Anonym (Soc) skrev 2015-06-13 15:25:08 följande:
Är du arbetssökande och inskriven på AF? Eller är du sjukskriven eller annat?
Uppfyller du soc krav så får du inte avslag, i annat fall får du det!
Jag är sjukskriven.
Månad 5 fick jag avslag för att jag oväntat fick mer sjukpenning än väntat. Problemet var att jag kåg efter med csn och eftersom jag hade automatiska inbetalningar drogs den skulden samma dag som min sjukpenning kom in på kontot. Där rök större delen av sjukpenningen. Jag gick avslag med motiveringen att jag hade ett normöverskott (den stora sjukpenningen. Lånade pengar till hyran.
Månad 6 fick jag avslag eftersom jag hade ett normöverskott. Lånet från föregående månad sågs som en inkomst och därav normöverskottet. För att undvika samma sak nästa månad betalade en släkting till mig in hyran direkt till hyresvärden (ännu ett lån) för att det inte skulle ses på mina konton och räknas som en inkomst.
Månad 7 (senaste ansökan) fick jag avslag eftersom jag har ett normöverskott. Hyran räknas inte in i mina skäliga levnadsomkostnader eftersom socialtjänsten inte längre anser att jag har någon hyra. Varför? Jo för att jag saknar hyresavier (bor i andrahand) och föregående hyresinbetalning inte syns på mina kontoutdrag (eftersom den vetalades in av en släkting.
Jag orkar inte ens gå in på varför jag fått avslag för månad 1, 2, 3 och 4. Lite liknande skäl som nu.
Är det här normalt?