Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Kyrkby

Jordfästning ???

När en person dör, så har man en begravning i kyrkan som i detta fall.
    Begravningen var för över 1 år sedan.
    Nu får jag veta att det är gravsättning på torsdag.
    Kan ngn förklara för mig varför jordfästning inte sker samtidigt med begravningsarragemanget i kyrkan ??

Är det så att den döda har varit i ett kylrum fram tills på torsdag, vet ej ifall personen är kremerad eller inte .

Ursäkta frågan men totalt okunnig men väldigt nyfiken.
    Vågade inte säga ngt till dottern idag när jag fick veta detta.
    Var däremot på begravningen i kyrkan.

• Svar på tråden Jordfästning ???
  • SecretMe

Jordfästning är när man begraver hela kistan som görs i samband med begravningsceremonin.

Gravsättning är när man begraver urnan med stoftet efter kremering vilket sker vid senare tillfälle.

• Pimpinellan

Har aldrig hört talas om nåt liknande faktiskt. Det har alltid varit jordfästning samma dag eller i samband med begravningsgudstjänsten vad gäller alla jag vet som som dött.

• Kyrkby
    SecretMe skrev 2015-06-12 20:17:04 följande:

Jordfästning är när man begraver hela kistan som görs i samband med begravningsceremonin.

Gravsättning är när man begraver urnan med stoftet efter kremering vilket sker vid senare tillfälle.

Förstår inte !?!?
  • Pimpinellan
    Kyrkby skrev 2015-06-12 20:21:53 följande:
    Förstår inte !?!?
    Tydligen är personen ifråga kremerad och då får man uppenbarligen gravsätta urnan när man vill och behöver inte göra det i samband med begravningsgudstjänsten. Jag visste inte alls det för ingen kremeras i mina kretsar.
  • Ensam hemma
    Kyrkby skrev 2015-06-12 20:12:36 följande:
    När en person dör, så har man en begravning i kyrkan som i detta fall.
    Begravningen var för över 1 år sedan.
    Nu får jag veta att det är gravsättning på torsdag.
    Kan ngn förklara för mig varför jordfästning inte sker samtidigt med begravningsarragemanget i kyrkan ??

Är det så att den döda har varit i ett kylrum fram tills på torsdag, vet ej ifall personen är kremerad eller inte .

Ursäkta frågan men totalt okunnig men väldigt nyfiken.
    Vågade inte säga ngt till dottern idag när jag fick veta detta.
    Var däremot på begravningen i kyrkan.
    När en person avlider är det vanligt att man har en begravning där man tar ett sista farväl. Idag är det vanligt med kremering (eldbegängelse) vilket i så fall sker efter begravningen. Det tar i regel någon vecka innan stoftet ligger i urnan. Man har sedan 1 år på sig att urnsätta den i en grav, minneslund eller askgravplats.

Om personen inte kremeras läggs kistan ned på gravplatsen i samband med begravningen.
  • Pimpinellan
    Ensam hemma skrev 2015-06-12 20:57:28 följande:
    När en person avlider är det vanligt att man har en begravning där man tar ett sista farväl. Idag är det vanligt med kremering (eldbegängelse) vilket i så fall sker efter begravningen. Det tar i regel någon vecka innan stoftet ligger i urnan. Man har sedan 1 år på sig att urnsätta den i en grav, minneslund eller askgravplats.

Om personen inte kremeras läggs kistan ned på gravplatsen i samband med begravningen.
    Undantag övre norrland där det är extremt ovanligt att folket är med på själva jordfästningen. Avskedet sker i kyrkan och sen går man på den färdiga graven sen om och när man vill.
Svar på tråden Jordfästning ???