• Sweet Belle

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej alla som är på G med att göra IVF. Jag såg denna tråd och kände att jag bara var tvungen att också få vara en del av den! :) Jag ska börja imorgon med Gonal, för första gången! och sen UL på söndag 4 oktober. Vi har försökt få barn i 2 år och nu ääääntligen ska vi få komma igång! Vore jätte kul att följas åt vi som försöker samtidigt! Det känns på nåt sätt skönt att man inte är helt ensam i den här Ivf djungeln. Kram till er!!!

• Sweet Belle

livetpapaus, jag gör den korta. Vilket är skönt, för jag ogillar nässpray, :) vilket jag förstått att den långa innebär. Idag tog jag första sprutan, jag är så såklart spruträdd också men det gick hur bra som helst. Lite distraherad från tv och en chokladbit som belöning så funkade det hur bra som helst! Jag är bara så glad att vi är igång nu!!!

Stajlish, hur länge måste man ta nässpray innan man kan börja med Gonal? Tror att träning bara är bra under både behandlingen och graviditeten, men att man lyssnar på kroppen. Jag hade en kompis som sprang milen i terräng i 8e månaden. Men så länge kroppen är med på det så!! :) 

Gweny, du har väl precis som mig PCO som gör det lite komplicerat?! Jag vet inte om det är fler av er som försöker som också har det? Min mens var 17 dagar sen denna gång såklart när vi skulle komma igång med Ivf så allt blev förskjutet men nu är det ALL IN, jag håller verkligen tummarna för oss alla här inne att det ska gå vägen! Det är spännande att höra allas olika storys!!! <3

• Sweet Belle

Gweny, Vad roligt!!! Grattis!!! Jag håller tummarna!!!! Vi gör ju vårt första försök, och jag kanske är naiv men det känns som att det kommer gå vägen! Samtidigt gör det inte det så kanske man ska ta det när det kommer istället för att gå och ora sig. Jag är så spänd och vill bara skynda på hela processen! 

• Sweet Belle

Lilla kockan skrev om att starta en FB grupp för oss som försöker! Jag tycker det låter som en jätte trevlig idé! Det är så kul att följa er och höra hur det går i processen för alla! Jag är så nyfiken på alla här som är i samma sits, man hör ju annars inte så mycket, man har bara sina egna tankar och statistiken! Är det fler som tycker att det är en bra ide? Lägg till mig på FB! <3  camipersson@gmail.com

• Sweet Belle

E23, vad spännande! Jag hoppas att det går bra och att du slipper bli överstimulerad. Vad spännande! Jag är också lite orolig för just överstimulering. Jag ska dit på söndag! Jag är så spänd på vad de kommer säga. Pratade med dem på tfn och de sa att det kan bli allt från att vi redan på söndag planerar äggutag på torsdag men det kan också bli  3 UL innan. Det är dock sämsta veckan på hela hösten när det kommer till jobbet. Men resterande livet får vänta, inget annat är viktigt just nu!!! <3

• Sweet Belle

E23, hur gick det för dig idag? hur stora ägg har du? Jag var också in på UL idag (men har inte fått tagit något blodprov, kanske för att jag gör det korta protokollet??)

Mina äggblåsor var 10-12, det fanns 6 st på varje sida. Vet inte om det är normalt, mycket eller lite. Jag kommer få fortsätta till onsdag och då komma på ett nytt UL. Det var inte dig jag träffade i dörren då? ;)

Missgbg, jag håller tummarna för dig, inte alls kul att bli överstimulerad. Vad bra att de ändå kunde göra äggplocket. Håller tummarna att allt går bra när du mår bättre och redo för isättning. 

• Sweet Belle

E23, vad spännande att se hur det ser ut imorgon för er! Hoppas allt ser bra ut så de kan sätta tillbaka. Eller är det risk för att det inte går om du är allt för överstimulerad? Mår du bra? Då är du ändå färdig med det jobbiga! Kul att höra att det ändå gått bra med ÄP, har hört så hemska historier. 

