindre än jag gjorde vid inskrivningen med dottern. Så jag tar gärna promenader eller så. Funderar på gravidyoga eller vattengympa eller nått liknande senare med. :)

    Min mage har inte börjat svullna ännu, igårkväll var den lite svullen men knappt. Längtar till magen börjar växa och oftast kommer den tidigare om man redan fått barn innan som jag fattat det. :)

    Med KUB finns det inga risker. Det tar blodprov och analyserar och sen mäter det lite på ultraljudet. Vi gjorde det med dottern, var mest nervös över resultatet. Men det blev bra :)


    Nej, det är hemskt. Jag har också gått ner allt och denna gången kan jag inte gå upp så mycket igen. Fast nu har man ju redan ett barn så man tvingas ju vara mer aktiv.

    Promenader låter bra, var i Linköping bor du? Jag hade också tänkt börja på gravidyoga, till hösten borde bli perfekt. Måste träna upp konditionen också om jag ska orka mig igenom en förlossning, haha. :)

    Vad bra, då förstod jag rätt. Tror jag hade blandat ihop det med fostervatten-/moderkaksprov. Jättenervöst med resultatet iallafall. Gud, jag hoppas så mycket att allt ska gå bra denna graviditet också!
  • Desideri
    Sehnsucht skrev 2015-06-12 09:33:14 följande:

    Nej, det är hemskt. Jag har också gått ner allt och denna gången kan jag inte gå upp så mycket igen. Fast nu har man ju redan ett barn så man tvingas ju vara mer aktiv.

    Promenader låter bra, var i Linköping bor du? Jag hade också tänkt börja på gravidyoga, till hösten borde bli perfekt. Måste träna upp konditionen också om jag ska orka mig igenom en förlossning, haha. :)

    Vad bra, då förstod jag rätt. Tror jag hade blandat ihop det med fostervatten-/moderkaksprov. Jättenervöst med resultatet iallafall. Gud, jag hoppas så mycket att allt ska gå bra denna graviditet också!


    Jag bor i lambohov :) vart bor du? Gravidyoga verkar jätteskönt ju och till hösten blir det precis lagom. Var sugen på att prova förra graviditeten också men kom aldrig iväg. Var lite lat men också för det tog emot att gå dit själv. :P

    Håller tummarna att allt går vägen för oss alla! Jag är mer nervös denna graviditet än förra när det gäller missfall, speciellt ett sånt som kroppen inte stöter ut. Vill gärna göra ett tidigt ultraljud som jag gjorde med dottern. Lugnar nerverna lite. Vet ni var man kan göra ett sånt? Där jag gjorde med dottern har stängt igen.
  • Sehnsucht

    Jag bor i Vasastan :). Är dock väldigt sugen på att flytta till något mer grönt och barnvänligt område, men vi får se.

    Gravidyoga verkar så skönt och bra att träna på att andas osv. Var också jättesugen förra graviditeten men det blev inte av här heller. Men denna! :)

    Jag tror absolut inte man behöver vara orolig, men det är svårt ibland. Förra graviditeten var jag inte alls orolig i början, men jag tror att det var för att jag inte riktigt kunde förstå att det var ett barn  därinne liksom.. Vad är det för tidigt ultraljud du menar? Såhär tidigt?

  • Desideri
    Sehnsucht skrev 2015-06-12 13:59:24 följande:

    Jag bor i Vasastan :). Är dock väldigt sugen på att flytta till något mer grönt och barnvänligt område, men vi får se.

    Gravidyoga verkar så skönt och bra att träna på att andas osv. Var också jättesugen förra graviditeten men det blev inte av här heller. Men denna! :)

    Jag tror absolut inte man behöver vara orolig, men det är svårt ibland. Förra graviditeten var jag inte alls orolig i början, men jag tror att det var för att jag inte riktigt kunde förstå att det var ett barn  därinne liksom.. Vad är det för tidigt ultraljud du menar? Såhär tidigt?


    Här är det tvärt om. Vi längtar lite in till stan samtidigt som det är skönt att bo här och ha nära till naturen. :)

    Nu vet man lite mer att det faktiskt kan bli en bebis av detta även om det är overkligt fortfarande. Ett vanligt ul eller vul fast tidigt. Från typ v 8. Jag gjorde ett med dottern i vecka 8. Då såg vu en liten böna med pickande hjärta. Men jag slappande av efter det. Var skönt och skulle vilja göra det igen.
  • Kaakiiiis1987

    Hej! Jag plussade idag och har beräknad BF 21/2, spännande! Är i v. 3+5 idag. Vi har en son på 11 mån innan så det kommer bli tätt mellan syskonen men det hoppas jag inte kommer vara till någon nackdel :)

    När man ringer till kvinnohälsan kan man be om att få samma barnmorska som man hade förra gången? Vågar nog inte ringa och boka tid än så får nog vänta någon vecka. Förra graviditeten började jag kräkas i v.6 och kräktes trots att jag åt lergigan Comp fram till v.20. hoppas jag slipper detta nu!

