• Karin23

Illamående av att ligga på sidan #2

Man läser mycket om att det inte ska läggas på rygg vid graviditet och inte på höger sida för att det ökar risken för fostret ska skadas m.m vetenskapliga studier i Canada bla bla.

Men jag då? Jag är i v.14 och så fort jag ska lägga mig på kvällarna och försöker att lägga mig på vänster sida(som jag alltid förr föredrog innan graviditet) så blir jag illamående, så krabaten där inne får mig att lägga mig på rygg om illamående ska minskas.

Orolig.

• Svar på tråden Illamående av att ligga på sidan #2
  • lisodan

Studierna som gjorts handlar mer om senare delen av grav. Fr v 28. Jag som nu är i v 24 har redan börjat ligga på vänster sida men det är mest för att jag istället mår lite illa o blir yr av att ligga på rygg/höger sida. Tror ej du behöver vara orolig, sov du på rygg så länge, men fråga din BM om råd först och främst.

• Soon2be3barnsmorsa

Har aldrig hört talas om de, jag har inte vid någon av mina två andra och inte denna heller brytt mig om hur jag ligger och sover, bara det har varit bekvämt och jag fått sova! Och dom lever ;)

• lisodan

Detta är en forskningsstudie och en del talar om den- men om man ska ta det med en nypa salt eller inte vet jag ej. www.svt.se/nyheter/vetenskap/sovstallning-kan-paverka-ditt-foster-vanster-sida-sakrast

Dock skriver 1177 följande:

Yr av att ligga på rygg

Om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för vena cava syndrom och innebär att blodtrycket sjunker. Om man får dessa symtom bör man undvika att ligga på rygg och i stället ligga på sida eller i sidoläge.

Och det känner jag av nu i vecka 24. Det är obehagligt helt enkelt och därför låter jag bli det. Men ibland kan jag sträcka ut mig en stund om det känns ok. Är ju skönt att ge kroppen lite olika ställningar. MIn barnmorska har ännu inte gett mig några råd omkring detta.

• VB52015

Jag är gravid i v.34 och jag mår sjukt illa samt yr av vänster sida... Hua. Tredje barnet och första gången jag mår illa av just vänster sida, tänker mig att moderkakan kanske är mer åt vänster och att den blir som lite klämd?!

storebror 2007 | lillasyster 2013 | lilla o 2015
Svar på tråden Illamående av att ligga på sidan #2