Jag var där idag för UL så på fredag är det dags för oss med ÄP och sen sätts det tillbaka på söndag. Jag hade 13-15 ägg i dagsläget, några mogna och några omogna. Men de tyckte att det var dags så jag tar Orvitelle? ikväll. Jag tycker det är såå spänannande men är så nervös inför ÄP. Ska be om allt morfin och lustgas jag bara kan få. Frågade om de kunde söva mig men de sa att man gör inte det i Sverige. 

Livetpåpaus, har du börjat med sprutor nu? Har du gjort tidigare försök?

• Sweet Belle

E23, Å vad roligt att höra att det gick bra och att du fått återförening idag och att du fick så många ägg till frysen också. Tusen tack för att du berättade att det gick bra med äggplocket, jag behövde höra det! :) Ska ha det i tankarna imorgon och försöka vara lugn! Jag ska som sagt be om allt! Vi gör samma,  att de väljer ut en spermie, ICSI, eftersom min sambo har halverad mängd spermier. 

Livetpåpaus,  hur känner du att du är inne på 3e gången med sprutorna? Men vad bra att man väljer att höja dosen nu. Borde man ha gjort det redan förra gången? De är ju experter på området så man får ju lita på dem. Och allas kroppar reagerar ju olika. Jag håller alla tummar för att de ska växa ordentligt denna gång!!

Dags för sista måltiden innan det är dags! :) Ghaaaaaa!!!!

• Sweet Belle

Det gick bra idag men de hittade hela 24 ägg som de plockade. Jag är överstimulerad som dig E23. Så på söndag gör vi UL och så får vi se om det blir en insättning eller inte. Just nu mår jag ok. Så jag hoppas att det fortsätter så. Mådde du bra på kvällen? eller kom det senare? Jag trodde man bara frös max 3 embryon? Men man kanske fryser fler ägg. Jag vill ju helst slippa göra fler ÄP. Jag fick i alla fall morfin så det kändes ok även om det kändes. De tog så bra hand om oss. Nu blir det vila inför söndagen så hoppas jag att det går att sätta in! 

Livetpåpaus, förstår att det inte är alltid lätt att vara positiv men jag är imponerad över dig ändå: Jag hoppas jag är stark om det inte funkar. 

Missgbg, hoppas du känner dig redo snart. Men bra att vänta ut så du mår bra! Jag är lite orolig om de bestämmer för att sätta tillbaka embryt på söndag eftersom det finns risk för överstimulering i 2 veckor från ÄP. Samtidigt hoppas jag såklart att vi kan sätta tillbaka det. 

Dags att vila! :) Kram till er alla!!!!

• Sweet Belle

Miss Gbg, chanserna att det blir något är 27% på ett färskt och 23% på ett nedfryst så det är inte så stor skillnad längre mot hur det var förr. 

E23, vad jobbigt för dig, hoppas det vänder snart. Men vad de sa till oss var att embryonalt inte tog skada om man själv var överstimulerade och till och med blev inlagd, snarare tvärtom, alltid något bra ur det dåliga. Men vad jobbigt för dig. 

För vår del så blev det ingen isättning i söndags. Vi var såå inställda på att det skulle bli av eftersom jag mått så bra under helgen. Och de sa att om allt ser bra ut så sätter vi tillbaka det på söndag men sen när vi kom in så var det nästan de fösta de sa vi tycker inte att det skall sättas tillbaka pga. översimuleringen och min PCO. Av 25 ägg blåsor blev det 24 ägg, av de 24 var det 13 man kunde befrukta och av dem så tog sig 7 st men i slutändan var det bara 2 st som var av gold och mycket god kvalitet. Men vi gick på hennes råd och valde att frysa även om det kändes tungt just då eftersom vi var så inställda på att göra isättningen. 

Men jag är ändå glad nu att vi valde att vänta för jag har varit så svälld och inte mått jätte bra. Mest på kvällarna så jag har ändå gått till jobbet, det funkar liksom men inte mer. Imorgon blir det blodprov för att se hur det ser ut men även om jag är ledsen och besviken över att det inte blev nåt så kommer min kropp vara så mycket mer redo när vi sätter in det. 

