• Minisan

Min dotter berättade en sån konstig sak

Min dotter som är 5 år berättade en sån konstig sak som hände idag på förskolan. Det är så konstigt så jag inte kan berätta, sa hon först. Men sen berättade hon att en av de andra flickorna ramlade mot ett rör mot snippan, så det började blöda. "Och då förlorade hon nåt som hon aldrig kan få tillbaka" sa hon. Sen ville hon inte säga mer.

Hur skulle ni tolka detta? Min dotter har aldrig sagt nåt liknande förut.

• Svar på tråden Min dotter berättade en sån konstig sak
  • lövet2

Jag skulle tolka det som att någon vuxen där fällde en kommentar, som din dotter hörde. De vuxna pratade antagligen sinsemellan utan att tänka på att barnen kunde höra.

• Emmispemmis

Jag skulle också tolka det så att de vuxna sagt nåt om att förlora oskulden sinsemellan, och barnen hört det utan att förstå vad som menas.

• Minisan

Men skulle ni känna er oroliga för själva händelsen? Vad som egentligen hänt? Varför skulle de vuxna (om det nu var så) prata om att förlora oskulden i samband med ett barn som ramlat? Jag är kanske lite paranoid men det är nåt i detta som inte känns helt bra...

• lövet2
    Minisan skrev 2015-06-12 22:28:20 följande:
    Men skulle ni känna er oroliga för själva händelsen? Vad som egentligen hänt? Varför skulle de vuxna (om det nu var så) prata om att förlora oskulden i samband med ett barn som ramlat? Jag är kanske lite paranoid men det är nåt i detta som inte känns helt bra...
    Nej, jag skulle inte känna mig orolig alls. Det är ganska vanligt att flickor råkar ut för saker i den stilen. De grenslar en cykel, faller när de går balansgång eller något, och så börjar de blöda. Som vuxen poppar det genast upp det här gamla tjatiga om mödomshinnor, oskuld, blöda osv. Tyvärr råkade någon säga det högt.
  • mammalovis

Jag hade frågat personalen om incidenten och bett dem förklara vad som sagts. Det låter ju konstigt om någon skadar sig mot rör på förskolan.

• Freiya

Jag tänker att flickan har hört det pratas om oskuld och att man kan blöda från underlivet då. Kanske är det något det pratas om i hennes religion tex.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • viseversa

Antagligen har en vuxen sagt en opassande sak i samband med denna händelse. För jag tycker det är opassande att påpeka att ett barn skulle förlora sin oskuld för att hon ramlar och skadar sig i underlivet. Känns inte som en ok kommentar och jag hade oroat mig mer för vad för sorts vuxna mina barn har omkring sig på dagarna faktiskt.

• Primmeling

Var det en flicka från en annan kultur kan det vara hennes anhöriga eller en personal från annam kultur som syftar på att hon förlorat oskulden. Absurd så klart men det är vanligt att tänka i såna banor i andra kulturer.

• Vanja

Hände mig när jag var typ 11. Jag halkade istället när jag skulle ur badet och slog i badkarskanten. Din dotter hörde nog något hon inte skulle ha hört.. Kanske lärare/fröken diskuterade sinsemellan hurvida det var så att hon faktiskt skadat sig lr om det var mödomshinnan. Inget man ska ta upp kanske framför små barn men vi är alla bara.människor och små barn har ibland väldigt stora öron.

Svar på tråden Min dotter berättade en sån konstig sak