  • Desideri
    Kaakiiiis1987 skrev 2015-06-13 14:22:41 följande:

    Hej! Jag plussade idag och har beräknad BF 21/2, spännande! Är i v. 3+5 idag. Vi har en son på 11 mån innan så det kommer bli tätt mellan syskonen men det hoppas jag inte kommer vara till någon nackdel :)

    När man ringer till kvinnohälsan kan man be om att få samma barnmorska som man hade förra gången? Vågar nog inte ringa och boka tid än så får nog vänta någon vecka. Förra graviditeten började jag kräkas i v.6 och kräktes trots att jag åt lergigan Comp fram till v.20. hoppas jag slipper detta nu!


    Välkommen hit! :)

    Jag ringde och bad om att få samma barnmorska som sist och det gick bra. Dock kan det finnas ont om tider så bäst att ringa så snart som möjligt. Skulle det inte varit semestertider skulle jag med väntat med att ringa, nu var jag på bim-2 när jag ringde. :)

    Usch hoppas du slipper kräkas denna gång. Lite illamående kan man stå ut med men fy vad jobbigt det är att kräkas. Med dottern kräktes jag så få gånger så jag kan räkna det på en hand, så har jag det gärna igen. :P
  • Desideri

    Hur går det för er alla ? :) 


    Jag tycker det känns som tiden sniglar sig fram. 6 veckor kvar till kub men känns som en hel evighet! 

  • MissMf
    Desideri skrev 2015-06-17 10:23:09 följande:

    Hur går det för er alla ? :) 


    Jag tycker det känns som tiden sniglar sig fram. 6 veckor kvar till kub men känns som en hel evighet! 


    Vi har 4 veckor kvar men känns som en evighet det oxå. Men tiden går lite fortare nu när det är sommar tycker jag. Snart får sambon semester oxå :)
  • Sehnsucht
    Desideri skrev 2015-06-17 10:23:09 följande:

    Hur går det för er alla ? :) 


    Jag tycker det känns som tiden sniglar sig fram. 6 veckor kvar till kub men känns som en hel evighet! 


    Jag har också ca 6 veckor kvar, segt. Tror inte jag kommer kunna slappna av helt innan dess.

    Mår fortfarande lite illa och är så himla trött.. Och så har brösten växt lite hehe :)
  • Javli

    Här är en till som väntar bebis i februari. Har bf ca 24/2. Känner mest molvärk och trötthet.

  • Desideri

    Javli: Välkommen hit också! :D


     


    Sehnsucht skrev 2015-06-17 21:21:14 följande:
    Jag har också ca 6 veckor kvar, segt. Tror inte jag kommer kunna slappna av helt innan dess.

    Mår fortfarande lite illa och är så himla trött.. Och så har brösten växt lite hehe :)

    Jag hade hoppats att mina bröst skulle växa lite när jag väntade dottern men det var knappt, verkar bli samma denna gång. Typiskt! :P haha

    Annars mår jag väldigt illa vissa stunder, speciellt om jag ätit dåligt och blir för hungrig, eller precis direkt på morgonen. Igår och idag har det känts som om jag ska kräkas men har som tur är inte behövt det än så länge. Hoppas det jag slipper kräkas helt, eller åtminstone att det dröjer ett tag till innan det kommer. Usch! :P

  • Javli

    Jag känner mest molvärk och det går upp och ned. Det är en seg väntan till ultraljudet. Även fast detta är andra barnet så är det ändå nervöst.

  • Buttersmurfan

    Hej!

    Har precis upptäckt att jag är gravid med mitt första barn. Känns helt surrealistiskt, och jag vill helst inte grotta ner mig för mycket i det innan det gått en tid. Men prata med en barnmorska kanske man borde. Har spontant tänkt att kontakta Storken, då jag gått dit tidigare. Men kanske finns det fördelar med ett större ställe som kvinnohälsan. Nån som har nån åsikt?

  • Javli

    Välkommen i tråden! Tyvärr har Storken lagt ned sin verksamhet i Linköping. Hade med dem förra gången. Men det verkar ju finnas många bra barnmorskor på kvinnohälsan.

  • Desideri

    Jag tycker kvinnohälsan är bra. Har en jättemysig barnmorska där och när jag vänta dottern tyckte jag allt funkade bra med kontroller och besöken. De erbjuder föreläsningar osv med. :)

Svar på tråden BF februari 2016- Linköping