Miss gbg, hur mådde du innan dag5, blev det värre och värre för dig? Hur känner du dig nu? När ska ni göra isättningen?

• Sweet Belle

Miss Gbg, oj!!!  40 äggblåsor, nästan dubbelt så mycket som mig!!!  Hur många embryo lyckades ni få till frysen? Vi fick ju höra att vi fått 2 st men idag fick vi ett brev hem idag där det står 3 vilket är super skoj om det stämmer. Förstår att du inte är så sugen på att sätta tillbaka det just nu. Man vill ju vara återställd när man börjar allt. Ja det ser ju ut som man är gravid fast man inte är det! :/  
    Jag vet inte om det kan ge utslag på någon graviditet. Har du googlat eller pratat med Sahlgrenska? Det vore ju trevlig om det var så att du var gravid istället för långdragen översimulering!!!! :) Jah håller tummarna för det!!!!

Livetpåpaus, jag försöker, allt blir så mycket trevligare då även om det är svårt. ;P Jag känner bara att om jag gräver ner mig så blir det bara värre. Man vet ju aldrig om saker blir värre i livet men jag tänker att jag tar det då och försöker tänka på nuet! Men det är klart man vet aldrig när man bryter ihop men då är ju det också ok liksom! Lite rörigt kanske.... men i mitt huvet "it make seence" :)

• Sweet Belle

MissGbg skrev 2015-10-14 09:44:58 följande:
    Nej, idag var det ingenting, så det var säkert bara falskt alarm!
    Tråkigt med falskt alarm men det kommer bli bra ändå!! 10 till frys är ju super! Vi fick besked att vi hade 3 st! Så det känns kul.

Var in i dag för att kolla att allt såg bra ut efter översimuleringen men blodprovet var inte bra, så nu måste jag ta sprutor igen... :( Blodförtunnande och in igen på fredag. Läkaren sa att om jag bott i Gbg hade han velat lagt in mig med drop på en gång men vi fick provsvaren redan när vi åkt hem och vi har 2 timmar ner till gbg så nu hinkar jag i mig vatten hemma istället så kroppen ska kommat fas, man vill ju inte ha en blodpropp. Har dessutom sjukskrivit mig torsdag-fredag så nu blir det bara att ta det lugnt och se till att dricka mycket! Natten som var var jobbigast hittills, 4 dagar efter äggplocket, så hoppas det vänder nu, hittills känns det bara som att det blivit sämre och sämre. Ohh well... :/
  • Sweet Belle

Livetpåpaus, vad konstigt att mensen inte kom igång efter Provera men det kanske kan vara så?! Min kemigång efter 2 dagar efter jag slutat med tabletterna. 

Å nej vad trist att det inte blev något E23. Hoppas det visade fel. Om inte annat så trots att det är jätte tråkigt är jag glad för er skull att ni har frysta! Det är som ett lotteri verkligen. Hur många ägg ska man få? Ska man lyckas bli gravid?

Men det kommer bli en liten bäbis så småningom!!! Frågan är bara hur länge man ska behöva vänta...

Jag fick min första blödning idag efter ÄP. Jag mår mycket bättre och vill bara sätta igång nu. Jag börjar bli mer ödmjuk inför hela processen. Jag har varit så inställd på att inget kan gå fel! Jag har alltid vetat någonstans att jag inte kommer kunna bil gravid som alla andra lika lätt men har ändå haft en bra känsla inför Ivf. Men nu har vi gjort en lätt planering att jag ska börja med Provera i mitten av november för att få igång mensen eftersom den för det mesta är sen. Och hoppas hoppas att vi skall kunna sätta tillbaka ett embryo i december sen! Jag är osäker på hur processen ser ut men hon nämnde nässpray. Jag vill bara att tiden ska gå!! Någon som har mer koll på processen när man sätter in ett fryst embryo?

