• Tutilure

Haft magsjuka i 3 dygn och börjar bli rejält uttorkad

I tisdags insjuknade jag i kraftig maginfluensa med 39,1 i feber och rejäla diarréer. Jag var dålig redan i måndags kväll men då hade jag inga andra symptom är allmän konstig känsla i kroppen. Så pass att jag då övervägde att åka in eftersom jag kände att något var riktigt fel.

Nu är jag fortfarande rejält dålig, jag har fortfarande kraftig diarré och är ordentligt allmänpåverkad. I morse var jag väldigt trött och slö och dåsade bort men blev något piggare efter att jag druckit en massa. Men jag kan inte stå upp någon längre stund, inte ens sitta, och jag har ont i huvudet, torr i munnen och jag har dessutom inte kissat en droppe på hela dagen. Då har jag ändå fått i mig drygt 3 liter vätska under dagen.

Frågan är nu om jag bör söka mig till vården eller kan jag avvakta lite?

Allt vätska rinner rätt igenom kroppen känns det som och jag har helt klart vätskebrist, men dels vet jag inte om jag klarar av att ta mig iväg till sjukhuset och dels så vill jag inte ens försöka om jag inte vet med säkerhet att jag får hjälp som t.ex. dropp.

Tankar?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Svar på tråden Haft magsjuka i 3 dygn och börjar bli rejält uttorkad
  • Pimpinellan

Ring och rådfråga åtminstone!  Man kan göra egen vätskeersättning,kolla på nätet. Har du antidiarrepiller hemma? Eller nån som kan köpa åt dig? Avslagen cola,vatten med bikarbonat,te kan gå bra och stoppa upp lite. Salt behövs också-därav mitt råd om vätskeersättningen. Drick lite och ofta.

• Tutilure

Jag har som tur är vätskeersättning hemma eftersom jag ofta ligger i underkant med vätska (jag är dålig på att dricka) så jag drack ett glas igår och ska dricka ett nu.

Hur många glas man kan dricka per dag?

Jag ska kolla om jag har några Dimor kvar, det tänkte jag inte på.

Tack!

Jag har känt mig väldigt dålig hela tiden men det som gjorde att jag hajade till nu var när jag insåg att jag faktiskt inte har kissat på hela dagen trots att jag har druckit så pass mycket ändå.

Livet kanske inte blev den fest vi hade hoppats på, men när vi ändå är här kan vi väl lika gärna dansa!
  • Pimpinellan

Det borde väl stå hur mycket man kan/får dricka,jag vet faktiskt inte. Ta Dimor också. Men kissar du inget idag så måste du ringa,det är inte bra i längden!

• Tutilure

Det står ingenting på förpackningen, tyvärr.

Jag ska ringa 1177 och höra vad de säger.

Livet kanske inte blev den fest vi hade hoppats på, men när vi ändå är här kan vi väl lika gärna dansa!
  • Minza83

Efter varje kräkning och eller diarré så ska man dricka 3dl vätskeersättning!
    Hoppas du mår bättre idag

• Tutilure

Dimoren gjorde underverk!

Efter startdosen har jag inte haft någon diarré alls och Idag är jag så gott som återställd.

Tack än en gång för tipset om det. ????

Svar på tråden Haft magsjuka i 3 dygn och börjar bli rejält uttorkad