Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Jordfästning ???

Har aldrig hört talas om nåt liknande faktiskt. Det har alltid varit jordfästning samma dag eller i samband med begravningsgudstjänsten vad gäller alla jag vet som som dött.

• Pimpinellan
    Kyrkby skrev 2015-06-12 20:21:53 följande:
    Förstår inte !?!?
    Tydligen är personen ifråga kremerad och då får man uppenbarligen gravsätta urnan när man vill och behöver inte göra det i samband med begravningsgudstjänsten. Jag visste inte alls det för ingen kremeras i mina kretsar.
  • Pimpinellan
    Ensam hemma skrev 2015-06-12 20:57:28 följande:
    När en person avlider är det vanligt att man har en begravning där man tar ett sista farväl. Idag är det vanligt med kremering (eldbegängelse) vilket i så fall sker efter begravningen. Det tar i regel någon vecka innan stoftet ligger i urnan. Man har sedan 1 år på sig att urnsätta den i en grav, minneslund eller askgravplats.

Om personen inte kremeras läggs kistan ned på gravplatsen i samband med begravningen.
    Undantag övre norrland där det är extremt ovanligt att folket är med på själva jordfästningen. Avskedet sker i kyrkan och sen går man på den färdiga graven sen om och när man vill.
Svar på tråden Jordfästning ???