Vi bokade in 3 veckor i thailand i februari mesans vi väntar på allt annat. Känns kul att ha något att se fram emot! Cool

• Sweet Belle

Miss gbg,  Jag fick också blodförtunnande sprutor och jag tror, vet inte, men att jag kan ha fått en propp i lunga/i sidan, var hemma själv och fick jätte ont, efter ett tag gick det över och jag lät det vara. Googlade lite om att det inte behövde vara så farligt att få en propp, beroende på var men eftersom jag inte kände något mer senare så tänkte jag att det var lugnt. Men man ska verkligen vara försiktig, ta medicinen och dricka massor av vatten!!

Men vad kul att ni har ett inplanerat isättnings datum nu! Jag har också fått ett planerat datum för isättning v51 och hoppas hoppas att inget ska dra ut på tiden så att de hinner stänga för jul uppehåll. Pleeeeeeaaase låt det gå vägen för oss!!!!! Skulle verkligen vara den finaste julklapp någonsin!!!! <3

E23, vad kul att det blir isättning så pass snart ändå, spännande. Håller tummarna för dig!!!

Livetpåpaus, å vad roligt att det kommit igång nu och att äggen växer!! Håller tummarna även för dig på söndag!!!! 

Jag ska börja med nässpray nästa vecka,jag ogillar verkligen nässpray och så ska man ta det flera gånger per dag. Tänk vad man ändå utstår för att bli gravid, sprutor, nässpray, ÄP och tillslut en förlossning och det känns bara som att jag skulle göra allt det och lite till om vi kommer lyckas!!!Vill bara att det ska vara jul nu och det lilla embryot ska ligga på plats och gro. Jag ska knipa så hårt!!! ;P

Clothilde, välkommen till gruppen! Vad händer för dig just nu? Hur känns det? Vad säger de, om försöken på Sahlgrenska?  

Kram alla!!!

• Sweet Belle
    Livetpapaus skrev 2015-11-12 13:19:55 följande:
    Nu är insättingen gjord och vi har ett litet embryo i oss. känns sjukt? väldigt svår att förstå! Men har en känsla av att det kommer bli 2 lååånga veckor nu ....
    jag är positiv ! :) och 3 ägg fick vi, det kändes jättebra <3
    Å vad roligt!! Spännande!!!! Ja tänk vad tiden kan gå sakna ibland.  3 st är precis vad vi också har i frysen. Jag kan inte vänta tills vi får sätta in vårt embryot. 4 veckor kvar för oss! Det känns så spännande och lite läskigt! Njut av tiden med lilla embryo i magen!! Kram 
  • Sweet Belle

ÅÅÅÅÅ vad fantastiskt!!! Ja har inte varit inne på ett tag och när jag börjar läsa tråden uppifrån så ser jag att den 26e ska ni testa, och sen ser jag ... har en GOD nyhet.... Så himla roligt!!!! Stort stort grattis!!!! Det glädjer mig att så att ni lyckats!!! Var rädd om er och uppdatera hur du mår och hur det går! 

Jag är lite smått orolig att vi bokat en thailands resa 6 veckor efter isättning, men har ju aldrig varit gravid tidigare, om vi lyckas... jag vet ju inte hur jag kommer att må... och lyckas vi inte tror jag det är skönt med en resa och koppla bort tankarna! 

Men det är så otroligt  roligt att höra positiva besked här i tråden!!! Jag sitter hemma och ler för mig själv! :) Det är så speciellt att vänta som vi gör. 

Jag har tagit nässpray nu i 2 veckor och Provera, har inte fått mensen som jag tycker borde ha kommit, på måndag ska jag ta blodprov och skicka med vanlig postgång till sahlgrenska så på tisdag blir det fortsatt planering för isättningen! Hoppas att allt går som planerat och vi får sätta i innan jul! 

• Sweet Belle
    MissGbg skrev 2015-12-15 21:31:00 följande:

Hej igen!
    Det var ett tag sedan jag skrev så först och fämst grattis till er som lyckats!

Idag var en bra dag! Man får ta vara på dessa dagar i denna berg och dalbana som vi alla färdas i.
    4,5 månad efter att vi startade vår första IVF så fick vi äntligen idag tillbaka ett embryo! Överstimuleringen känns idag långt borta trots att det var nyligen som jag var såpass sjuk.
    Vi hade 10 i frysen och de fick tina upp 3 st för att hitta ett som "levde".

Vår favoritläkare hälsade oss välkomna och förklarade att han var ännu mer taggad än vad vi var eftersom han sett hur dålig jag var. Det var enbart en trevlig upplevelse med insättningen.

Så idag är en bra dag!

Gud va kul! Spännande!! Jag håller tummarna att det går vägen! 

Jag blev också överstimulerade och nu på fredag ska vi få sätta tillbaka vårt första embryo! Det känns läskigt, spännande och konstigt, allt på samma gång men jag trodde inte att vi skulle få till det innan jul pga. att jag hade börjat få äggblåsor vi var tvungen att tömma. 3 st, det gjorde så fruktansvärt ont, bara lokalbedövning.. Så ser fram emot en enkel isättning på fredag!!!

Så kul med alla framgångs historier!! hoppas det blir många bäbisar!!! :)

Njut av dagen och tiden framför dig Missgbg!!
  • Sweet Belle

Idag har jag varit och satt in ett embryo!Glad
    Det känns så spännande! Ville bara dela med mig...Skrattande KRAM

• Sweet Belle
    MissGbg skrev 2015-12-27 10:43:11 följande:
    Hur går det för dig Sweet Belle? Samt alla ni andra. E23, har du fått göra ett FET innan jul. Själv är jag på ruvardag 12 nu. Terror att vänta så här...
    Då är vi ju typ exakt lika långt gångna! :) Jag är inne på dag 11! :) Det är så spännande, men jag känner i princip ingenting. Kanske att det knep till ett par gånger i början och lite huvudvärk men egentligen inget som jag reagerat speciellt på. Det känns så spännande!! Man har genom åren tagit många graviditetstest men detta blir första gången man verkligen skulle kunna vänta sig ett positivt svar, om man vågar hoppas! Min sambo ska dock iväg på jobb utomlands den 1 januari, vi ska testa den 2 jan, så vi kanske måste göra testet den 1a, jag tror inte att jag vill testa själv eller vänta tills han är tillbaka. När ska du ta testet Missgbg?
  • Sweet Belle
    MissGbg skrev 2015-12-28 23:17:18 följande:
    Spännande! :) Idag är det ruvardag 13 för mig och vi har fått RD 15 som testdag (ons 30/12). Har inte gjort något test ännu och lär nog vänta tills testdag. Jag har aldrig varit varken gravid eller ruvare tidigare så jag vet inte alls hur det skulle kunna kännas... Egentligen så känner jag bara en enda sak som skulle kunna tala för att jag är gravid (förutom att mensen inte kommit än då). Det är att jag är helt onormalt hungrig! Kan hänga ihop med att jag var sjuk strax innan jul och åt ovanligt lite där ett tag... Jag som vanligtvis knappt får i mig en brödbit på morgonen var uppe kl 07 och åt en hel middag från gårdagen! Haha, min sambo sedan 8 år undrar var den vanliga flickvännens ganska sparsamma matlust tagit vägen! :)
    MissGbg, har du testat ännu? Jag gjorde det imorse 1 dag för tidigt (14+2) och det visade negativt. Det är första gången för mig också, har aldrig varit gravid förut och detta är vårt första försök med Ivf. Jag var så positiv och även om jag vet chanserna så hoppades jag så och trodde att jag var gravid. Jag vet inte heller hur det ska kännas och tyckte inte att jag kände något. Sen kanske man inbillar sig men två dagar innan testet så började jag få hunger känslor, lite som du beskrev och blev irriterad på lukter och ljud och fick för mig att det var någon symtom. Men blev alldeles tom inuti när jag såg att stickan visade negativt. Jag tänkte ta ett till test på söndag bara för att vara säker eftersom jag tog det en dag för tidigt. Men det är bara att ta nya tag trots att det idag känns väldigt tungt..

Hoppas hoppas det har gått bättre för dig! Gott nytt år :)
Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015